Kan en Euphylia tåle at være i akvariet under algefasen?Mathias_C skrev:En Euphyllia måske ?
Klaus' Max
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Det er en smuk sag, især Euphyllia yaeyamaensis. Tak for idéen. Det ender nok med at jeg anskaffer alt for mange koraller og anemoner og muslinger osv. Det er jo smukt altsammen. Overvældende - når man "bare" kommer fra det søde vands verden.
Men jeg havde tænkt mig et klovnefiskepar så Euphyllia yaeyamaensis ville ikke være helt ved siden af, vel?
Og jeg skal nok vente med at sætte nogen af delene i
Men jeg havde tænkt mig et klovnefiskepar så Euphyllia yaeyamaensis ville ikke være helt ved siden af, vel?

Red Sea Max
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Det er en rørorm. Skader intet i dit akvarie, så vær du blot glad for den 
http://images.google.dk/images?hl=da&re ... a=N&tab=wi

http://images.google.dk/images?hl=da&re ... a=N&tab=wi
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Og glad for den er jeg!
Jeg har en anden, meget mindre rørorm, i den anden ende af akvariet. Men denne her er rigtigt køn og meget større. Billedet er ret utydeligt men der er meget algeri så at sige på ruderne.
At opdage den var, som min søn ville sige, "sejt". Dét er jeg ikke blevet træt af. Og bliver det forhåbentligt heller ikke foreløbig.
Ang. rørorme så var mit indtryk at de stod i sand. Men der er vel begge slags.
Jeg har en anden, meget mindre rørorm, i den anden ende af akvariet. Men denne her er rigtigt køn og meget større. Billedet er ret utydeligt men der er meget algeri så at sige på ruderne.
At opdage den var, som min søn ville sige, "sejt". Dét er jeg ikke blevet træt af. Og bliver det forhåbentligt heller ikke foreløbig.
Ang. rørorme så var mit indtryk at de stod i sand. Men der er vel begge slags.
Red Sea Max
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg havde 2 tilsvarende, som dog blev "kvalt" af nogle skiveanemoner. De voksede også ud af stenen.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Hele ugen har alle værdier været "korrekte" og i mandags fik jeg en Xenia som så blev prøveklud. Den klarer sig uden problemer og jeg købte torsdag et par blåbenede eremitkrebs, en dannebrogsreje, en søstjerne og en læderkoral. Rejen har gemt sig siden den kom i men jeg har dog set den her og der. Rart endelig at få noget liv i baljen.
- Vedhæftede filer
-
- Beklager rudens tilstand, Xeniaen er ganske flot.
- Xenia.jpg (75.25 KiB) Vist 349 gange
-
- Læderkoral.jpg (83.82 KiB) Vist 349 gange
Red Sea Max
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Klaus skrev:Det er en smuk sag, især Euphyllia yaeyamaensis. Tak for idéen. Det ender nok med at jeg anskaffer alt for mange koraller og anemoner og muslinger osv. Det er jo smukt altsammen. Overvældende - når man "bare" kommer fra det søde vands verden.
Lige den Euphylia skal du nok ikke regne med at se. Har aldrig set eller hørt om den i handlen.
Anemoner skal du nok også passe lidt på. De kan finde på at vandre, hvis de ikke bryder sig om forholdene. Og derhvor de så synes deter godt at sidde stemmer ikke altid overens med vores ideer. f.eks er det ikke smart at sætte sig lige foran pumpen, eller sågar i pumpen.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Langt de fleste Euphylia i handlen der ligner en yaeyamaensis betegnes som Euphylia Divisa - men Euphylia er rigtig besværlig at identificere da de hele tiden laver nye mutationer - Det er f.eks. ikke noget problem at finde 30-40 virkelige forskellige koraller der alle sammen bliver betegnet som "frogspawn" (Euphylia divisa) - blot fordi de har ét fælles træk, nemlig at de har mere en én prik på hver polyp.
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Anemonen ville jeg gerne have fordi jeg også gerne vil have klovnefisk og selvom de ikke behøver hinanden ser det nu engang sjovt ud og er naturlig opførsel for fiskene. Men jeg vil prøve at finde en hårdfør en der bliver hvor den ikke gør skade.
Noget mere presserende er dog sket: Jeg er lige kommet hjem og en af mine to T5'ere er gået ud. Jeg køber en ny imorgen (hvis Klovnfisken har en) men skal jeg lade lyset være tændt længere iaften? Min læderkoral har trukket sig helt sammen
Noget mere presserende er dog sket: Jeg er lige kommet hjem og en af mine to T5'ere er gået ud. Jeg køber en ny imorgen (hvis Klovnfisken har en) men skal jeg lade lyset være tændt længere iaften? Min læderkoral har trukket sig helt sammen

Red Sea Max
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Længere lys periode kan ikke kompensere for manglende lysstyrke, korallerne tager ikke skade af at lyset er svagere i nogle dage. Det er jo også overskyet ved koralrevene ind imellem.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Lige det med anemoner, tror jeg ikk du skal være så bange, puttede en i mit Red sea efter en månede sammen med en hugo, og havde to klovne og to reje i forvejen
Og anskaffet mig en til lille anemone her for et par uger siden. Men hvis jeg var dig ville jeg putte dem i først for min den store har vandret helt vildt meget, men har heldigvis fundet sin plads nu. (:

Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Tak for rådene. Anemonen kan ikke komme i først desværre da jeg allerede har købt en koral (der nu ligner en mand der har ladet skægget stå i fem dage og derefter barberet sig i mørke og kun haft 20 sekunder til det)
Der råder så delvis overskyet de næste dage i koralland Klaus...

Der råder så delvis overskyet de næste dage i koralland Klaus...
Red Sea Max
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Så fik jeg sat et nyt rør i og kører igen på normal styrke, hvilket min læderkoral var svært glad for. Jeg har idag købt to andre koraller og et par klovnfisk. Vandet er fuldt af bobler og har været det nu i flere timer. Er det normalt?
- Vedhæftede filer
-
- 29. sep..jpg (82.72 KiB) Vist 269 gange
Red Sea Max
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Klovnfiskene ville ikke have artemia men de bed på granulatet fra Red Sea med vellyst. Læderkorallen kigger de forelsket på men synes den mangler noget. Om godt en uge får de forhåbentlig en anemone.
Boblerne er stadig i fuld sving, jeg vil prøve at tage skummeren op og rumstere lidt med den.
Boblerne er stadig i fuld sving, jeg vil prøve at tage skummeren op og rumstere lidt med den.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_6675.jpg (73.22 KiB) Vist 402 gange
Red Sea Max
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis de vil gå i din læderkoral, så lad dem da det og så drop anemonen? Det ville jeg gøre, så har du det problem mindre 

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Anemonen forhindrer min søn i at stikke næven ned i akvariet (mere end én gang!). Derfor.
Men seriøst så vil jeg enormt gerne have en anemone , både for at klovnfiskene - alt andet lige - kan trives optimalt og fordi anemoner er flotte. Da jeg er ny i saltvand bliver jeg stadig overvældet af de smukke dyr man kan anskaffe sig og anemoner er bare så flotte. Jeg nyder min læderkoral og min clavularia og resten, så en anemone må der til også. Kun stenkoraller vil jeg nok passe på med at anskaffe primært pga. lysforholdene.
Men seriøst så vil jeg enormt gerne have en anemone , både for at klovnfiskene - alt andet lige - kan trives optimalt og fordi anemoner er flotte. Da jeg er ny i saltvand bliver jeg stadig overvældet af de smukke dyr man kan anskaffe sig og anemoner er bare så flotte. Jeg nyder min læderkoral og min clavularia og resten, så en anemone må der til også. Kun stenkoraller vil jeg nok passe på med at anskaffe primært pga. lysforholdene.
Red Sea Max
- Andreas S
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Geografisk sted: 2600 Glostrup
Nu er RedSeaMax'et jo sådan indbygget at der ikke er nogen streampumper i, så Klaus behøver ikke at bekymre sig om det problem - medmindre han selv har tilføjet en pumpe..Carsten skrev:Og der er mere end 1 som har fået en blendet anemone i akvariet. Det sviner mere end man tror, og er heller ikke specielt sundt for akvariet.
Anden
Saltvandspausen er startet
Saltvandspausen er startet
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Udstyret i akvariet er hvad der fulgte med, ingen ekstra pumpe eller noget. Den anemone jeg har set på er en stichodactyla gigantea til mine to klovnfisk (Amphiprion ocellaris). Den skulle ifølge hvad jeg har læst mig til (og håber at anemonen også har læst det - den er dyr nok til at man kunne forvente det!) placere sig på substratet og ikke begynde en klatretur.
På et tidspunkt må man jo stole lidt på hvad de skriver i bøgerne.
På et tidspunkt må man jo stole lidt på hvad de skriver i bøgerne.

Red Sea Max
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Guld kommentar!Hougaard skrev:Du skal bare være klar over, at anemoner ikke kan læse

og så sandt så sandt!
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Pga. hvad I andre har skrevet og hvad jeg har læst (eller genlæst) om anemoner bakker jeg ud af dét show - indtil videre. Desuden hovedgrunden til at jeg ville have en anemone: mine klovnfisk. De har nu indtaget min læderkoral så der er ikke den store grund til en anemone på dén front.
Det jeg mangler nu i akvariet er nogle koraller (eller andet) med stærke farver, gul, grøn og rød (lilla og blå nuancer har jeg nok af). Hvad kan få relativt stærke farver med min belysning?
Det jeg mangler nu i akvariet er nogle koraller (eller andet) med stærke farver, gul, grøn og rød (lilla og blå nuancer har jeg nok af). Hvad kan få relativt stærke farver med min belysning?
Red Sea Max
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt: