Sygdom

Her kan der nørdes om alt vedr Montipora's
Masser af billeder og info/vidensdeling om vandbevægelse, lys, farvetuning, vandværdier osv osv
Besvar
MichelS
Rev hummer
Rev hummer
Reactions: 19
1
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Sygdom

Indlæg af MichelS »

Hej SF, jeg har opdaget at mine montipora digitata og to andre montipora er blevet hvide for hver dag på mystisk vis. Jeg fandt en masse flatworms på den store digitata forest fire i forgårs og har dyppet alle korallerne efter jeg opdaget det, nu virker der til at være ro på men kan det være andet end flatworms? De mindre montipora koraller så jeg ingen på men der skete det samme med dem. Jeg har siden dyppet ikke set mere hvidt på dem men sygdommen/flatworms er vel stadig i akvariet lige meget hvor meget jeg dypper dem? Har ingen billede af flatworms men de er gennemsigtige flade i forskellige størrelse. Det er sket ret hurtig. Forresten er alle andre koraller pæne, både acropora og andre sps samt lps. Værdierne er fine så det må være sygdom men hvad kan jeg ikke gennemskue, for jeg dypper hver ny koral ellers.

Hvad tænker i? Troede først korallen ik fik lys i bunden men noget æder dem nede fra. Har to wrasser som burde tage det😅
Vedhæftede filer
IMG_9884.jpeg
IMG_9881.jpeg
IMG_9882.jpeg
IMG_9883.jpeg
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 358
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis det kun er montier og ikke andre, så kan det være montipora eating flatworms.
De er gerne hvide og minder lidt om de snegle der spiser glasroser.
De spiser kun Montipora, dog kan de spise Favites også, da de er nært beslægtede med Montipora.
Prøver om jeg kan finde et billede.
Kan ikke lige lægge et billede ind. Prøv at Google montipora eating nudibrach. Der er billeder af dem
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
MichelS
Rev hummer
Rev hummer
Reactions: 19
1
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Indlæg af MichelS »

Ja det er kun montipora arterne, men det kun i Venstre side og midten af akvariet indtil videre🙈 mine monti i højre side har intet endnu
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 358
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg havde MEN (monti snegle) for en del år siden. Hos mig var de meget selektive. De gik på en blå plade monti, men lod den røde plade der stod klods op ad den blå være. Så dem aldrig på den røde.
Så du kan være heldig, at det går i sig selv.

Der er nogen som har mistet alle montier til dem, men jeg oplevede det altså ikke.

Du kan jagte dem og fjerne dem med en pincet. Hold godt fast når du har dem med pincetten, for de blæser nemt væk i flowet.
Du kan også anskaffe en gylte, de æder dem. De gule gylte er særlig glad for dem. Vær obs på, at de gule gylter er nogle små springfyre. Jeg har fundet dem de mærkeligste steder uden for akvariet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Montipora"