Makroalgekultur

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MartinB
Copepod
Copepod
Reactions: 1
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2025
Geografisk sted: Rødovre

Makroalgekultur

Indlæg af MartinB »

Kære akvarie folk

Jeg har besluttet mig for at starte et mikro- makroalge projekt op derhjemme, og vil gerne købe 2-4 ens små tanke samt nødvendigt tilbehør. Men jeg ved ikke, hvad jeg skal bruge. Er der mulighed for at jeg kan hente et par gode start tips her i forummet?
Har du kendskab til nogle virkelig gode beskrivelser (litteratur/ YouTube /…) af, hvad det vil kræve at kultivere makroalger.
Det er de første spæde skridt jeg tager her så alle hjælp er velkommen.
1 Billede
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 245
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Re: Makroalgekultur

Indlæg af Jan Lauridsen »

Det lyder som et spændende projekt – vi glæder os til at følge med! 🌱 Denne video

kan være en god inspiration, og der findes i det hele taget meget materiale om emnet.

Jeg har selv kun erfaring med makroalger i refugiums og algereaktorer, hvor formålet primært er at fjerne næringsstoffer, stabilisere pH og dyrke mikroorganismer som føde til andre habitater. Her spiller især flow, lys og næring en væsentlig rolle.

Du kan sikkert få fat i masser af spændende makroalger gennem os her på SF. Jeg vil tro, at en af de største udfordringer bliver at holde styr på væksten fra de mest invasive arter :)
1 Billede
MartinB
Copepod
Copepod

Indlæg af MartinB »

Fedt - mange tak for svar og link. Jeg kigger på det.

Jeg tror jeg skal have fat i et par algereaktorer. De ser dog lidt dyre ud, men det er en anden historie.

Tak
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 397
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Har du vand i nogle akvarier?
For jeg har nogle makro alger som jeg kæmper lidt med. Prøver at fjerne dem, men de dukker hele tiden op igen. Dem kan du godt få noget af.
Den ene er en lyserød fintløvet sag. Måske lidt mosagtig.
Og så en mere grene type, mørk grøn hen imod det sorte, så vidt jeg husker.

Makroalger kan være lidt uforudsigelige. Du kan kæmpe med dem og så er de pludselig væk. Man har måske, uden at vide det, ramt det som fjerner dem.
Det uregerlige kender de fleste der har holdt dem, fra caulerpa. Her ved man, igen så vidt jeg husker, at når de laver kønnet formering, så smelter de ned bagefter og så har man ikke caulerpa mere.
Hvis du vil, kan jeg prøve at tage et par billeder senere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
MartinB
Copepod
Copepod

Indlæg af MartinB »

Det er super pænt af dig. Jeg er stadig på “green field” niveau, og forsøger, at forstå hvordan jeg kommer fra intention til realisation. Jeg er med andre ord stadig på tankdesign stadie.
Men ellers ville gerne have slået til.

Mange tak for indføring i biologien. Jeg tror, at lige det du peger på der, kræver at jeg bliver nødt til at sætte mig ind i livcyklus, men også hvordan man kan opbevare og formere dem uden at kompromittere hele kulturen. Der er en del at lære endnu.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"