Bundlag/alger
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5591 Gelsted
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: fyn gelsted
Re: Bundlag/alger
totalt træls at se på jeg tror bare der skal hældes snegle i til det er halvt fyldt også vente en måned og se
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
jeg har engang haft en slags slim alger, som skyldtes silikat, da jeg fik fat i noget silikat fjerner, forsvandt de hurtigt. Posede i sin tid et billede af det her inde, uden nogle kunne svare på hvad det er. Aquafair.de har silikat fjerner.Lars M skrev:Carsten den der vil jeg godt lige kommentere lidt bredere på. Jeg tror faktisk at vi er enige, men lige for at være helt præcis, så:Carsten skrev:[Nu vil jeg mene at det er meget sjældent at silicat er årsagen til problemerne. Det er ikke bevist at silicat giver alger.
"
Hvis vi taler om den type alger, som her er til diskusion, kieselalger, diatomer, brunalger, eller hvad vi nu mener at de bør hedde, så er der tale om kieselager, som er alger hvor skellettet er bygget op af kieselforbindelser, kiesel er det gode danske ord for silikat. De er afhængige af at der er silikat til stede i det fornødne omfang. Fjerner man silikaten forsvinder denne type alger. Og ja det er bevist rigtigt mange gange. Alle nystartede saltvandsfolk har dem, men når silikaten er brugt op forsvinder de.
Derimod har silikat intet med andre typer af alger at gøre, heller ikke med cyano, som vi var nogen, inkl. mig selv, der troede for en 3-4 år siden. Det vi fandt ud af dengang ligger i lige linie med Nolans indlæg. At når vores silikatfiltre var brugt op, fik vi indimellem en opblomstring af bl.a. cyano. Netop fordi der er tale om et harpiksmedie som tager alle metalsalte. Og når det ikke fungerede længere, var vores osmoseanlæg jo nok også blevet lidt slidte, og så var det at vi fik alt muligt godt/skidt ind i akvariet hver gang vi skiftede vand.
Håber at vi er enige
Hvis man så har et rimeligt velkørende akvarium med lave værdier og ingen algevækst, så kan man have problemet med silikatalger rigtigt længe. I mit 720l. har jeg døjet med problemet siden maj, hvor jeg satte mit nye akvarium op. Opstarten forløb uden problemer eller algevækt. Faktisk var jeg meget forbavset over ikke engang at få grønne alger. Der kom kalkalger med det samme. Det skal lige siges at indholdet blev flyttet fra et akvarium til et andet her hos mig.
Men jeg har silikatalgerHver morgen ser mit sand fint ud, til aften er det brunt, brunt, brunt.
Jeg måler jævnligt på mit osmosevand, og det viser ingen større værdier for silikat. Meen det er der jo, for ellers ville jeg ikke blive ved med at have algerne. Så nu må jeg igang med at finde kilden
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det dette her: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/175StarF skrev:
jeg har engang haft en slags slim alger, som skyldtes silikat, da jeg fik fat i noget silikat fjerner, forsvandt de hurtigt. Posede i sin tid et billede af det her inde, uden nogle kunne svare på hvad det er. Aquafair.de har silikat fjerner.
Kørte du det igennem med saltvandet?? eller var det blot osmosevandet der fik en omgang??
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nej dette:Carsten skrev:Er det dette her: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/175StarF skrev:
jeg har engang haft en slags slim alger, som skyldtes silikat, da jeg fik fat i noget silikat fjerner, forsvandt de hurtigt. Posede i sin tid et billede af det her inde, uden nogle kunne svare på hvad det er. Aquafair.de har silikat fjerner.
Kørte du det igennem med saltvandet?? eller var det blot osmosevandet der fik en omgang??
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/437
mit akvarie havde fået et ret højt indhold af silikat, så smed en pose af det i mit filter, sammen med aktivt kul, og en anden blev lagt passiv i bobbel fælden. gik vist 14 dage, så var alt fjernet fra vandet, mine alger, døde rimelig hurtigt der efter. skal lige se om jeg kan finde billed eaf de alger jeg fik af det. men det mindede om slim, man sådan kunne øse op med hånden, rødeligt/bunt.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18

der var det. Hele min sump blev til sidst fyldt op med det, det var som sådan ikke at se i display akvariet, før sumpen var helt overfyldt, kunne f.eks tage en spand og fylde op med det, og 3 dage efter var der lige så meget i sumpen igen. Grunden kom af at før i tiden var der ikke silikat i vores hanevand, og pludselig så var der, så nu køre jeg ikke uden silikat filter

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Okay så kører med det, som du linkede til hele tiden eller?StarF skrev: så nu køre jeg ikke uden silikat filter

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nej, det jeg linkede til er et silikat medie til at fjerne silikat fra akvarie vandet, lige som f.eks rowaphos til po4 osv.
silikat filter, er et totalt afsalter filter, som man kobler på osmose anlæget. (det fjerner langt mere end silikat bare)
silikat filter, er et totalt afsalter filter, som man kobler på osmose anlæget. (det fjerner langt mere end silikat bare)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Okay på den mådeStarF skrev:Nej, det jeg linkede til er et silikat medie til at fjerne silikat fra akvarie vandet, lige som f.eks rowaphos til po4 osv.

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]