Design af sump

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Design af sump

Indlæg af Gludoc »

Hej folkens,

Jeg er ved at sætte en ny balje op og bliver i den sammenhæng nødt til at redesigne sumpen. Jeg kunne godt bruge noget input fra erfarne folk :y

Jeg har forsøgt at sætte mine tanker på papir. Generel input er meget velkommen - men jeg er især på udkig efter input på mit filtersok setup... Jeg er ikke helt sikker på at det vil virke pga. manglende vandtryk ned i sokken? Jeg har før brugt en enkelt filtersok, men der stak jeg nedløbsrøret direkte ned i sokken og havde dermed stort vandtryk - hvilket jeg ikke vil få på denne måde (se evt. billede 2 som er et forsøg på en 3D tegning). Derudover; er der nogen der ved hvilket flow jeg skal forvente igennem 2 filtersokker med diameter på ca. 10 cm?

Tak for input!
sump-design-v01_sump.png
sump-design-v01_filtersokker.png
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Design af sump

Indlæg af Carsten »

Umiddelbar vile jeg bytte om på returkammer og ferskvandskammer.
Chancen/risikoen for at du skal rode i ferskvandkammeret, er mindre end i retur kammeret. Ved godt at der kan komme et problem med rørføringen.
Tror også jeg ville lave adgangen til skummeren og reaktoren være fremme ved forruden. Hvorimod refugiet bare skal passe sig selv.
Bobble fælde tjaa, jo, ja. Jeg ville ikke selv lave en
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10

Indlæg af Gludoc »

Tak for input - jeg tænker det bliver svært at fylde vand på ferskvandstanken hvis den står bagerst. PT laver jeg nyt vand hver 14. dag og påfylder fra 20L tanke ned i mit ferskvandsanlæg - men det bliver jo svært hvis det er bagerst - hvordan går du/I det?

Overvejer også om jeg vil have boble fælden eller ej - den tager trods alt en 5-10 cm af sumpen. Men en af fordelene jeg ser er at holde makroalger mm. ude af skummerens vand-indtag - men man kan jo også nøjes med en enkelt plade? Erfaringer med det ene eller det andet?

Nogen der har input på filtersokke-setupet? :smart:
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Gludoc skrev:Nogen der har input på filtersokke-setupet? :smart:
Det ser smart ud, men i praksis vil jeg tro det kan give problemer, med mindre du skifter sokkerne en gang om ugen eller så.
De stopper ret hurtigt til , og så løber vandet jo over alligevel uden filtering.
Et gammelt ordsprog lyder "keep it simple"
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

jeg ville lave nedkøb direkte ned i sokken - evt med et y stykke på hvis du har to
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10

Indlæg af Gludoc »

Jeg er meget enig i KISS princippet - keep it simple stupid :) Meningen med galskaben skulle være at gøre det nemt at skifte sokker. Synes det er noget bøvl lige nu at skulle liste filtersokken ud fra rør-nedføringen. Men kan måske optimere setuppet yderligere :)
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Gludoc skrev:Jeg er meget enig i KISS princippet - keep it simple stupid :) Meningen med galskaben skulle være at gøre det nemt at skifte sokker. Synes det er noget bøvl lige nu at skulle liste filtersokken ud fra rør-nedføringen. Men kan måske optimere setuppet yderligere :)
Jeg kan godt se fidusen med det. Spørgsmålet er så bare om det fungerer længere end de første par måneder.
sokkerne skal skiftes tit og vasket grundtigt. Så der skal nogle stykker til.
Vand er dovent, så det vil stort set kun løbe ned i den første sok, indtil den er så stoppet til at det løber ovenud af den.
Som Bingo skriver, så kunne et direkte nedløb i sokkerne være en løsning
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"