Drastisk tiltag mod alger!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
jimmi skrev:Det har du selvfølgelig ret i.
Som du selv skriver i den anden tråd kan de kun fjernes manuelt. Det er meget svært og helt umuligt nå de sidder på 90% af de forreste sten.
Derfor har jeg valgt løsningen med at skolde skidtet væk.
Med så mange tråde der er på forummet, er det umuligt at hitte rede i dem, især når ham der startede tråden pludseligt starter en anden om det samme emne.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Hvad med at flytte alt levende og lad stenen ståe en mørke en uges tid
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Så er jeg vel ikke sikker på at jeg slipper af med algesporerne? Det vil vel også til en vis grad slå noget af livet i stenene ihjel men self slet ikke i samme grad som den anden løsning.Hvad med at flytte alt levende og lad stenen ståe en mørke en uges tid
Jeg er heller ikke sikker på at slippe af med alle algesporerne ved at skolde dem men jeg får nok ram på den del flere.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Geografisk sted: Bornholm
bruger du osmose med silekat filter? hvis ikke kan det nemt være derfor
Senest rettet af Johnny fre 19. okt 2007 07:51, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg har haft lidt røde alger fornylig på mit bundlag og på et par sten. Efter jeg har skiftet til en lidt større lampe (400w HQI) og trækker et gardin for om morgnen er de helt væk.
Jeg tror de var kommet af lidt sollys der ramte akvariet lige der omkring og for dårligt/gammel brænder i min lampe.
Det korte af det lange....Har du sollys der rammer akvariet?
Har du lavet cyano testen?
Jeg tror de var kommet af lidt sollys der ramte akvariet lige der omkring og for dårligt/gammel brænder i min lampe.
Det korte af det lange....Har du sollys der rammer akvariet?
Har du lavet cyano testen?
450l indbygget
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Hvordan kan du være så sikker på at det IKKE er Cyano ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Nej men selvom noget ikke ligner kan du ikke udelukke det.
Når du efterhånden har prøvet så mange ting så tag da lige og lav cyano testen så du kan udelukke den. For du kan jo se det bliver omtalt ofte i tråden her.
Når du efterhånden har prøvet så mange ting så tag da lige og lav cyano testen så du kan udelukke den. For du kan jo se det bliver omtalt ofte i tråden her.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ja, jeg har kigget på den anden tråd, men prøv da, om ikke for andet så bare for at udelukke at det kan være Cyano.
Det er jo en hurtig og nem lille test som Carsten skriver.
Det ville da være synd for dig og dit akvarie at koge alle dine LS, hvis det kan fjernes med Red Slime.
Det ville da være synd for dig og dit akvarie at koge alle dine LS, hvis det kan fjernes med Red Slime.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Lars S skrev:Ja, jeg har kigget på den anden tråd, men prøv da, om ikke for andet så bare for at udelukke at det kan være Cyano.
Der er ingen grund til at han laver den test. I denne tråd er der et link til en anden og lidt ældre tråd, hvor der er billeder af algerne.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Jeg kan godt nok heller ikke se, hvorfor han skulle lave den test. Alle kan jo se ud fra billederne, at der ikke er tale om Cyano. Jeg er derimod helt enig med Carsten i, at det må være en eller anden Gelidium.
Men jeg ville nok forsøge mig med at smide alle fisk og koraller over til en ven/forhandler og så mørklægge akvariet totalt i to uger. I denne periode ville jeg sørge for at have et UV-filter kørende på akvariet 24/7. En omgang RowaPhos vil klart også være at foretrække under mørklægningen.
Men jeg ville nok forsøge mig med at smide alle fisk og koraller over til en ven/forhandler og så mørklægge akvariet totalt i to uger. I denne periode ville jeg sørge for at have et UV-filter kørende på akvariet 24/7. En omgang RowaPhos vil klart også være at foretrække under mørklægningen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ja, okay, det andet link til en endnu ældre tråd overså jeg.
Men der må da være et eller andet som kan bekæmpe eller æde de Gelidium ( jeg kender og har aldrig hørt om dem før nu )
Men der må da være et eller andet som kan bekæmpe eller æde de Gelidium ( jeg kender og har aldrig hørt om dem før nu )
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvad med en kombination af de forskellige råd? Jeg dropper at skolde stenene, den er vist for drastisk alligevel.
Jeg kunne fiske alle stenene op og skruppe dem alt hvad jeg kan i saltvand. Derefter ville jeg lægge dem i frisk saltvand i et par timer eller 3(Jeg ved ikke lige hvad det hjælper men hvis erfaringerne er gode så gør jeg det).
Imens kunne jeg så fange fiskene og sætte dem i et midlertidigt akvarie sammen med korallerne + lidt sten der alligevel bliver i overskud. (Jeg planlægger alligevel at udskifte sumpen, så den kunne godt bruges).
Derefter kunne jeg genetablere akvariet, med sten og 50% nyt vand og mørklægge det i 2 uger? Med fuld skrue på ozon og uv.
Det er lidt synd for fiskene, men omvendt er det også synd for dem at de går i et akvarie jeg er træt af.
Jeg kunne fiske alle stenene op og skruppe dem alt hvad jeg kan i saltvand. Derefter ville jeg lægge dem i frisk saltvand i et par timer eller 3(Jeg ved ikke lige hvad det hjælper men hvis erfaringerne er gode så gør jeg det).
Imens kunne jeg så fange fiskene og sætte dem i et midlertidigt akvarie sammen med korallerne + lidt sten der alligevel bliver i overskud. (Jeg planlægger alligevel at udskifte sumpen, så den kunne godt bruges).
Derefter kunne jeg genetablere akvariet, med sten og 50% nyt vand og mørklægge det i 2 uger? Med fuld skrue på ozon og uv.
Det er lidt synd for fiskene, men omvendt er det også synd for dem at de går i et akvarie jeg er træt af.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg tror at det med det friske saltvand, kun har den betydning at liv i stenene ikke tager skade. De resterende alger tror jeg er ligeglade med det. De er alligevel så hårdføre at der skal skrappe midler ibrug.
Er der ikke en af forhandlerene over ved jer der har en søhare hjemme. Den gnasker de fleste alge arter i sig med stor lyst, og hvorfor skulle Gelium ikke også være på spisekortet.
Er der ikke en af forhandlerene over ved jer der har en søhare hjemme. Den gnasker de fleste alge arter i sig med stor lyst, og hvorfor skulle Gelium ikke også være på spisekortet.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det har du ret i tror jeg, men det koster omvendt ingenting at gøre det.Jeg tror at det med det friske saltvand, kun har den betydning at liv i stenene ikke tager skade. De resterende alger tror jeg er ligeglade med det. De er alligevel så hårdføre at der skal skrappe midler ibrug.
Det tænkte jeg også men 14 dage uden lys for fiskene er synd synes jeg. Paletkirugen er eksempelvis kun aktiv når der er lys på baljen.Der er vel egentlig ingen grund til at fjerne fiskene under mørklægning, de har ikke brug for lys. Du skal så bare fodre -meget- sparsomt imens.
Løsningen er da ikke helt tosset eller hvad?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Der er kun 3 fisk til den tid. Dragefisken er foræret væk. (Gul kirug, palet og en mandarinfisk. Alle i god stand). Der kommer desuden nogle sten med derover da jeg får nogle i overskud. Jeg kan nok også fremskaffe en ekstra skummer om nødvendigt.
Jeg har spærret dem inden så de skal have det så godt som muligt. Jeg ved godt fiskene kan klare sig uden lys men 14 dage er det ikke i overkanten? De bliver selvfølgelig stressede af at blive flyttet så det er lidt pest eller koleraJeg tror at du har mere ondt af fiskene end de vil savne lyset.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg tror du skal flytte dem.
14 dage uden lys er bestemt ikke godt for fiskende og jeg tror ikke de vil overleve.
Husk at slukke lyset i 14 dage ikke er nok alene, akvariet skal dækkes af så der bliver helt mørkt.
Og så giv den gas med Ozon og Uv, sæt evt flovet lidt op på Uv i den tid hvor den kun skal fjerne alger.
Samtiddig kan du sænke dit saltindhold lidt ned til en 1.018 eller der omkring det kan dine sten godt overleve men ikke algerne!
14 dage uden lys er bestemt ikke godt for fiskende og jeg tror ikke de vil overleve.
Husk at slukke lyset i 14 dage ikke er nok alene, akvariet skal dækkes af så der bliver helt mørkt.
Og så giv den gas med Ozon og Uv, sæt evt flovet lidt op på Uv i den tid hvor den kun skal fjerne alger.
Samtiddig kan du sænke dit saltindhold lidt ned til en 1.018 eller der omkring det kan dine sten godt overleve men ikke algerne!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Er der nogen der kan bekræfte den for det er sku da noget der kan bruges til noget i så fald. Når jeg alligevel skifter en del af vandet kan jeg nemt ramme den saltbalance.Samtiddig kan du sænke dit saltindhold lidt ned til en 1.018 eller der omkring det kan dine sten godt overleve men ikke algerne!
Tjek, det husker jegHusk at slukke lyset i 14 dage ikke er nok alene, akvariet skal dækkes af så der bliver helt mørkt.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen