Larm fra skummer i Red Sea Max 130D
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Re: Larm fra skummer i Red Sea Max 130D
Nu er det et stykke tid siden der har været liv i denne tråd, så ville lige give en lille opdatering.
Jeg har købt og installeret en Tunze 9002, og det kan HELT klart anbefales! Der er overhovedet ingen "snorkelyd" fra luftindtaget, og den laver kun en svag brummen. Den brummer en anelse højere end powerheads´ene, så det giver en ide om støjniveauet.
Jeg bliver nød til at skære en lille "kile" ned i det øverste af skummerkoppen for at låget kan lukkes helt, men der ud over var installationen meget let.
Jeg har købt og installeret en Tunze 9002, og det kan HELT klart anbefales! Der er overhovedet ingen "snorkelyd" fra luftindtaget, og den laver kun en svag brummen. Den brummer en anelse højere end powerheads´ene, så det giver en ide om støjniveauet.
Jeg bliver nød til at skære en lille "kile" ned i det øverste af skummerkoppen for at låget kan lukkes helt, men der ud over var installationen meget let.
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9600 Aars
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Simested
Jeg har lige installeret en tunze også, men jeg syntes den larmer en del. kan det være fordi der er skruet for meget op for luften ?
MVH Bo Fredberg Sørensen
gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9600 Aars
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Simested
det er slumren.. ikke en brummen. For der var en masse brum ved den orginale
MVH Bo Fredberg Sørensen
Det er de !!!! og den høje db er pga det er 50 x 50 mm blæsere , det er svært at få mindre DB på blæsere nå de er 50 mm , da de skal kørere flere vindinger for at flytte den mængde luft . Og dermed også giver mere resonans (STØJ)
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
Red Devil: Det har jeg ikke tænkt over - der skal selvfølgelig en del rotation til, når blæseren ikke er større. Det er egentlig ikke selve blæserens larm der er problemet (de er meget støjsvage), men den resonans de spreder i låget! Prøvede at klippe et stykke karklud til, og sætte imellem blæser og holder, men det hjalp ikke.
Mule12: Er du sikker på, at vandstanden passer med markeringen på skummeren? Har læst andre steder, at den kan støje en del, hvis man ikke holder sig ret tæt på markeringen. Prøv evt. at tage den op, og lade den tørre så der ikke er noget vand i luftindtaget, og sæt den så tilbage mens du sikrer at der ikke kommer vand i nærheden af skruen til luftindtaget.
Mule12: Er du sikker på, at vandstanden passer med markeringen på skummeren? Har læst andre steder, at den kan støje en del, hvis man ikke holder sig ret tæt på markeringen. Prøv evt. at tage den op, og lade den tørre så der ikke er noget vand i luftindtaget, og sæt den så tilbage mens du sikrer at der ikke kommer vand i nærheden af skruen til luftindtaget.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
Jeg er blevet spurgt til, hvordan jeg har tilpasset Tunze´en, så den passer ned i akvariet. På billederne kan man se den kile man skal skære mod låget - den er nødvendig for at kunne lukke det lille låg! Desuden har jeg skåret et større stykke af ind mod akvariet - det gjorde det lettere at lukke "det store låg".
- Vedhæftede filer
-
- Nærbillede af kilen der skal skæres op mod det lille låg.
- Skummer 008.jpg (33.47 KiB) Vist 2595 gange
-
- Den nye skummer fylder kun en brøkdel af den gamle!
- Skummer 002.jpg (30.81 KiB) Vist 2595 gange
-
- Skummer 001.jpg (28.18 KiB) Vist 2595 gange