Hjææælp, strid alge over 9 måneder

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 19
2
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Hjææælp, strid alge over 9 måneder

Indlæg af MichelS »

Hej folkens.

Nogle der kan hjælpe med at identificere denne alge/cyano og hvad der kan gøres? Den gør akvarie livet surt, da det kravler lidt op til korallerne og jeg er tæt på at give op😅

Jeg kæmper med mit snart 9 måneder gamle akvarie. Jeg har tidligere kæmpet med alger som kommer og går, også cyano som stadig kommer en smule på sandbunden men det til at justere. Dog har jeg aldrig prøvet en så strid alge/cyano som denne grønne på stenene. Den forsvinder ofte ikke helt ved aftenen og går mere over i det brune gyldne nok grundet blåt lys. Noget af det kan blæses væk men under dette sider det godt fast og kan næsten ikke børstes væk. Og så kommer det igen. Fik det med fra akvariet for 9 måneder siden, hvo det forsvandt men kom igen. 😅 alle koraller trives, og vokser og her er mine værdier:

Phosfat hanna checker: 0,01 (ligger nok omkring 0,04 på icp da min icp sagde 0,03 sidst hvor der stod 0,00 på min hanna)

Nitrat aquaforest testsæt: 2-5 tættest på 5.

Hanna checker Kh: 7,6 (arbejder langsomt på at få den på 8 eller 8,5)

Saluteret testsæt Magnesium: 1425 (doseres ikke pt)

Saluteret testsæt Calcium: 485 ( doseres ikke pt)

Salt: 1.025.

Silikat/silicon: sidste icp sagde fint niveau i akvariet men høj i osmose. Det er siden skiftet og skiftet 200 liter vand over et par dage. (Akvarie med vand volume på 510 ca).

Jeg har de sidste dage prøvet langsomt at skrue lyset ned til 10 timer om dagen fra 14, hvor primært intensitet er fra 13-18, morgen og aften er blåt lys nu kun og lav intensitet.

Jeg har ændret lidt på cirkulation til kraftigere men de virker ligeglade med cirkulation.

Så har jeg puttet lidt gfo i, ikke meget men den faldt fra 0,04 til 0,01, dog hjælper det ikke meget syntes jeg på algerne.

Undskyld den lange besked og håber i vil hjælpe. Tak :)!
Vedhæftede filer
IMG_0454.jpeg
IMG_0453.jpeg
IMG_0452.jpeg
IMG_0450.jpeg
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 381
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjææælp, strid alge over 9 måneder

Indlæg af nielsk »

Flot akvarie!
Fedt du også har en kejser i
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 422
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Ud fra dine billeder at dømme, ligner det opstarts alger. De kommer typisk på alle ledige overflader.
De plejer at blive udkonkurreret af kalkalgerne når de tager fat.
Har du snegle i, ellers så få fat i nogle. De kan rende og spise af diverse alger.
En Hugo vil måske også kunne hjælpe, det samme med en søhare.
Og så ville jeg nok, hvis de generer meget, give stenene en tur med tandbørsten. Vælg en hård.
Det kan i en periode være nødvendigt med en daglig tur. Ingen af den slags plager bryder sig om at blive forstyrret, heller ikke cyano.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Og et lille tip.
Hvis du skal have en mere korrekt Po4 måling, så skal du bruge en Hanna phospherus tester.
Fosfat testeren måler I ppm. Phospherus måler I ppb.
Fejlvisningen (som de selv opgiver) i fosfat testeren er tit større end den værdi du måler for.
Du får så fosfor værdien. Den kan du omregne til po4 værdien. Men en fosfor værdi på 14-16 svarer til en Po4 værdi på omkring 0,06 hvis ikke jeg husker helt galt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 54
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Angående po4 kan du finde en omregningstabel under Hannah phospherus der omsætter måleresultatet til ppb
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

nielsk skrev: tors 4. dec 2025 22:55 Flot akvarie!
Fedt du også har en kejser i
Mange tak! og ja har en flagfin kejser og en emperor kejser, de kan godt nippe lidt på korallerne men ikke når de holdes godt fodret indtil videre😁🤞🏼
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

crazy seahorse skrev: tors 4. dec 2025 22:56 Ud fra dine billeder at dømme, ligner det opstarts alger. De kommer typisk på alle ledige overflader.
De plejer at blive udkonkurreret af kalkalgerne når de tager fat.
Har du snegle i, ellers så få fat i nogle. De kan rende og spise af diverse alger.
En Hugo vil måske også kunne hjælpe, det samme med en søhare.
Og så ville jeg nok, hvis de generer meget, give stenene en tur med tandbørsten. Vælg en hård.
Det kan i en periode være nødvendigt med en daglig tur. Ingen af den slags plager bryder sig om at blive forstyrret, heller ikke cyano.

Okay, det bare 9 måneder siden det blev sat op😅 jeg har en Hugo, sø pølse, søstjerne, to søpindsvin, en sandshifting gobi, forskellige snegle. De tager noget andre alger men ikke de grønne, måske de tager det som skal konkurre med de grønne slim alger?😅 Men har ingen kalk alger fået endnu, det undrer mig også lidt.
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

crazy seahorse skrev: tors 4. dec 2025 23:05 Og et lille tip.
Hvis du skal have en mere korrekt Po4 måling, så skal du bruge en Hanna phospherus tester.
Fosfat testeren måler I ppm. Phospherus måler I ppb.
Fejlvisningen (som de selv opgiver) i fosfat testeren er tit større end den værdi du måler for.
Du får så fosfor værdien. Den kan du omregne til po4 værdien. Men en fosfor værdi på 14-16 svarer til en Po4 værdi på omkring 0,06 hvis ikke jeg husker helt galt.

Ahh jeg har tit undret mig over hvad phospherus er og den var lidt for høj i icp test hvor min po4 var 0,03 sidst. Ja okay så jeg skal ud og have et andet hanna testsæt, er forstår jeg korrekt at jeg kan omregne po4 værdien til fosfor værdien? Og så regne med at den er lidt højere end jeg måler?
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

Men kan det virkelig give de alger i så lave phosfat værdier?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

MichelS skrev: fre 5. dec 2025 13:25 Men kan det virkelig give de alger i så lave phosfat værdier?
Det man hele tiden skal tænke på er, at det vi måler er det der er til overs. Det algerne har optaget kan man ikke måle.
Om det giver de alger er svært at sige.

Udgangspunktet er, at har du alger så lever de af noget. Lys selvfølgelig, men også andre næringsstoffer, som No3 og Po4.
Man kan sige, at har du alger i større mængder, så har du et næringsproblem uanset hvad dine målinger siger.

Jeg har det i mit eget system og det på trods af, at jeg stort set ikke har noget No3 og kun ganske lidt Po4.
Mine er gha og dem kan jeg høste og det gør jeg. På den måde eksporterer jeg næring, hver gang jeg hiver en tot alger ud.
Algerne binder næringen og så er den stadig i systemet, selvom det ikke viser sig på målingerne.

Mit opstod i forbindelse med min kamp mod Majano anemoner. Den varede i over to år og er ikke ovre endnu. Og jeg har kæmpet med de skide alger lige siden.
Husk på, at algerne kan være alle steder, i overløb og i sumpen også.

Et probat middel er mørklægning. Algerne bukker under før korallerne gør, men korallerne vil lide under det.
Så kan man kigge på fodringen. Nu har du de kejsere og de skal jo have noget mad. Det giver en del næring til systemet.
Næringen bindes alle vegne, i alger som du oplever, i detritus der både kan ligge i akvariet og i sumpen.

Jeg vil ikke mørklægge og fiskene skal have mad. Så jeg har måtte se lidt stort på værdierne for No3 og Po4, så jeg tilsætter ikke No3 og Po4 mere - og korallerne klarer sig fint og har fine farver. Så de får noget alligevel, selvom jeg har lave værdier.
Så det er en kamp at få balancen til at spille. Nemt at ødelægge og svært at rette op.

Edit. Jeg plejer at sammenligne målinger med det store kolde bord.
Det vi måler er resterne når alle gæster har været ombord i lækkerierne. Men det siger jo ikke noget om, hvad der stod på bordet fra starten af. Det kan man jo ikke vide.
Det samme med vores målinger. Vi kan ikke måle det korallerne og de andre organismer har optaget. Vi kan kun måle det der er i det frie vand.
For Po4 gælder det, at det kun er cirka 10% (uorganisk Po4) vi kan måle. De sidste 90% sådan cirka, er bundet (organisk Po4) og det kan vi ikke måle.

For resten, hvis du fodrer med frost, så indeholder det ganske meget No3. Det er også næring til algerne.

MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

crazy seahorse skrev: fre 5. dec 2025 14:20
MichelS skrev: fre 5. dec 2025 13:25 Men kan det virkelig give de alger i så lave phosfat værdier?
Det man hele tiden skal tænke på er, at det vi måler er det der er til overs. Det algerne har optaget kan man ikke måle.
Om det giver de alger er svært at sige.

Udgangspunktet er, at har du alger så lever de af noget. Lys selvfølgelig, men også andre næringsstoffer, som No3 og Po4.
Man kan sige, at har du alger i større mængder, så har du et næringsproblem uanset hvad dine målinger siger.

Jeg har det i mit eget system og det på trods af, at jeg stort set ikke har noget No3 og kun ganske lidt Po4.
Mine er gha og dem kan jeg høste og det gør jeg. På den måde eksporterer jeg næring, hver gang jeg hiver en tot alger ud.
Algerne binder næringen og så er den stadig i systemet, selvom det ikke viser sig på målingerne.

Mit opstod i forbindelse med min kamp mod Majano anemoner. Den varede i over to år og er ikke ovre endnu. Og jeg har kæmpet med de skide alger lige siden.
Husk på, at algerne kan være alle steder, i overløb og i sumpen også.

Et probat middel er mørklægning. Algerne bukker under før korallerne gør, men korallerne vil lide under det.
Så kan man kigge på fodringen. Nu har du de kejsere og de skal jo have noget mad. Det giver en del næring til systemet.
Næringen bindes alle vegne, i alger som du oplever, i detritus der både kan ligge i akvariet og i sumpen.

Jeg vil ikke mørklægge og fiskene skal have mad. Så jeg har måtte se lidt stort på værdierne for No3 og Po4, så jeg tilsætter ikke No3 og Po4 mere - og korallerne klarer sig fint og har fine farver. Så de får noget alligevel, selvom jeg har lave værdier.
Så det er en kamp at få balancen til at spille. Nemt at ødelægge og svært at rette op.

Edit. Jeg plejer at sammenligne målinger med det store kolde bord.
Det vi måler er resterne når alle gæster har været ombord i lækkerierne. Men det siger jo ikke noget om, hvad der stod på bordet fra starten af. Det kan man jo ikke vide.
Det samme med vores målinger. Vi kan ikke måle det korallerne og de andre organismer har optaget. Vi kan kun måle det der er i det frie vand.
For Po4 gælder det, at det kun er cirka 10% (uorganisk Po4) vi kan måle. De sidste 90% sådan cirka, er bundet (organisk Po4) og det kan vi ikke måle.

For resten, hvis du fodrer med frost, så indeholder det ganske meget No3. Det er også næring til algerne.

Det giver god mening, har ikke tænkt på det sådan. Det en god forklaring. Men ja det svært at rette op når først man har pillet ved balancen, især når akvariet var købt med indhold og man forstyrrede balancen for 9 måneder siden og siden har tilføjet mere, måske det bare kræver lidt ro af sig selv :)

Jeg foder kun frostfoder og noritang, syntes dog min nitrat på 5 er fin. Men man skal vel heller ikke jagte værdierne hvis akvariet ikke trives i de værdier. Mit akvarie så faktisk bedre ud da min nitrat var 10 men kun lidt. Mine acropora trives bedre nu. Vil det give mening at få nitrat ydeligere ned ved at fodre noget tør foder i stedet måske? Eller fokusere bare på phosfat? Har overvejet at få fjernet gemt nitrat og phosfat i sand og sten med en god rensning og vandskifte, og så fjerne alle algerne igen. Tit blæser jeg dem væk uden at suge dem op nemlig, Sumpen er meget ren og så er der refugium, så det meste må ligge i sten og sand, hvor de får deres næring udover lyset så.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 38
12
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Nu findes der jo en "Hanna HI774 Phosphate ULR checker", med den behøver man ikke at gange med 3. Er det ikke den man vil vælge i dag, frem Phospherus måleren, som vi der har været med længe, har fordi den gamle phosphate ikke var ultra low range?
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

Jeg har den nye du nævner hvertfald men ved ikke om den er præcis nok, ofte siger folk at når den er 0,00 er den ikke 0,00. Min icp test sagde 0,03 sidst og målte 0,00 på min hanna checker
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

MortenL skrev: fre 5. dec 2025 15:06 Nu findes der jo en "Hanna HI774 Phosphate ULR checker", med den behøver man ikke at gange med 3. Er det ikke den man vil vælge i dag, frem Phospherus måleren, som vi der har været med længe, har fordi den gamle phosphate ikke var ultra low range?
Jeg var ikke klar over, at der var kommet en ny Po4 checker, så jeg måtte lige ind og tjekke den ud.
Den måler stadig i ppm (parts per million) med en fejlvisning på +-5%
Jeg ved så ikke helt, hvad det er der er forbedret. Det kunne jeg ikke lige gennemskue ved en hurtig læsning.

Phospherus checkeren (HI736) måler i ppb (parts per billion) Det er den gode gamle. Sjovt nok, så angiver de ikke fejlvisningen.
Det må alt andet lige være mere præcist når vi er nede i de helt lave værdier.

Jeg har det sådan, at jeg kun kigger/regner med Phospherus tallet. Det er vel tilvænning. Jeg omregner aldrig.
Lidt som liter/gallon, eller Km ctr miles. Det er vel hvad den enkelte er mest komfortabel med.

Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 61
21
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

du har nogle store dejlige fisk og de nyder godt af at du fodrer dem godt.

Der findes noget tør foder som ikke har så meget po4 og No2 i der skulle være meget po4 i noritang og egentlig også i frost foder. Jeg kan ikke huske hvad mærkerne hedder...

Dine værdier er da ok og måske har du bare hænderne for meget i vandet?

Dine gamle sten rensede du ikke fra det andet akvarie, der blev utæt? der kan være meget nærring i de sten...
Jeg ville bare fortsætte som du gør og så holde fokus på at holde det som du har det...
evt finde noget andet foder og skifte stille og roligt over til det :sunny:

din nitrat kunne godt være et my højere feks ca 10

Du kunne være fedt hvis du lavede en akvarie tråd med dit nye :beer:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions: 189
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

"Problemerne" du har løser du ekstremt enkelt.

Køp 2-3 kiruger, hvad med min favorit, Acanthurus Olivaceus?
Andre gode alternativer er Ctenochaetus Tominiensis og en Zebrasoma Xanthurum.

Smider du dem i samtidigt mindsker du eventuelle problemer med dominans.

3 fisk og hvad så?

Kiruger elsker alger, Olivaceus og Tomeniensis er heste som bare elsker alger, de arbejder 24/7/365. Disse 2 kiruge er desuden meget venlige mod adre fisk, det er bare Xanthurum som kommer blive et røvhul mod nye fisk. Ingen af dem bliver specielt store og de er alle smukke fisk.

De kommer at ælske alerne, som kommer at give plads til kalkalger, de kommer også at spise mere, så du får op nærringen, som jeg mener er alt for lav.
PO4 på 0,05 - 0,25 og NO3 på mindst 10 (max 25) er hvad jeg går efter.

Vil du slippe helt 100% med alger så höjer du Mg til 1900 over et par uger, snegle og visse laverer dyr klare ikke denne kur, men det gør algerne heller ikke.

FLUX RX mod trådalger er et alternativ, 1/10 af anbefalet dosering er nok, men jeg skulle personligt få lidt flere fisk og løse "problemet" på den måde.

PS. Flot akvarie!
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

Anders månsson skrev: lør 6. dec 2025 11:46 du har nogle store dejlige fisk og de nyder godt af at du fodrer dem godt.

Der findes noget tør foder som ikke har så meget po4 og No2 i der skulle være meget po4 i noritang og egentlig også i frost foder. Jeg kan ikke huske hvad mærkerne hedder...

Dine værdier er da ok og måske har du bare hænderne for meget i vandet?

Dine gamle sten rensede du ikke fra det andet akvarie, der blev utæt? der kan være meget nærring i de sten...
Jeg ville bare fortsætte som du gør og så holde fokus på at holde det som du har det...
evt finde noget andet foder og skifte stille og roligt over til det :sunny:

din nitrat kunne godt være et my højere feks ca 10

Du kunne være fedt hvis du lavede en akvarie tråd med dit nye :beer:

Jeg tror der mangler “normale” alger og kalklaget grundet lav nitrat og så trives den grønne cyano bedre i det miljø. Mit tidligere akvarie og mit nye akvarie kørte bedre på nitrat på 10-15 og mindre cyano men det bare en hypotese. Ser aldrig mine kirurg spise det grønne og heller ikke min hugo. Så det nok fordi det er cyano. Måske jeg burde tilføje lidt nitrat (har på flaske), men er også lidt nervøs for at det forværre det. Jeg har idag skiftet 10 procent som jeg gør hver uge, prøvede at suge noget af det op som jeg blæste af og børstede af, jeg syntes det ligner både cyano og almindelig grøn alge i en og samme men nok mest cyano. Og så har jeg tilføjet to ekstra cirkulations pumper til at blæse noget mere igennem uden at smadre korallerne. Syntes i det giver mening eller er jeg helt galt på den? Nu må jeg se om det forværres af det eller bliver bedre🙈

Stenene er fra ham jeg købte akvariet og plus lidt fisk og koraller, det havde kørt et år inden jeg fik det. Det gamle akvarie der blev stenene solgt, savner dog de gamle sten med masser af år på bagen, kan mærke forskel😁😅

Ja jeg må lige få lavet et opslag og billeder fra starten en dag 😁
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

Thomas fra Stockholm skrev: lør 6. dec 2025 22:34 "Problemerne" du har løser du ekstremt enkelt.

Køp 2-3 kiruger, hvad med min favorit, Acanthurus Olivaceus?
Andre gode alternativer er Ctenochaetus Tominiensis og en Zebrasoma Xanthurum.

Smider du dem i samtidigt mindsker du eventuelle problemer med dominans.

3 fisk og hvad så?

Kiruger elsker alger, Olivaceus og Tomeniensis er heste som bare elsker alger, de arbejder 24/7/365. Disse 2 kiruge er desuden meget venlige mod adre fisk, det er bare Xanthurum som kommer blive et røvhul mod nye fisk. Ingen af dem bliver specielt store og de er alle smukke fisk.

De kommer at ælske alerne, som kommer at give plads til kalkalger, de kommer også at spise mere, så du får op nærringen, som jeg mener er alt for lav.
PO4 på 0,05 - 0,25 og NO3 på mindst 10 (max 25) er hvad jeg går efter.

Vil du slippe helt 100% med alger så höjer du Mg til 1900 over et par uger, snegle og visse laverer dyr klare ikke denne kur, men det gør algerne heller ikke.

FLUX RX mod trådalger er et alternativ, 1/10 af anbefalet dosering er nok, men jeg skulle personligt få lidt flere fisk og løse "problemet" på den måde.

PS. Flot akvarie!

Ja det vil også være en måde at gøre det på, jeg er enig med mit nitrat niveau, det virker til at den skal stille og roligt op igen til de 10-15, så de andre alger kan være med. I forhold til kirurg så tror jeg ikke de vil æde det på stenene lige nu, da det højst sandsynligt er grøn cyano, men er enig i at nogle bedre algespisere end den blå kirurg vil være relevant hvis der kommer andre alger senere så jeg kan få kalk alger ☺️ tænker at starte med nitrat. Hvad er bedst til at få nitrat op naturligt men holde phosfat nogenlunde nede? Er det nori tang?

Og tak for de pæne ord! Er også tilfreds med alt andet end lige de alger 😁🙈
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 61
21
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

nori tang indeholder en del phosfat. men den jo også lav :biggrin: tror egentlig bare du skal gå med at fodre noget mere ,så nitrat og phosfat kommer en my op og som thomas er indepå MÅSKE få nogle fine kirurger

dine lps ser også ret kompakte ud som kunne indikere på lave nærrings værdier...

prøv at fodre lidt mere over en uge tid og se hvad koraller og vandværdier siger til det

hvis du har lyst og invitere til en kop akvarie hygge kommer jeg gerne forbi :f2:
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 38
12
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

crazy seahorse skrev: fre 5. dec 2025 20:15
MortenL skrev: fre 5. dec 2025 15:06 Nu findes der jo en "Hanna HI774 Phosphate ULR checker", med den behøver man ikke at gange med 3. Er det ikke den man vil vælge i dag, frem Phospherus måleren, som vi der har været med længe, har fordi den gamle phosphate ikke var ultra low range?
Jeg var ikke klar over, at der var kommet en ny Po4 checker, så jeg måtte lige ind og tjekke den ud.
Den måler stadig i ppm (parts per million) med en fejlvisning på +-5%
Jeg ved så ikke helt, hvad det er der er forbedret. Det kunne jeg ikke lige gennemskue ved en hurtig læsning.

Phospherus checkeren (HI736) måler i ppb (parts per billion) Det er den gode gamle. Sjovt nok, så angiver de ikke fejlvisningen.
Det må alt andet lige være mere præcist når vi er nede i de helt lave værdier.

Jeg har det sådan, at jeg kun kigger/regner med Phospherus tallet. Det er vel tilvænning. Jeg omregner aldrig.
Lidt som liter/gallon, eller Km ctr miles. Det er vel hvad den enkelte er mest komfortabel med.
Hanna UK site skriver om HI-736, altså Phospherus måleren:
Range 0 to 200 ppb
Resolution 1 ppb
Accuracy ±5% of reading ±10 ppb @ 25ºC

For HI-774:
Range 0.00 to 0.90 ppm
Resolution 0.01
Accuracy 0.02 ppm 5% of reading @ 25C

Erik jeg er helt enig i at man efter flere års brug ikke ganger med ca 3 mere, men bruger det tal den læser ud. Begge har ca samme nøjagtighed, og range er ca det samme hvis man ganger med ca 3. Jeg er med på at man har 3 decimaler at arbejde med på HI-736 mens der kun er 2 på HI-774. Er man ny i hobbyen er det vel alt andet lige lettere at få en læsning ud der svarer til det man kan læse om i div fora og ikke noget hvor man skal gange med 3 og rykke kommaet x-antal pladser.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
MichelS
Grøn Chromis
Grøn Chromis
2

Indlæg af MichelS »

Anders månsson skrev: søn 7. dec 2025 11:25 nori tang indeholder en del phosfat. men den jo også lav :biggrin: tror egentlig bare du skal gå med at fodre noget mere ,så nitrat og phosfat kommer en my op og som thomas er indepå MÅSKE få nogle fine kirurger

dine lps ser også ret kompakte ud som kunne indikere på lave nærrings værdier...

prøv at fodre lidt mere over en uge tid og se hvad koraller og vandværdier siger til det

hvis du har lyst og invitere til en kop akvarie hygge kommer jeg gerne forbi :f2:

Ja er startet med lidt mere fodring og men prøver med mest nitrat foder, ved at jeg fjerner vandet fra frostfoderet, så kun selve foderet kommer i, og så en smule dosering af nitrat her over en uges tid og tester nitrat hver dag, til jeg er omkring 8-10 stykker. Og så forhåbenligt phosfat ligger på 0,04-5 stykker eller lidt højere. Så må jeg lige have en ny icp test afsted så jeg er sikker. Går nok 10-14 dage før jeg kan se en ændring men burde hjælpe forhåbentlig 😅 venter lige med flere fisk, da der er en god del i og har endelig en flok sunde fisk, så må jeg se om de kan holde almindelig alger nede i starten☺️

Det er jeg frisk på! Du er altid velkommen til at komme forbi en tur til en kopkaffe eller andet 😊
Besvar

Tilbage til "Sygdom"