- Og uskadeligt. Men derfor påpeger jeg også at det er vigtigt at gennemlufte/ ilte vandet...
ole. skrev:Jeg er enig med anagenys heller aragonit end sillica sand
Anagenys skrev:Dog vil jeg alligevel anbefale Aragonit, fremfor strandsand... Vel om ikke andet, så stabiliseres Ph![]()
Hva er nu det for noget "Argonit" sand i snakker om, jeg har spurgt google, men han kunne ikke lige svare mig..Bosse skrev:Enten har jeg 2 defekte testsæt eller også Virker Argoniten efter hensigtenMine værdier ligger på ca 430, KH 7,8 konstant.
Giver aragonit sand flere alger i baljen end f.eks det "Aragamax Sugar sized" jeg linker til tidligere i tråden ?ole. skrev:Jeg er enig med anagenys heller aragonit end sillica sand,det kan sagtens lade sig gøre men der må påregnes endel algebekæmpelse....
- Jeg kunne forestille mig at Nordmændene kunne finde på at stave det: Aragonitt... Et sandt overflødighedshorn!Breuner skrev:Ahhh okey..![]()
Så forstår jer der bedre..![]()
Det var bare fordi når man googlede det, så fandt man nogle underlige billeder af krystaller, som f.eks. her på Wikimedia:
http://translate.google.dk/translate?hl ... safe%3Doff
Glæder mig godt nok til at komme igang med at rode med det, det lyder spændende med alt det liv nede i ens sump
Venter bare på at de får mit nye akvarium/bord hjem, det var blevet lovet færdigt inden jul, men sårn skulle det ikke lige gå alligevel..![]()
- Jeg har en god ven deroppe. Så den med den tynde luft vil jeg undlade at kommentere...Breuner skrev:Ja de er sku ikke rigtig kloge de nordmænd, det må være den tynde luft de render rundt i deroppe..![]()
Men ja, jeg glæder mig osse som en lille dreng til at komme rigtig igang med projektet, har alt udstyret klart, pumper, skummer, filtre, lamper, pvc, sump, LS osv, så jeg går bare og venter på at de får samlet baljen til mig og sendt den afsted..
Som den gode,snille,store,mand jeg er...skal jeg tige,da jeg ikke vil være den som starter ny krig mellom broderfolkene..Breuner skrev:Det er jo det jeg siger, de er skøre alle sammen deroppe..![]()
- Ja, der er måske alligevel noget om snakken? (!)Breuner skrev:Det er jo det jeg siger, de er skøre alle sammen deroppe..![]()
- Det var tider dengang...Knut-Arne Berg skrev:Som den gode,snille,store,mand jeg er...skal jeg tige,da jeg ikke vil være den som starter ny krig mellom broderfolkene..Breuner skrev:Det er jo det jeg siger, de er skøre alle sammen deroppe..![]()
![]()
Jeg er da visserligt gammel nok til å være din far Breuner, og med alder,kommer jo visserlighet visdom.....sier de..
![]()
![]()
peace and love![]()
Okey men hovrfor skulle der komme flere alger med strandsand???ole. skrev:Jeg er enig med anagenys heller aragonit end sillica sand,det kan sagtens lade sig gøre men der må påregnes endel algebekæmpelse....
Det med svovl kuglerne kan jeg ikke huske hvor det var jeg læste, men mener det var på RC og det er jo endeligt meget logisk, da vi bruger det i vores nitratfiltere. men det kan godt være at jeg er galt på den.Bosse skrev:Thomas: HAr aldrig hørt om iden med svovlkugler, har du et link? Meningen er vel at "fodret" er nitrat fra Akvariet, ellers kan jeg ikke lige følge digMed hensyn til dybden, så anbefaler de fleste omkring 6-7 inches altså 15-17 cm. Hvis det bliver dybere kan der opstå lommer med Mystiske ting længere med i DSBen
Noget tjæreagtigt noget mener jeg. Mht skummeren og microbobler, så findes der nogen der ikke udsender dem
kan kun give Hougaard ret, en af mine venner syntes det ville være rart at "spare" de penge ordenligt sand nu koster og så vlagte han at hente 30-40Kg strandsand.Hougaard skrev:Der er folk der har konstateret et højt indhold af bla. fosfat og andre ting ved brugt at sand fra vores breddegrader....
Jeg har nu læst den, men der er nogle ting jeg ikke helt får ud af oversæt det, derfor stillede jeg spørsmålenole. skrev:Hvam,der står svar på alle dine spg.påovenstående link..
DSb anbefales ikke i et refugie,da virkningen er minimal og det bliver ikke fødet nok med foder fra overløbet..Flowet er som vi kender det så meget som muligt,men det er et spg om langsom tilvending
da sandet bliver mere stift når der kommer en bakterie hinde på...