Hvad er der gået galt?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hvad er der gået galt?

Indlæg af Musiker »

Læste lige hele tråden..
Er nok enig med Pedersen - Du har sikkert enormt meget dødt matriale i sten og sand. Der kan gå meget længe inden det er væk. Alge plukning og vandskift hjælper, men hvis du kun har taget det slam du kan få fat i med hænderne/støvsuger. Så er der ingen skade i at tage stenene og sandet op og skylle/skrubbe dem i saltvand af den rette salinitet og samtidigt få fjernet alt det slam du kan.
EDIT: Du kan jo gøre dem rene i det vand du suger op når du laver et vandskift..
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Akvariet har set sådan ud lige siden D.20/7/2008 og måske længere tid.

Er du 100% sikker på at det vand du bruger ikke skulle være osmosevand i stedet for vandhane vand ??
Og din skummer er den optimal for dit akvariet tænker på om den skummer nok ??

Som tidligere nævnt i din tråd er der flere der har sagt at en NY OPSTART var at foretrække jeg ville selv have gjort det for længe siden hvis det var mit akvariet der så sådan ud.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil som Steen sige, at havde det været mit, var det blevet startet forfra.
Op med stenene og skrub dem godt i saltvand. Ned i en tønde med dem bagefter, hvor de kan få lov til at stå indtil algerne er døde.
Men husk en pumpe, for at der ikke opstår døde zoner. Vandet til tønden kan sagens være vandet fra akvariet, for det skal alligevel kasseres bagefter.

Som der var en der spurgte om, var stenene overhovedet levende?? Hvor er de fra??
For at sikre en ordenlig podning af stenene(hvis de aligevel ikke er levende) kan du nok købe en lille sten af en i nærheden.

Og så ville jeg investere i nogle ordenlige testsæt som muskieren skriver. Det Po4 sæt findes billigere, i Tyskland, men et Salifert er nok ikke helt så nøjagtigt, men det er bestemt bedre end slet ingen ting.

Og brug så osmosevand når du starter op, uanset hvad andre siger. Det kna godt være at de kan få det til at fungere, men sålænge du ikke har 100% styr på det. Blot for at udelukke at det ikke er vandet som er skyld i det.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Hmm.. Det ender vist i en nyopstart kan jeg læse mig frem til.
Jeg skal lige ud og have købt mig en spand som er stor nok til at de kan stå der i.
En som tør komme med et bud på hvor lang tid de skal stå der?

De har været fint levende, der var massere af liv i starten!
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Du kan måle på vandet i spanden hvornår de er klar. Det skal være fri for ammoniak og nitrit, og du skal kunne måle nitrat. Ligeledes skal du løbende skifte vand, så ammoniak og nitrit ikke når for høje niveauer (til skade for det liv der måtte være i stenene)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg forstår ikke, hvorfor de skal kommes i en spand?

Jeg ville rense baljen, sandet, stenene (grundigt for alt dødt organisk materiale) osv. i saltvand og derefter putte det tilbage i akvariet med noget nyblandet vand (med korrekt salinitet!). De alm. alger i opstartsfasen er jo netop med til at få opstarten igang og optage affaldsstofferne. Efter min overbevisning vil "spandtricket" bare forlænge opstartsfasen.

Kender vi iøvrigt ikke hinanden fra HTX og et par ture til Namsen? :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Vi fik aldrig svar på skummer eller osmosevand er disse 2 ikke gode nok kan du starte forfra mange gange med samme resutat.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu var det ikke tanken, ihvertfald ikke min, at stenene skulle står der længere tid end til algerne er døde.
Kommer der intet lys derned, dør de i løbet af et par dage.

Og i mellemtiden er akvariet blevet gjort rent og fyldt med osmosevand plus salt.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

spdiving skrev:Vi fik aldrig svar på skummer eller osmosevand er disse 2 ikke gode nok kan du starte forfra mange gange med samme resutat.

Steen
Beklager.

Jeg vil mene at skummeren skulle være god nok - men ved det da ikke, der kommer i hvertfald en del skum op i koppen.

Jeg har indtil nu ikke anvendt osmosevand. MEN jeg kan godt se at det vist bliver nødvendigt! Ville i vente med at "starte forfra" før at jeg har fået indkøbt en "osmosolator" (hedder det, det? :biggrin: )
Jeg skal have bestilt de testsæt i dag, og så kunne jeg evt. bestille sådan en svend også. Hvilken ville i vælge?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at vente med at starte forfra på grund af at du mangler en osmolator.
Det kan sagens klares manuelt.
Jo længere tid du venter jo længere tid går der får end du er klar igen.

Jeg bruger en osmolator der hedder Zac pegel2 fra ZooZajac.de Den fungerer absolut upåklageligt, og kører på noget der ligner 6 år.
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Du kan også se om du kan finde noget billigt demineraliseret vand i f.eks. et byggemarked eller hos thansen, da dit akvarie ikke er så stort.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du siger osmolator jeg vil mene det heder Omvendt osmoseanlæg det du skal have fat i så du kan komme rent vand i akvariet og køber du sådan et ville et silikat filter være godt at sætte på også.
De fås i mange prislag alt efter hvor mange liter vand det skal kunne lave på et døjn og hvor meget spild vand du får pr. liter rent vand du laver.

Køber du et 190L med Silikatfilter + en Boost pumpe er du rigtig godt kørene og med pumpen få du mindre spild vand.
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?c ... =1a&page=1

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Stefan skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor de skal kommes i en spand?

Jeg ville rense baljen, sandet, stenene (grundigt for alt dødt organisk materiale) osv. i saltvand og derefter putte det tilbage i akvariet med noget nyblandet vand (med korrekt salinitet!). De alm. alger i opstartsfasen er jo netop med til at få opstarten igang og optage affaldsstofferne. Efter min overbevisning vil "spandtricket" bare forlænge opstartsfasen.

Kender vi iøvrigt ikke hinanden fra HTX og et par ture til Namsen? :)
At smide stenene i en spand vil da ikke forlænge noget. Det som skal væk er algerne og algerne kan ikke gro uden lys.
De bakterier der skal bruges er allerede(formentligt) i stenene.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Carsten skrev:Jeg bruger en osmolator der hedder Zac pegel2 fra ZooZajac.de Den fungerer absolut upåklageligt, og kører på noget der ligner 6 år.
Carsten kan din Zac pegel2 lave osmosevand :sneaky2: :sneaky2:

Steen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Det jeg mente var sådan en fætter til at lave osmosevand, hvad den hedder er jeg så ikke helt sikker på. Jeg får ikke købt sådan en før næste weekend!

Jeg overvejer lidt om jeg skal gå i gang med at ordne akvariet nu, eller om det først kan betale sig at gøre det, når jeg har fået osmoseanlægget samt et lille stykke levende sten??

Det "eneste" jeg vel får ud af at gøre det nu, er det ikke at stenene bliver rene? (Det er selvfølgelig også meget, men har bare en idé om, at det først kan betale sig når jeg kan pode akvariet) ? - Ved ikke om det er forkert.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Reeflife sælger også osmoseanlæg....måske kan han levere hurtigere.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

AndersNT skrev:Det jeg mente var sådan en fætter til at lave osmosevand, hvad den hedder er jeg så ikke helt sikker på. Jeg får ikke købt sådan en før næste weekend!

Jeg overvejer lidt om jeg skal gå i gang med at ordne akvariet nu, eller om det først kan betale sig at gøre det, når jeg har fået osmoseanlægget samt et lille stykke levende sten??

Det "eneste" jeg vel får ud af at gøre det nu, er det ikke at stenene bliver rene? (Det er selvfølgelig også meget, men har bare en idé om, at det først kan betale sig når jeg kan pode akvariet) ? - Ved ikke om det er forkert.
Se svaret i mit tidligere indlæg og se linket til et omvent osmoseandlæg så du kan lave 100% rent vand til akvariet.

Du kan godt flå dine sten ud af akvariet og rense dem som Carsten også skriver jo før du kommer igang jo hurtiger bliver du klar igen.

Drop dine sten i en spand med noget nyt salt vand efter du har børstete de værste alger af dem .. her kan du godt bruge alm hane vand for det skal ikke med i akvariet når dine sten er rene for alger.

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Snup et kig i denne tråd der er masser af link til osmoseanlæg.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=10&t=19743

Steen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

spdiving skrev:
AndersNT skrev:Det jeg mente var sådan en fætter til at lave osmosevand, hvad den hedder er jeg så ikke helt sikker på. Jeg får ikke købt sådan en før næste weekend!

Se svaret i mit tidligere indlæg og se linket til et omvent osmoseandlæg så du kan lave 100% rent vand til akvariet.

Du kan godt flå dine sten ud af akvariet og rense dem som Carsten også skriver jo før du kommer igang jo hurtiger bliver du klar igen.

Drop dine sten i en spand med noget nyt salt vand efter du har børstete de værste alger af dem .. her kan du godt bruge alm hane vand for det skal ikke med i akvariet når dine sten er rene for alger.

Steen
Vil bare gerne lige have et helt klart svar :)

Ud over at rense stenene, så syntes du også jeg skal starte nyt vand op med vandhane vand, og så ellers komme et stykke sten og lidt modnet vand i næste weekend?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

I stedet for at spørge om det samme så læs de svar du har fået.

Steen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Jeg har renset akvariet og fyldt på med vandhane vand, så må vi se hvordan det går.

Steen grunden til at jeg spurgte var, at jeg ikke syntes det stod helt klart, og når man er begynder som mig, så er det være rart, at få et klart svar fra folk med mere erfaring!. :biggrin:

Men akvariet og stenene og det hele er renset, nåede desværre ikke at få taget et billede. Det må i lige have til gode, i næste weekend skal jeg pode akvariet, og så håber jeg det går fremad :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

AndersNT skrev:Jeg har renset akvariet og fyldt på med vandhane vand, så må vi se hvordan det går.
Vil mene at du selv beder om problemerne ved at bruge vandhane vand.
Kunne du ikke have lånt et osmoseanlæg?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

AndersNT skrev:Jeg har renset akvariet og fyldt på med vandhane vand, så må vi se hvordan det går.

Steen grunden til at jeg spurgte var, at jeg ikke syntes det stod helt klart, og når man er begynder som mig, så er det være rart, at få et klart svar fra folk med mere erfaring!. :biggrin:

Men akvariet og stenene og det hele er renset, nåede desværre ikke at få taget et billede. Det må i lige have til gode, i næste weekend skal jeg pode akvariet, og så håber jeg det går fremad :)

Nu hvor du har renset alt og jeg går ud fra at du har lavet nyt saltvand til dine sten. Så lad være med at have lys på akvariet så dine sidste alger kan forsvinde de kan ikke gro uden lys og i næste weegend så tømmer du akvariet for vand og bruger osmose vand i stedet for.

Så er du helt sikker på at det ikke er vandet der er fejlen til at det er gået så galt. Det kunne jo være at i får vandet fra en dårlig boring i byen som kun lige er god nok til at drikke.
Her i Greve hvor jeg bor er vandet så ringe at vi får dispensation til den høje nitrat der er i vandet. Derfor bruger jeg Osmoseanlæg samt silikat filter.

Steen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Carsten skrev:
Vil mene at du selv beder om problemerne ved at bruge vandhane vand.
Kunne du ikke have lånt et osmoseanlæg?
Jeg kender ikke umiddelbart en som har et. Jeg er kun hjemme i weekenderne lige for tiden, og da jeg besluttede i lørdags at jeg ville ordne det, så kunne ikke nå at finde et her inde igennem.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

spdiving skrev:

Nu hvor du har renset alt og jeg går ud fra at du har lavet nyt saltvand til dine sten. Så lad være med at have lys på akvariet så dine sidste alger kan forsvinde de kan ikke gro uden lys og i næste weegend så tømmer du akvariet for vand og bruger osmose vand i stedet for.

Så er du helt sikker på at det ikke er vandet der er fejlen til at det er gået så galt. Det kunne jo være at i får vandet fra en dårlig boring i byen som kun lige er god nok til at drikke.
Her i Greve hvor jeg bor er vandet så ringe at vi får dispensation til den høje nitrat der er i vandet. Derfor bruger jeg Osmoseanlæg samt silikat filter.

Steen
Jo det har jeg, og lyset er slukket! Jeg prøver at gøre som du forslår næste weekend.
Har hørt lidt om at det nok ikke er det bedste, men håbede på at det kunne gå. Har dog indset nu, at der kun er en vej frem. Jeg kan også lige så godt få det anlæg købt, da jeg så kan udelukke den fejlkilde.
Desuden er det her er bestemt ikke det sidste salt-akvarie jeg skal have :) (Selvom jeg sikkert så vil have en model der kan levere nogle flere L i døgnet).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Så køb et der kan klare f.eks 300 liter i døgnet. Pris forskellen er ikke stor.

Dette vil jeg mene kna leve op til de flestes behov:
http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... 9875e3f574

Og det at samle det tager vel 10-15 minutter.

Det kan også være at Martin i Galten, har noget til en tilsvarende pris.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Jeg har haft ringet lidt rundt.

Martin i Galten har et til 450, uden silikat filter. Hvis jeg vil have silikat filter og booster pumpe kommer det op på en 1300-1400 kr.

Ca. samme pris har jeg fået ved reeflife.dk Her kan jeg dog få det til 650 hvis jeg vil have uden boosterpumpe, men med silikatfilter!

Lige pt. er jeg mest tilbøjelig til, at vælge et anlæg uden boosterpumpe, men med silikat filter. Men har ikke rigtig nogen idé om hvor stor forskel der vil være i den mængde vand filteret forbruger, med eller uden boosterpumpe?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det kommer helt an på hvor meget tryk der er på vandet i din vandhane.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har et dobbelt 190L der er sat sammen med silikat filter og buster pumpe.
Mit anlæg laver 25L vand pr. time og 25L spildvand alså 1:1 anlæg.

Slukker jeg Buster pumpen laver det 1:4 1L vand og 4L spild vand så noget har den at sige.

En buster pumpe forhøjer vand trykket fra ca. 3bar til Ca.8bar i osmoseanlæget og det er med til at gøre anlæget bedre i drift så du udnøtter det fuldt ud.
Jeg har også læst om folk der har boet i lejligheder hvor de slet ikke fik andet en dråber ud af osmoseanlget da der ikke var tryk nok på vandet og en buster pumpe var en must bare for at få osmoseanlæget til at virkke.
I danmark har vi ca.3 bar tryk på vandet og hvis du bor i lejlighed på feks 3 sal så kan du godt have mindre tryk.

Steen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Okay, tak for endnu et godt svar Steen :)
Tror jeg bestiller et med boosterpumpe så. Har vist ikke tålmodighed til det andet ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"