Koral med ubudne gæster - måske
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
Koral med ubudne gæster - måske
Har lige købt denne koral, og har desværre glemt navnet på den, en der kan hjælpe med det?
Dernæst så jeg i går under fodringen nogle små brune dyr (ca. 2 mm. lange) glide reletivt hurtigt rundt på korallen, nogen der kan genkende dette??
Har kigget på meerwasse-lex. og fundet denne, ku det være den eller er jeg helt galt på den??
http://www.meerwasser-lexikon.de/de/81/ ... ia/sp..htm
Dernæst så jeg i går under fodringen nogle små brune dyr (ca. 2 mm. lange) glide reletivt hurtigt rundt på korallen, nogen der kan genkende dette??
Har kigget på meerwasse-lex. og fundet denne, ku det være den eller er jeg helt galt på den??
http://www.meerwasser-lexikon.de/de/81/ ... ia/sp..htm
- Vedhæftede filer
-
- 23012007121.jpg (78.17 KiB) Vist 2260 gange
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nyd korallen så længe du har den!!
Det er en Goniopora og om et ½ års tid vil du sandsynligvis kun have minderne om den tilbage.
De der smådyr, er bestemt ikke dem som du linker til. De går kun på Acropora, men derfor kan det godt være fladorme af en art. Men jeg synes nu ikke ligefrem at de bevæger sig så hurtigt. Se om du ikke kan ryste et par stykker af og fotografer dem.
Det er en Goniopora og om et ½ års tid vil du sandsynligvis kun have minderne om den tilbage.
De der smådyr, er bestemt ikke dem som du linker til. De går kun på Acropora, men derfor kan det godt være fladorme af en art. Men jeg synes nu ikke ligefrem at de bevæger sig så hurtigt. Se om du ikke kan ryste et par stykker af og fotografer dem.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De formerer sig med en extrem høj rate, og kan totalt overtage et akvarie.
Når de dør kan de udskille en gift, som ikke er sund for resten af akvariet.
De kan alt efter art gå på koralerne, og beskade dem.
Der er kun meget få fisk som æder dem, Manadrinfisk og andre i samme familie samt seksstriber gylte er de eneste jeg har hørt om som kan tagedem.
Når de dør kan de udskille en gift, som ikke er sund for resten af akvariet.
De kan alt efter art gå på koralerne, og beskade dem.
Der er kun meget få fisk som æder dem, Manadrinfisk og andre i samme familie samt seksstriber gylte er de eneste jeg har hørt om som kan tagedem.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
Scootor blenny skulle også kunne tage dem nogle gange, jeg har også haft nogle har dem faktisk stadig, men mine sidder kun (så vidt jeg kan se) på ruden og køre bare lige over dem engang imellem når de er mange med min algeskraber vasker den og så er det fint igen
Men anskaf dig da en Gylte
Men anskaf dig da en Gylte

MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Jeg har en 6 stribet gylte, men den rører ikke de få planarier jeg har.
Tilgengæld er de nemme at suge op med vandskiftet med en tynd slange.
Jeg har valgt íkke at gå i panik over dem da der ikke er ret mange og nægter at bruge alskens gift man kan købe mod dem. Men holder skrapt øje med dem.
Tilgengæld er de nemme at suge op med vandskiftet med en tynd slange.
Jeg har valgt íkke at gå i panik over dem da der ikke er ret mange og nægter at bruge alskens gift man kan købe mod dem. Men holder skrapt øje med dem.

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Jeg har haft dem i mit akvarie i snart et aars tid nu.
I USA er et produkt der hedder "FlatWorm Exit" populaert og jeg har selv haft god erfaring med det.
Jeg er dog lidt ligeglad med at de er i mit akvarie, jeg er af den mening at de udfoerer den samme tjeneste som snegle og eremit krebs. Jeg har ikke saa mange af dem at man ser dem med det samme.
Det er sandt at de kan formerer sig til et punkt hvor der er lag af dem paa koraller og saa skal de ud. En god maade er en slange der ender i en filter sok inde i en sump. Saa kan man ellers bare suge vand og fladorme uden at taenke paa alt for meget. Filter sokken vil fange dem.
Ellers mener jeg selv at deres numre vil stabilisere sig ligesom copepods osv.
I USA er et produkt der hedder "FlatWorm Exit" populaert og jeg har selv haft god erfaring med det.
Jeg er dog lidt ligeglad med at de er i mit akvarie, jeg er af den mening at de udfoerer den samme tjeneste som snegle og eremit krebs. Jeg har ikke saa mange af dem at man ser dem med det samme.
Det er sandt at de kan formerer sig til et punkt hvor der er lag af dem paa koraller og saa skal de ud. En god maade er en slange der ender i en filter sok inde i en sump. Saa kan man ellers bare suge vand og fladorme uden at taenke paa alt for meget. Filter sokken vil fange dem.
Ellers mener jeg selv at deres numre vil stabilisere sig ligesom copepods osv.

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Nu er det altsaa ikke altid at det gaar saadan.
Jeg har aldrig haft den maengde af dem.
Naar jeg syntes jeg har for mange saa kan jeg typisk regne med at jeg har overfodret et stykke tid.
At suge dem ud er en god maade at minimere maengden foer man bruger en maade at slaa dem ihjeld paa. Derved minsker du chancen for at der er alt for meget gift der udskilles.
Jeg har aldrig haft den maengde af dem.
Naar jeg syntes jeg har for mange saa kan jeg typisk regne med at jeg har overfodret et stykke tid.
At suge dem ud er en god maade at minimere maengden foer man bruger en maade at slaa dem ihjeld paa. Derved minsker du chancen for at der er alt for meget gift der udskilles.