Nogle der kan hjælpe med at identificere denne alge/cyano og hvad der kan gøres? Den gør akvarie livet surt, da det kravler lidt op til korallerne og jeg er tæt på at give op
Jeg kæmper med mit snart 9 måneder gamle akvarie. Jeg har tidligere kæmpet med alger som kommer og går, også cyano som stadig kommer en smule på sandbunden men det til at justere. Dog har jeg aldrig prøvet en så strid alge/cyano som denne grønne på stenene. Den forsvinder ofte ikke helt ved aftenen og går mere over i det brune gyldne nok grundet blåt lys. Noget af det kan blæses væk men under dette sider det godt fast og kan næsten ikke børstes væk. Og så kommer det igen. Fik det med fra akvariet for 9 måneder siden, hvo det forsvandt men kom igen.
Phosfat hanna checker: 0,01 (ligger nok omkring 0,04 på icp da min icp sagde 0,03 sidst hvor der stod 0,00 på min hanna)
Nitrat aquaforest testsæt: 2-5 tættest på 5.
Hanna checker Kh: 7,6 (arbejder langsomt på at få den på 8 eller 8,5)
Saluteret testsæt Magnesium: 1425 (doseres ikke pt)
Saluteret testsæt Calcium: 485 ( doseres ikke pt)
Salt: 1.025.
Silikat/silicon: sidste icp sagde fint niveau i akvariet men høj i osmose. Det er siden skiftet og skiftet 200 liter vand over et par dage. (Akvarie med vand volume på 510 ca).
Jeg har de sidste dage prøvet langsomt at skrue lyset ned til 10 timer om dagen fra 14, hvor primært intensitet er fra 13-18, morgen og aften er blåt lys nu kun og lav intensitet.
Jeg har ændret lidt på cirkulation til kraftigere men de virker ligeglade med cirkulation.
Så har jeg puttet lidt gfo i, ikke meget men den faldt fra 0,04 til 0,01, dog hjælper det ikke meget syntes jeg på algerne.
Undskyld den lange besked og håber i vil hjælpe. Tak