brunealger/reefkeramik søjle

Forum for generel snak omkring saltvand.
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

Re: brunealger/reefkeramik søjle

Indlæg af miamus »

den ene er sådan en ja. hvor jeg har bioballs i bunden så de står i vand heletiden. den anden har ikke udbygning på den har jeg ikke sat til overløbet den står bare i sumpen og tager det den anden ikke tager. og kan da se i koppen der kommer lidt skum osse. på det billed du har postet. havde jeg tænkt mig og lægge forsfat sokken i den midterstekasse. men du mente det var bedre i overløbet over mine bioballs. så gør som du siger. for nu skal der satme ske noget med de brune alger er total træt af dem. :shout:
Brugeravatar
Brian H
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 8881 Thorsø
Geografisk sted: Thorsø

Indlæg af Brian H »

Jeg købte for ca. tre mdr. siden en reefkeramiksøjle på 60 cm, og erfarede at der kom relativt mange brune alger på den. Tænkte dog at det blot var en naturlig del af indkøringsprocessen.

Efter noget tid mistede jeg nogle fisk, bla. en Naso, palet samt en Tominiensis, som angiveligt var blevet kraftigt angrebet af parasitter. Min Hugo som altid lå i en af "skålene" på søjlen, efter denne blev sat i akvariet, døde uden varsel! Mistede også en Montipora, som jeg satte på søjlen. Den blev brun efter fire dage.

Ligeledes har jeg kæmpet med at holde min Flavescens og Scomas samt 2 klovnfisk fri for hvide pletter.
Jeg har behandlet med medicin fra Polyb Lab (reefsafe), men det syntes at være forgæves.
Grunden til at jeg behandlede med medicin, var at målinger af vandet ikke gav nogen hentydninger til for høje værdier. Ph, nitrat, nitrit samt fosfat var nærmest perfekte.

Af ren og skær frustration over tiltagende alger og døde fisk m.m. tog jeg søjlen op af akvariet, hvilket har betydet at alger, hvide pletter osv. er meget kraftigt på retur - så godt som ikke eksisterende efter blot tre dage.

Dét var mine personlige erfaringer med en reefkeramiksøjle, men jeg tror bare at jeg har været uheldig og har købt en "mandags-model", men denne søjle finder ihvertfald aldrig ned i mit akvarie igen!

Jeg har set fantastisk flotte akvarier med reefkeramik, hvor koraller og fisk m.m. næppe kunne trives bedre....absolut misundelsværdige.

Jeg håber at du får løst dine problemer, uden at tage så radikale skridt, som jeg var nødt til.

Mvh. Brian.
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

Indlæg af miamus »

hejsa brian tak for svaret. har nu valgt det samme som dig i går tog jeg min søjle op af baljen. siger bestemt ikke at det er det der gir mine alger. men er nød til og prøve 1 eller andet for har døjet en del med det. fisk og koraller og andet levende trives fint til dato. men syntes snart jeg har prøvet en masse som ikke er lykkes(så håber bare på at det måske kunne hjælpe lidt) for har hørt at de muligvis kan give forsfat til vandet. men nu må vi se for det var som sagt i går jeg tog den op :P
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Brian H skrev: Dét var mine personlige erfaringer med en reefkeramiksøjle, men jeg tror bare at jeg har været uheldig og har købt en "mandags-model", men denne søjle finder ihvertfald aldrig ned i mit akvarie igen!
Hvilket mærke var den søjle? Tror nemlig der er meget stor forskel på det forskellige reefkeramik på markedet - ville være rart at vide hvilken man skal overveje nøje før man investerer i ;)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Brian H
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 8881 Thorsø
Geografisk sted: Thorsø

Indlæg af Brian H »

Ups, sorry Vænge - jeg så ikke lige dit indlæg i første omgang :oops:

Den søjle som jeg har haft i akvariet er lavet af Korallenwelt.

Korallenwelt er et respekteret og anerkendt mærke verden over og af samme grund, er jeg selvfølgelig lidt ked af de erfaringer, jeg har gjort. Jeg er dog sikker på at søjlen har haft en negativ effekt på akvariet i helhed. Fremgangen efter at den er taget op, er slet ikke til at tage fejl af.
ALT og jeg mener virkelig alt, er kommet til live. Mine kirurger svømmer stolte rundt med hævede rygfinner (uden pletter), koraller er "pustet op" til en størrelse, som jeg ikke har set tidligere og på de levende sten vrimler det med liv. I en lang periode har jeg ikke kunnet se, hverken pods eller børsteorme om natten - i dag så jeg en børsteorm der var fremme mens HQI'en var tændt...forstå min begejstring :GO

Jeg synes ikke at man skal holde sig tilbage med brugen af reefkeramik, for når det virker, så kan flottere resultater næsten ikke opnåes med traditionel stensætning.

Mvh. Brian H
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"