Algeproblem

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions: 0
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Re: Algeproblem

Indlæg af Stephensen »

Jeg ligger ca på 30 x vandvolumen i timen i flow. Det lyder jo som det er ok, men vil dog stadig gerne øge det lidt.

Tror jeg gør det at det bliver et nyt powerhead og så nye lysstofrør lige nu og her (eller til den første) med mindre der er nogen der har 2 gode powerheads billigt til salg (tjekker salg jævnligt) og derudover må jeg lige overveje om jeg skal kaste en spandpumpe på for at filtrere lidt i vandet og så vil det også øge mit flow yderligere...

Min plar ser altså ud som følger:
2 nye rør
1 nyt powerhead på 3200 l/h evt 2 af slagsen
kommende må være en spandpumpe da jeg helst ikk vil fylde selve akvariet med flere grimme ting end nødvendigt :)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Men ingen vandskifte? :)
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville aldrig gå efter en spandpumpe. Men det er min holdning.

Det osmoseanlæg du har bør du se at få i drift. Nogle af dine problemer kan meget vel stamme fra dit vandhane vand.
Der hvor du bor, er der en masse bønderkarle der tror de bare kan hælde pisset ud på markerne.
Dit vandhane vand kan være "fyldt " med fosfat. Grunden til "" er at det måske nok holder sig inden for grænseværdierne for drikkevand, men at det er alt for meget for et akvarie.

Og dine fisk burde du måske se at finde en aftager til. De er ikke med til at gøre det lettere at få akvariet i balance.

Og lad så være med at tro på hvad forhandlerene siger, de ved for de flestes vedkommende ikke meget om hvad det er de sælger.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Stephensen »

Jo vandskifte skal der også til, prøver at få skiftet en spandfuld i morgen men der skal også nye vinduer i huset og en terrassedør så tiden er presset... Jamen det osmose må jeg se at få lagt lidt billeder op af så jeg kan få sat det rigtigt sammen, har bare aldrig prøvet sådant et før, men må jo prøve om det kan være med til at gøre akvariet bedre. forresten er der også sådant en ekstra cylinder med til det osmose anlæg men ved heller ikk lige hva den gør, nogen ideer. Altså der er en plade med 3 rør og så 1 ved siden af :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
21
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

Det lyder som om den sidste cylender er et silikatfilter, den skal side mellem osmoseanlæget og spanden hvor du samler det rene vand i. er der ingen slanger og omløbere på? omløbere er gevindstykkerne. hvad heder anlæget står der ikke noget på det? og er der nogle pile på det der fortæller hvad vej vandet skal løbe?

jeg har lige et tillægsspørgsmål her. kan man ikke støvsuge slimalger op igennem et spandfilter og så skifte vattet ud med det samme. vil det sprede dem eller fjerne dem?

og lige et spørgsmål mere skal man ikke tilføre kalk til sit akvarie når hvis man kun laver vandskift, jeg skifter 10% vand om ugen men har da stadig kalkreaktor på.

jager
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jager skrev:og lige et spørgsmål mere skal man ikke tilføre kalk til sit akvarie når hvis man kun laver vandskift, jeg skifter 10% vand om ugen men har da stadig kalkreaktor på.
Selvfølgelig skal man det. Man kan ikke vedligeholde sine kalkværdier blot med vandskifter, ved at skifte 10% og ugen vedligeholder man jo kun 10% af kalkværdierne da nyblandet saltvand jo ikke har for meget kalk i sig, men blot tilpas - derved er der jo stadig "for lidt" kalk i de 90% der ikke bliver skiftet.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jager skrev:jeg har lige et tillægsspørgsmål her. kan man ikke støvsuge slimalger op igennem et spandfilter og så skifte vattet ud med det samme. vil det sprede dem eller fjerne dem?
Slimalger spreder sig ikke selv om du løsner dem selv om ikke får det hele suget op. Den eneste grund til at suge op er at du dermed fjerner næring. Slimalger kommer hvor der er gode betingelser for dem og ikke andre steder. Slimalger er potentielt altid tilstede i akvariet men du ser dem først når de får de rette betingelser og dermed formerer sig. Når jeg har haft små udbrud har jeg blot børstet dem af og lade filtervattet i overløbet klare resten.....det har aldrig resulteret i spredning.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jager skrev:kan man ikke støvsuge slimalger op igennem et spandfilter og så skifte vattet ud med det samme. vil det sprede dem eller fjerne dem?
Helt sikkert. Men det hjaelper nok kun et par dage da du igen ikke har loest problemet men bare kommet af med et symptom. (Lidt ligesom at bruge en naesespray naar du er forkoelet).
Jager skrev:skal man ikke tilføre kalk til sit akvarie når hvis man kun laver vandskift, jeg skifter 10% vand om ugen men har da stadig kalkreaktor på.
Nej. Medmindre du har en del sps eller andre hurtigt kalsificerende koraller.
Hvis du skifter 40% om maaneden men ikke har koraller der bygger skelet saa er der skam ingen grund til at holde de naturlige vaerdier ideele.
Med det sagt saa bliver du noedt til at maale vaerdierne og beslutte med dig selv om vand skifte er nok.
Hougaard skrev:Man kan ikke vedligeholde sine kalkværdier blot med vandskifter, ved at skifte 10% og ugen vedligeholder man jo kun 10% af kalkværdierne da nyblandet saltvand jo ikke har for meget kalk i sig, men blot tilpas - derved er der jo stadig "for lidt" kalk i de 90% der ikke bliver skiftet.
Der er kun "for lidt" calcium hvis der er organismer i akvariet der bruger calcium. Og da man da fint kan vaelge et salt mix med hoejere calcium vaerdier saa kan det skal helt fint lade sig goere hvis det eneste der optager calcium er kalk alger.
Igen, det eneste der kan fortaelle dig om du har brug for at supplementere er dine test saet.
Billede
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Stephensen »

Nå drenge, fra igår til idag er der da ikk sket en udbredelse af slimalgerne men heller ingen redurering. Jeg har her til aften skiftet 16 liter vand med vand fra mit osmoseanlæg, fik det samlet og det ser ud til at være rigtigt :)
Så må vi se om det kan reducere lidt i næringen i vandet, eller om jeg i det hele taget ser er forskel om nogen dage....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stephensen skrev:Nå drenge, fra igår til idag er der da ikk sket en udbredelse af slimalgerne men heller ingen redurering. Jeg har her til aften skiftet 16 liter vand med vand fra mit osmoseanlæg, fik det samlet og det ser ud til at være rigtigt :)
Så må vi se om det kan reducere lidt i næringen i vandet, eller om jeg i det hele taget ser er forskel om nogen dage....
Du skal være opmærksom på at der kan gå meget lang tid før end du ser en ændrig. Dels er det ganske små vandskift du laver og så kan der sagens(meget sandsynligt) ligge noget slam i en krog i akvariet som indeholder fosfat.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Stephensen »

Burde der ligge en masse slam nogen steder når det kun er en uge siden jeg rensede hele bunden og smed hele bundlaget ud. Dog kan jeg se at på en af stenene er slimalgerne ved at forsvinde igen, men det kan jo sagtens være at de havde været uanset vandskifte jo... hvorom alting er så jeg bare glad for at jeg kan se at slimalgerne ikke blive til flere :)
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Hvis du har skiftet bundlag kan dette også medføre en stigning i næringsstofferne da der kan være døde organismer i nyt koralgrus
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Stephensen »

Jeg har INGEN bundlag pt da jeg heller ikk kunne styre algevæksten før...
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Hvordan staar det til med akvariet?
Billede
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Stephensen »

Jamen det ser ud til at køre rigtig godt, algerne er væk, alle arter af alger, dog er jeg kommet hjem til et akvarie på 18 grader her til aften og det er der bestemt ikk noget i akvariet der kan lide. Fik at vide at lyset så rigeligt kan holde det varmt, men må vist hellere købe et varmelegeme i morgen, hvis der er noget tilbage der er levende.....
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Hvad fandt du at "loesning" paa alge problemet blev?
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

18 grader, hvor koldt har du det i det rum det står ?

Jeg har ikke nogle varmelegmer i nogle af mine akvarier, og jeg har lige omkring 27 gr. i begge mine.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Stephensen »

Jamen løsningen blev at vente.

Akvariet står i stuen så ved ikk lige hvor varmt her er, men har pt en anemone som er til at smide ud samt koral der er færdigs, det ser heldigvis ikke ud til at nogen fisk er gået til endnu...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"