Jamen der er faktisk ikke rigtig noget nyt at opdatere med. Der sker ikke så meget. Den faste stab af fisk jeg har haft det sidste års tid, har der stort set ikke været nogen ændringer til (udover de bliver store og tykke)
Der er dog en enkelt undtagelse. Jeg har med jævne mellemrum forsøgt at klemme en enkelt fisk mere ind. Har forsøgt med en del forskellig slags, men det vil bare ikke lykkedes. Konen har lige siden vi startede med akvarie ønsket sig en Naso. Det nedlagde jeg fra starten veto imod p.g.a. størrelsen. Da vores pincet fisk nummer ? så døde efter et halvt års tid, og da DecOcean samtidig havde fået en meget lille Naso hjem, gav jeg alligevel efter for plageriet

Nasoen faldt også rigtig fint til, men efter ca. 4 uger var den en dag forsvundet sporløst. Jeg tænkte den måtte have klemt sig ind mellem stensætning og overløbskasse så den ikke kunne komme ud igen. Vi forsøgte så med en lille Naso mere, og næsten uhyggeligt skete præcis det samme en gang til. Den faldt fint til, men forsvandt sporløst efter ca. 4 uger. Så opgav vi det. Nu har jeg så lige været så dum, at købe en pincet igen selv om jeg jo udmærket ved det ikke går.
Muslinger har jeg 100% opgivet. Jeg synes Maxima er vildt smukke, og jeg ville rigtig gerne have et par stykker i baljen, men jeg har ofret mange tusinde kroner på muslinger, og har ikke kunnet holde liv i en eneste. Har indset, at det må jeg bare opgive.
Af koraller får vi da godt nok en enkelt ny en gang imellem, men jeg tror jeg har vist næsten dem alle i andre tråde. Men jeg poster så nu lidt billeder også i denne tråd, omend det jo stort set bliver en gentagelse af noget jeg allerede har vist.
Der er både gode dårlige ting. Jeg har, primært helt oppe under lamperne og omkring overløbskammem, nogle forskellige røde - mørkelilla belægninger som jeg formoder måske er en skøn blanding af cyano og dino'er (er fyldt med luftbobler om aftenen). Det har været der meget længe, og mængden svinger op og ned over tid (måske er der mest når jeg overfodrer, hvilket jeg gør helt vildt i øjeblikket p.g.a. den nye pincet).
Mange af vores koraller trives godt og allesamen vokser, men der er bestemt også nogle som ikke har det så godt. Vi har indefor det sidste halve år, både været 2 gange i Egypten og på skiferie. Det skaber ubalance hver gang (eks.: kommer hjem efter en uge og sviner med skefulde af reef pearl over mine 2 NPS).
Jeg har f.eks. 2 pastelblå acro, hvor den ene (den flotteste naturligvis) på få dage har fået alle mulige andre farver end lige blå:
Den anden ser imidlertid ud som den plejer og min hystrix har også en pæn lyserød-pink farve og vokser helt vildt, næsten med flere cm. om dagen:
Mine skive monti vokser også pænt, men den ene, som ellers havde en superflot orange farve, er fra den ene dag til den anden blevet brunlig i farven:
Medens en lilla skive monti og en anden rød har helt normale farver:
En af mine Goniopora har også tabt en del farve og 3 af dem har fået områder hvor der ikke er polypper. Omvendt ser den lyserøde alligevel ud til at trives bedre en den gjorde i starten. Polypperne er langt mere udstrakte. Den mørkerøde Goni trives næsten for godt. Den svitser bare alt hvad der er indenfor en radius på næsten 20 cm

.
Og lidt andre koral billeder: