Da Jesper har lukket ned og solgt sin GHL Computer til mig vil jeg da gerne dele mine erfaringer med computeren.
Jeg har indtil nu haft IKS og årsagen til at jeg valgte at skifte den ud var at jeg var træt af alt udvikling virkede til at være gået i stå med den. Det var ikke til købe udstyr til den da det aldrig kom. Og så virkede softwaren og alt ekstra udstyret til GHL computeren imponerende. Ærlig talt tvivler jeg dog på at de flere udvidelses muligheder den har i forhold til Aquatronica computeren næppe er noget jeg nogen sinde vil få brug for (eller have øknomi til)
Jeg har ikke nået at bruge GHL computeren så meget endnu da jeg først fik den i går, men umiddelbart virker det som om der er rigtig mange gode muligheder for styringer og indstillinger. Jeg har rodet lidt med softwaren, opdateret firmwaren (hvilket var meget nemt) og det ser lovende ud. Softwaren er nem at installere og bruge og virker meget intuativ.
Dog har jeg lige nu kun PH og temp da jeg venter på kabler til at styre min Tunze pumper og når jeg får lavet min lyskasse skal jeg have tilsluttet månelyset.
Så mit første indtryk er mest af det ydre og desværre syntes jeg ikke at kvaliteten rigtig virker gennemført. Indtrykket bliver lidt ødelagt af at den virker "billig". Jeg syntes ikke den virker så "robust" som den burde være til at sidde ved et akvarie med mulighed for fugt og vandstænk. Displayet imponerer heller ikke... bagrundslyset er kraftig centreret i midten og de yderste knapper er dårlig belyst. Står computeren i dagslys kan det være svært at se symbolerne på de yderste knapper. Står den mørkt er det dog ikke et problem.
Dog til GHL computerens fordel tilsluttes udvidelser, moduler og kabler inden i og bagpå og ikke på siden og i bunden som IKS, så GHL computeren er pænere at have stående og nemmere at "pakke væk"
Havde jeg haft pengene, og ikke fået muligheden for at købe GHL computeren brugt, ville jeg have fundet noget mere ud af noget mere om aquatronica computeren inden jeg købte ind.
Nu skal ovenstående ikke tages som om jeg er utilfred med GHL computeren, men jeg syntes man kan mærke på den, hvorfor den er billigere end de andre computere, der er på markedet. Dog er det kun selve computeren, der er billigere. Udvidelser til GHL og eks. Aquatronica koster næsten det samme.
Jeg håber ovenstående er behjælpeligt til jer, der overvejer at investere i en akvarie computer, men dette var i hvertfald foreløbigt mit første indtryk af computeren.
Jeg skal nok vende tilbage med mere info så snart jeg har fået den konfigureret noget mere og fået sat noget mere udstyr på.
Erfaring med GHL Profilux Computer
- enzo65
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4440 Mørkøv
- Geografisk sted: Mørkøv
Re: Erfaring med GHL Profilux Computer
Jeg har været ude og købe en GHL Profilux II plus ex samt 4 profilux LED sol op og sol ned og måne lys og lyn simulatorer.
Jeg har 2 x PH, 2. Temp, 1 redox, og 1 cond. 3 level følere, samt 5 faner, trådløst lan, eksternt display og 2 power bars, 4 tunze pumper på.
Jeg har ikke haft computer på mit akvarium før så jeg har ikke så meget at sammenligne med, men jeg er meget tilfreds med denne, specielt er 1-10V delen rigtig god. Softwaren er fornuftig simpel at finde ud af og kan alligevel alt hvad jeg har brug for. I den nyeste software er der også kommet noget der heder programmerbar logik, denne del giver mulighed og selv at programmere helt præcist hvad man vil have skal ske i tilfælde af en bestemt event. Meget let at gå til og den giver mulighed for at skræddersy sin opsætning så den tilpasses præcist til ens setup.
Men der er da også dårlige ting.
Manualen er elendig men der er rigtig meget hjælp at hende på http://reefcentral.com/forums/forumdisp ... orumid=527
En anden dårlig ting er at computeren i grundudgaven er forholdsvis billig men skal man seriøst bruge den til noget skal man ud og have en pokkers masse ekstra udstyr og udbygge sin computer og så bliver det dyrt.
Selve displayet og computeren er alt for lille og uhandy til at man kan programmere noget direkte på den så man skal have computer interface eller trådløs net på, for at få noget ud af den.
Alt i alt en rigtig god computer men hvis man skal bruge den til at styre hele sit setup skal man regne med at det bliver ret dyrt før man er færdig.
Jeg har 2 x PH, 2. Temp, 1 redox, og 1 cond. 3 level følere, samt 5 faner, trådløst lan, eksternt display og 2 power bars, 4 tunze pumper på.
Jeg har ikke haft computer på mit akvarium før så jeg har ikke så meget at sammenligne med, men jeg er meget tilfreds med denne, specielt er 1-10V delen rigtig god. Softwaren er fornuftig simpel at finde ud af og kan alligevel alt hvad jeg har brug for. I den nyeste software er der også kommet noget der heder programmerbar logik, denne del giver mulighed og selv at programmere helt præcist hvad man vil have skal ske i tilfælde af en bestemt event. Meget let at gå til og den giver mulighed for at skræddersy sin opsætning så den tilpasses præcist til ens setup.
Men der er da også dårlige ting.
Manualen er elendig men der er rigtig meget hjælp at hende på http://reefcentral.com/forums/forumdisp ... orumid=527
En anden dårlig ting er at computeren i grundudgaven er forholdsvis billig men skal man seriøst bruge den til noget skal man ud og have en pokkers masse ekstra udstyr og udbygge sin computer og så bliver det dyrt.
Selve displayet og computeren er alt for lille og uhandy til at man kan programmere noget direkte på den så man skal have computer interface eller trådløs net på, for at få noget ud af den.
Alt i alt en rigtig god computer men hvis man skal bruge den til at styre hele sit setup skal man regne med at det bliver ret dyrt før man er færdig.
980 ltr. med buet front http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=38261