SPSèr der mister farven (blegner)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: tors 14. dec 2006 23:03
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Brønshøj Kbh.
Noget andet meget afgørende for korallers farve er lyset. Både styrken, men også farven på lyset. Et par af de folk, du har købt koraller af, har jo trods alt også en del mere lys over. Flemming fra Glostrup har trods alt en 400 W. HQI + lidt T5 og "Moby" har også et par 400 W. lamper over.[/quote]
Hej Mads.
Det er rigtig at både Flemming og Moby er gået over til 400W, men det er først her for nylig, jeg var ude hos Moby da glasset på hans 250W Giesseman var sprunget og det er først her efter at han har fået det nye og meget fine setup.
Det mærkelige er jo at korallerne har stået flere måneder i akvariet og fået mere og mere farve, for så pludselig at blive hvidlige på nogle uger.
Jeg har forresten selv 716W (2*250W E40+4*54wT5) over mit 400L
Hej Mads.
Det er rigtig at både Flemming og Moby er gået over til 400W, men det er først her for nylig, jeg var ude hos Moby da glasset på hans 250W Giesseman var sprunget og det er først her efter at han har fået det nye og meget fine setup.
Det mærkelige er jo at korallerne har stået flere måneder i akvariet og fået mere og mere farve, for så pludselig at blive hvidlige på nogle uger.
Jeg har forresten selv 716W (2*250W E40+4*54wT5) over mit 400L
-
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 8818
- Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 8818
- Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- Indlæg: 926
- Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Efter at have set dine koraller syntes jeg de ser helt gode ud.
Typisk vil ny vaekst have en anden farve en det aeldre omraade af en koloni. Saa hvis du har startet dem som fragmenter er naesten hele den lille koloni ny vaekst og derfor staerkt farvet. Nu hvor der ikke er saa meget vaekst udover i "grenene" viser korallerne deres rigtige farve.

men jeg har de lokale butikker i koe for at faa fragmenter fra mine koraller. Plus jeg sidder som "chairperson" (noerd) i den lokale akvarie klub.
Jeg skifter ca. 25% vand hver 3 uge. Derudover tilsaetter jeg baking soda for alkalinity, dow flake for calcium og magnesium sulfid? for magnesium. (Ikke helt tryg ved de danske ord
)
Typisk vil ny vaekst have en anden farve en det aeldre omraade af en koloni. Saa hvis du har startet dem som fragmenter er naesten hele den lille koloni ny vaekst og derfor staerkt farvet. Nu hvor der ikke er saa meget vaekst udover i "grenene" viser korallerne deres rigtige farve.
Jeg bruger udelukkende RO/DI vandJohnny skrev:det kan være i har det i vandet derover

Nu ville det vaere nemmere hvis du kunne se mit akvarieCarsten skrev:Prøv at tilsætte jod i en længere periode. Røde koraller for en meget kraftigere og klarere farve

Jeg skifter ca. 25% vand hver 3 uge. Derudover tilsaetter jeg baking soda for alkalinity, dow flake for calcium og magnesium sulfid? for magnesium. (Ikke helt tryg ved de danske ord

Praecist derfor mener de fleste her at man ikke skal dosere.Carsten skrev:Jeg synes det er svært at få en korrekt aflæsning af indholdet.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- Indlæg: 926
- Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Helt tilfaeldigt er der lidt mening om jod i denne maaneds ReefKeeping.
Hele artiklen.
"Many aquarists dose iodine, and claim that certain organisms need it to thrive. Often mentioned are shrimp, Xenia species of soft corals, mushroom corals, and more. However, no evidence for an iodine requirement by these organisms appears anywhere in the scientific literature. They also thrive quite well in many coral reef aquaria where iodine is not dosed. Of Reef Central’s Tanks of the Month for the past couple of years, the majority do not supplement with any form of iodine (or at least do not mention doing so), although some certainly do dose it.
I do not presently dose iodine to my aquarium, and I do not recommend that others do so, either. Iodine dosing is much more complicated than dosing other ions due to its substantial number of different naturally existing forms, the number of different forms that aquarists actually dose, the fact that all of these forms can interconvert in reef aquaria, and the fact that the available test kits detect only a subset of the total forms present. This complexity, coupled with the fact that no commonly kept reef aquarium species are known to require significant iodine, suggests that dosing is unnecessary and problematic. On the other hand, it is nevertheless possible that some organisms that we keep do actually benefit from iodine, and that in some aquaria there is not enough in the foods that we add so that supplements may possibly be beneficial in those aquaria.
I dosed iodine for several years when I first set up my aquarium. I dosed substantial amounts of iodide to try to maintain 0.02 to 0.04 ppm of iodide (which is a natural level). Iodide is rapidly depleted as algae and perhaps other organisms take it up and convert it into organic forms. After a few years of dosing iodide, I became frustrated with the complexities of testing for it, so at that point I stopped dosing any supplemental iodine. That was about seven years ago. I detected no changes in any organisms, and never dosed any again. If you are dosing iodine now, I suggest stopping for a month or two, and seeing if you can objectively detect any difference in any organism.
For these reasons, I especially advise aquarists NOT to try to maintain a specific iodine concentration using supplementation and test kits. For those who do supplement iodine, I suggest iodide as a more suitable form than certain other additives, such as Lugol’s iodine, which is unnatural and potentially more toxic. Iodide is also more readily used than iodate by some organisms, and iodide is detected by both currently available iodine test kits (Seachem and Salifert).
Further information on iodine can be found in these articles:
Iodine in Marine Aquaria: Part I
http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2003/chem.htm
Iodine in Reef Tanks 2: Effects on Macroalgal Growth
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... 3/chem.htm"
Hele artiklen.
"Many aquarists dose iodine, and claim that certain organisms need it to thrive. Often mentioned are shrimp, Xenia species of soft corals, mushroom corals, and more. However, no evidence for an iodine requirement by these organisms appears anywhere in the scientific literature. They also thrive quite well in many coral reef aquaria where iodine is not dosed. Of Reef Central’s Tanks of the Month for the past couple of years, the majority do not supplement with any form of iodine (or at least do not mention doing so), although some certainly do dose it.
I do not presently dose iodine to my aquarium, and I do not recommend that others do so, either. Iodine dosing is much more complicated than dosing other ions due to its substantial number of different naturally existing forms, the number of different forms that aquarists actually dose, the fact that all of these forms can interconvert in reef aquaria, and the fact that the available test kits detect only a subset of the total forms present. This complexity, coupled with the fact that no commonly kept reef aquarium species are known to require significant iodine, suggests that dosing is unnecessary and problematic. On the other hand, it is nevertheless possible that some organisms that we keep do actually benefit from iodine, and that in some aquaria there is not enough in the foods that we add so that supplements may possibly be beneficial in those aquaria.
I dosed iodine for several years when I first set up my aquarium. I dosed substantial amounts of iodide to try to maintain 0.02 to 0.04 ppm of iodide (which is a natural level). Iodide is rapidly depleted as algae and perhaps other organisms take it up and convert it into organic forms. After a few years of dosing iodide, I became frustrated with the complexities of testing for it, so at that point I stopped dosing any supplemental iodine. That was about seven years ago. I detected no changes in any organisms, and never dosed any again. If you are dosing iodine now, I suggest stopping for a month or two, and seeing if you can objectively detect any difference in any organism.
For these reasons, I especially advise aquarists NOT to try to maintain a specific iodine concentration using supplementation and test kits. For those who do supplement iodine, I suggest iodide as a more suitable form than certain other additives, such as Lugol’s iodine, which is unnatural and potentially more toxic. Iodide is also more readily used than iodate by some organisms, and iodide is detected by both currently available iodine test kits (Seachem and Salifert).
Further information on iodine can be found in these articles:
Iodine in Marine Aquaria: Part I
http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2003/chem.htm
Iodine in Reef Tanks 2: Effects on Macroalgal Growth
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... 3/chem.htm"
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 35611
- Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
UrbanSage skrev:
Nu ville det vaere nemmere hvis du kunne se mit akvariemen jeg har de lokale butikker i koe for at faa fragmenter fra mine koraller. Plus jeg sidder som "chairperson" (noerd) i den lokale akvarie klub.
Jamen du kan da bare sende en invitation!!

De observationer er nogle jeg selv har gjort, og jeg synes at farve forskellen er ret markant. Desværre er det ikke noget som man ser fra dag til dag, men snarere først efter en måneds tid.
25% vandskifte hver 3 uge, er også meget, jeg laver ca 10% vandskifte hver 2-3 måned. Det kan meget vel være forskellen om du kan se en forskel eller ej. Og så selvfølgelgit også mængden af koraller i akvariet.
Dem der har været her, må give mig ret i at flere af korallerne er STORE
blandt andet en Montipora som vel nok er 40-45 cm i diameter og lige så høj. Den suger alt hvad der er at sporestoffer og lign til sig. Så der skal tilsættes ganske store mængder.
Vi er måske ved at røre lidt ved debatten om strontium eller ej, som har været meget fremme i de amerikanske forums.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- Indlæg: 926
- Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Jeg syntes du skulle laese igennem artiklen der er linket til. Der er noget go info om de forkellige stoffer vi doserer. Han siger ikke om du skal eller ej, han holder sig til hvad der er bevist og hvad han selv har gjort.
Jeg tror meget af det du doserer for er noget jeg klarer igennem vandskifte. Og da jeg ikke ved meget om priserne og produkter i Dk kan jeg ikke goere mig klog paa om jeg ville goere som du.
Men jeg vil gaette paa at der er penge at spare ved at oege vandskifte til 20% om maaneden og saa kun dosere calcium, alkalinity og magnesium.
Jeg kunne koere meget laengere mellem vandskifte da jeg har et godt refugium der holder nitrater og fosfater paa et konstant naesten 0.
Men jeg har laert at akvaeriet har det utroligt meget bedre hvis jeg goer det paa denne maade.
Og det skal da lige siges at hvis der er nogen der tilfaeldigvis rejser igennem South Dakota skal de naturligvis vaere velkomne
Jeg tror meget af det du doserer for er noget jeg klarer igennem vandskifte. Og da jeg ikke ved meget om priserne og produkter i Dk kan jeg ikke goere mig klog paa om jeg ville goere som du.
Men jeg vil gaette paa at der er penge at spare ved at oege vandskifte til 20% om maaneden og saa kun dosere calcium, alkalinity og magnesium.
Jeg kunne koere meget laengere mellem vandskifte da jeg har et godt refugium der holder nitrater og fosfater paa et konstant naesten 0.
Men jeg har laert at akvaeriet har det utroligt meget bedre hvis jeg goer det paa denne maade.
Og det skal da lige siges at hvis der er nogen der tilfaeldigvis rejser igennem South Dakota skal de naturligvis vaere velkomne


- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 35611
- Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
UrbanSage skrev:Jeg syntes du skulle laese igennem artiklen der er linket til. Der er noget go info om de forkellige stoffer vi doserer. Han siger ikke om du skal eller ej, han holder sig til hvad der er bevist og hvad han selv har gjort.
Jeg tror meget af det du doserer for er noget jeg klarer igennem vandskifte. Og da jeg ikke ved meget om priserne og produkter i Dk kan jeg ikke goere mig klog paa om jeg ville goere som du.
Men jeg vil gaette paa at der er penge at spare ved at oege vandskifte til 20% om maaneden og saa kun dosere calcium, alkalinity og magnesium.
Jeg kunne koere meget laengere mellem vandskifte da jeg har et godt refugium der holder nitrater og fosfater paa et konstant naesten 0.
Men jeg har laert at akvaeriet har det utroligt meget bedre hvis jeg goer det paa denne maade.
Og det skal da lige siges at hvis der er nogen der tilfaeldigvis rejser igennem South Dakota skal de naturligvis vaere velkomne
Det er netop noget af det som gør hobbyen til en hobby og ikke en eksakt videnskab. Det der virker for en, behøver slet ikke at virke for en anden. Jeg har kunnet konstatere at mine rødelige koraller bliver flottere, når jeg kommer jod i, og det uanset hvad andre siger.
Jeg tror ikke at der er mange øre at spare, snarere tværtimod, ved at lave et vandskifte.
et 20% vandskifte, svaret til ca 300 liter, foruden at fylde en pokkers masse, så koster saltet ca 375 kroner, for en periode på 2 måneder.
De sporeelemter jeg bruger er i koncenteret form, og koster ca det samme som sporelementerne, men da der kun skal bruges 1 dråbe per 100-150 liter, er der til MANGE dages forbrug(mener at kunne huske at der går 24 dråber på en ml) og sådant sæt sporelementer er på 250 ml.
Så der er til ca 400 dage forbrug.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 1593
- Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Jeg havde for kort tid siden (sandsynligvis) et tilfælde af RTN der tog lige netop de samme koraller som du nævner i de tre tilfælde!
Om dette er en tilfældighed ved jeg ikke, men det startede faktisk akkurat på samme måde, med en afblegning og derefter død
Kunne årsagen måske findes i ændring i cirkulation?
Har du renset pumper for nyligt?
(Bare et forslag
)
Om dette er en tilfældighed ved jeg ikke, men det startede faktisk akkurat på samme måde, med en afblegning og derefter død

Kunne årsagen måske findes i ændring i cirkulation?
Har du renset pumper for nyligt?
(Bare et forslag

Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: tors 14. dec 2006 23:03
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Brønshøj Kbh.
Tak for alle de gode indlæg.
Jeg ved ikke om jeg er blevet så meget klogere, for mit problem er at korallerne jo står flot, men de bliver hvide.
Det mærkelige er så at jeg har haft større akvarier og væsentlig mindre lys, mindre skummer osv. men jeg har aldrig haft en hvid Acropora, en Hvid Seratopora, en Hvid Montipora osv. nu har jeg 5 næsten hvide SPSér med store tentakler og god vækst. ???
I mit gamle akvarie blev alle de Gule,blå, røde,lillae koraller altid lorte brune eller grønne pga. for lidt lys, aldrig hvide.
/Per
Jeg ved ikke om jeg er blevet så meget klogere, for mit problem er at korallerne jo står flot, men de bliver hvide.
Det mærkelige er så at jeg har haft større akvarier og væsentlig mindre lys, mindre skummer osv. men jeg har aldrig haft en hvid Acropora, en Hvid Seratopora, en Hvid Montipora osv. nu har jeg 5 næsten hvide SPSér med store tentakler og god vækst. ???
I mit gamle akvarie blev alle de Gule,blå, røde,lillae koraller altid lorte brune eller grønne pga. for lidt lys, aldrig hvide.
/Per