Kan gulvet bære et stor akvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
no_no_no
Copepod
Copepod
Reactions: 1
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2009

Kan gulvet bære et stor akvarium

Indlæg af no_no_no »

Hej allesammen

Jeg vil så gerne stille et stort akvarie i stuen i min nye lejlighed.
Meget gerne i størrelsen 160 x 60 x 60 cm. Det handler på nuværende tidspunkt om ferskvand, og overvejer Oase Highline 600.

Jeg skriver her, da jeg ikke har fået så meget tilbagemelding andre steder. Håber I kan hjælpe, da I må have erfaring med store akvarier.

Bygningen er fra 1987. Lejligheden er på første sal. Det er mursten med etageadskillelser af beton (220 mm betonelementer). Ovenpå betonen ligger opklodsede strøer og en massiv parketgulv (22 mm). Strøerne ligger som beskrevet her efter Metode 2 (under: 1.7.3.3.: https://gulvlageret.dk/baerende-gulve-1569/), dvs. der er anvendt kantstrøer. Jeg kender ikke afstanden af opkldsning.

Midten af den første kantstrø ligger 8 cm parallel med en bærende væg, den næste 45 cm fra midten af den første. Den næste efter 72 cm. Man kan se det på sømmene.

To muligheder:
Opstiller akvariet langs en bærende væg, dvs. to strøer er parallelt under akvariet med en afstand på 45 cm (center til center, eller 40 cm mellem strøerne).
Alternativ opstiller det lodret til en bærende væk og står på tre strøer, efter 8 cm, 53 cm, 125 cm.
Egentlig vil jeg gerne have det på den anden side af stuen, men der er en gipsvæg og jeg tror det er ingen god ide.

- AQUARIUM -> SKAB -> PLADE -> PARKET -> 2 STRØER PARALLEL -> OPKLODSNING -> BETONELEMENT
- AQUARIUM -> SKAB -> PLADE -> PARKET -> 3 STRØER LODRET -> OPKLODSNING -> BETONELEMENT

Et 22mm konstruktionsplade (krydsfiner) skal ligge på parketten under akvariet.

Imgur linket viser gulfkonstruktion (under køkkenvask er der åbent) og viser en strø samt opklodsning og circa dimensioner)
https://imgur.com/a/mAEjXuw

Spørgsmålet er blot:
Kan det lad sig gøre? Parallel eller lodret til strøer og hvor vigtigt er, at det står ved en bærende væg?

Venlig hilsen fra Sjælland
1 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 20
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kan gulvet bære et stor akvarium

Indlæg af Engelquist »

Velkommen til forummet :-)

Betondækket skal nok holde til vægten af et akvarie- om det står op ad en bærende væg eller ej, har i dette tilfælde, ikke den store betydning,..

Det er altid en godt at fordele trykket, ved at lægge en kraftig krydsfiner under akvariet.

Nogle gange kan gulvet godt sætte sig lidt pga af vægten- især hvis opklodsningen under strøerne er lidt sjusket lavet- men det er altså ikke selve betondækket der sætter sig.

Endelig er det altid det bedste at stille det på tværs af strøerne, da det vil stå mere stabilt.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions: 188
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Regner du med udvendige mål vejer akvariet bare 575 kg, så vi tager i og siger 1 tons.

Jeg har haft et lignende på 3 etage og kender til flere som har +900 liter i lejligheder.
Der jeg bliver urolig er når det er i et hus som mit som er bygget i træ.

Stiller du det langs en bærende væg er der ingen grund til at være urolig.

Jeg spurgte AI og fik dette svar :)

Det er et spændende projekt, og med de detaljerede oplysninger du giver, kan vi godt vurdere situationen [1]. Vægten er den primære bekymring, men din bygningskonstruktion fra 1987 med 220 mm betonelementer er et solidt fundament.
Vægt og Bæreevne
Dit Oase Highline 600 akvarie (160x60x60 cm) vil, når det er fuldt etableret med vand (~576L), sand, sten og møbel, veje omkring 750-800 kg totalt.
Betondækket i din lejlighed er designet til at håndtere betydelige belastninger, inklusiv koncentrerede punktlaster. Den største risiko ligger ikke i selve betonen, men i det opklodsede strøgulv. Over tid kan de koncentrerede tryk fra akvariets fødder presse strøerne eller opklodsningerne sammen (sætninger), hvilket kan gøre gulvet skævt omkring akvariet.
Optimal Placering
Begge dine foreslåede placeringer er sikre på grund af nærheden til den bærende væg. Nær en bærende væg er betondækkets stivhed og bæreevne maksimal, og nedbøjningen er minimal.
Alternativ 1 (Parallelt med væg og strøer): Vægten fordeles langs to strøer (center til center afstand 45 cm).
Alternativ 2 (Vinkelret på væg, på tværs af strøer): Vægten fordeles over tre strøer (ved 8 cm, 53 cm, 125 cm fra væg).
Alternativ 2 giver en marginalt bedre fordeling af vægten direkte på tværs af flere strøer og opklodsninger, hvilket minimerer risikoen for lokal "sætning" i gulvkonstruktionen.
Anbefaling
Uanset hvilken retning du vælger, er det stærkeste råd at bruge en trykfordelende plade under hele akvariemøblets fodaftryk. En 18-22 mm tyk krydsfiner- eller MDF-plade, skåret til præcis 160x60 cm, vil sprede vægten jævnt ud over et større antal strøer og opklodsninger, hvilket effektivt eliminerer risikoen for skævheder i dit parketgulv.
no_no_no
Copepod
Copepod
Reactions: 1
Postnummer: 2600 Glostrup

Indlæg af no_no_no »

OK, tak for jeres input. Jeg tænker jeg stiller det langs den bærende væg, parallelt med / på 2 strøer og på en tyk krydsfinerplade. Det må være det bedste i min situation.

Hvis jeg stiller det på de tre strøer, står det lodret til den bærende væg (ved stadig ikke hvor relevant det er med sådan nogle betonelementer). Hvis jeg stiller det på de tre strøer, så sidder strøerne heller ikke symmetrisk under akvariet, men igen ved jeg ikke om det kan betyde noget.

Her er en oversigtstegning over de tre muligheder og bærende (grøn) væg. Ville det virklig være en dårlig ide at stille det langs den ikke-bærende væg mellem stuen og køkken?

Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions: 188
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det skulle nok holde, men jeg ville bestemt stille det ved en bærende væg.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions: 281
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej No-no-no....

Jeg har haft 900 + plus sump stående på parketlamel gulv, op af bærende væg. Ingen problemer OVERhovedet... Kender faktisk ikke stø afstanden....

Jeg har haft et 600 L plus sump stående vinkelret ud fra en anden bærende væg uden problemer.

Som skrevet kender jeg ikke stø afstand og faktisk heller ikke hvilke vej strørene går. Vil tro, ud fra al byggeteknisk logik at akvarie nr 1 stod paralelt med strøer og nr 2 stod på tværs af strøer. Strøer her er også opklodset på betondæk.

Bare giv den gas :GO

Led eventuel i mine tråde her på forum for at se akvarierne i drift.

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"