Erfaringer med allelopati

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Erfaringer med allelopati

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa alle sammen.
Jeg sidder lige og tænker lidt ud i fremtiden i forhold til mit akvarie, og forestiller mig hvilke udfordringer jeg kan forvente. Der er ikke så få endda ;)
I den forbindelse slår det mig at jeg flere gange har hørt historier om at blødkoraller kan dræbe stenkoraller gennem allelopati, og at man derfor skal passe på med at have begge dele i sit system.
Nu er det så bare, at jeg ikke kan huske at have hørt om nogen der faktisk havde det problem, så derfor vil jeg lige høre jer om det er et problem nogen herinde er rendt på?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Erfaringer med allelopati

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har tidligere hørt om, at Sarcophyton og specielt hvis man skar i dem i akvariet, skulle kunne udskille noget, der kan påvirke SPS negativt.
Det er ikke noget jeg har observeret selv. Jeg har adskillige gange klippet/skåret i mine Sarcoer, uden det har haft negative affekter. Men det siges altså.

Fandt lige denne her. Det handler mest om seaweed. http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... =Item_4412" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

mer eller mindre alle organismer i baljen har det producerer det og frigiver det
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det er nemlig specielt sarcophyton jeg tænker på, Erik.
Jeg har et par der fylder godt i akvariet, og bliver jo nok på et tidspunkt nødt til at fragge eller fjerne dem. Det ville jo være træls at nuke hele tanken, når den til den tid, forhåbentlig, er godt fyldt med stenkoraller. Så vil jeg ærlig talt hellere tage dem op nu, og være på den sikre side.
Men jeg er på same tid rigtig glad for de blødkoraller jeg har, så hvis det bare er en sang fra de varme lande, eller om der er hold i det.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ja, Ole, det er også mit indtryk.
Spørgsmålet er jo så om visse blødkoraller kan være ekstra aggressive når det kommer til det
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

nogen er måske mer følsomme end andre som vi kender det med goniopora,børsteorme og "zoas"
læs også
http://de.wikipedia.org/wiki/Sekund" onclick="window.open(this.href);return false;ärmetabolite
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

jonas _sandager skrev:Det er nemlig specielt sarcophyton jeg tænker på, Erik.
Jeg har et par der fylder godt i akvariet, og bliver jo nok på et tidspunkt nødt til at fragge eller fjerne dem. Det ville jo være træls at nuke hele tanken, når den til den tid, forhåbentlig, er godt fyldt med stenkoraller. Så vil jeg ærlig talt hellere tage dem op nu, og være på den sikre side.
Men jeg er på same tid rigtig glad for de blødkoraller jeg har, så hvis det bare er en sang fra de varme lande, eller om der er hold i det.
Min erfaring er som sagt, at der ikke sker noget ved det. Men om det KAN ske, kan jeg ikke sige.
Jeg har "hevet" og skåret flere ret store eksemplarer (Sarcophyton) af. De var vokset fast på de levende sten og der sad væv tilbage efter de var fjernet.
Der vokser fine nye Sarcoer frem fra det væv. Jeg har aldrig oplevet gener eller tab hos mine SPS, som følge af dette.
Som med så meget andet i denne verden, så kan man aldrig føle sig 100% sikker. Men jeg ville med sindsro gøre det igen, hvis det blev nødvendigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg fjernede engang en del Xenia mekanisk, hvorved der blev frigivet Xenia-saft til vandet. Der var en tydelig negativ respons fra alle koraller i akvariet (bortset fra skiver). Effekten varede et par timer, så stod alt pænt igen.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg har problemer med acropora i de akvarier der er domineret af skiver, for mange store grupper af skiver og acropora mister farve eller dør langsomt, men om det er allelopati ved jeg ik noget om.
Billede
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Senest rettet af Jesper ØH fre 8. maj 2015 09:16, rettet i alt 1 gang.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har prøvet det med en koral. For en del år siden købte jeg en sarcophyton tonga, og første gang jeg lavede frags af den, døde min catalaphyllia meget meget hurtigt. Jeg læste så at hvis man havde en sarco tonga, så ville giften i korallen slå catalaphyllia ihjel. Jeg har aldrig siden haft problemer med den angående andre koraller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Jeg har prøvet det med en koral. For en del år siden købte jeg en sarcophyton tonga, og første gang jeg lavede frags af den, døde min catalaphyllia meget meget hurtigt. Jeg læste så at hvis man havde en sarco tonga, så ville giften i korallen slå catalaphyllia ihjel. Jeg har aldrig siden haft problemer med den angående andre koraller.
Sacrophyton "tonga" hvordan ser den ud?

Jesper du er lidt tidligt på færde :)
Saltvand siden 2020
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg har prøvet det med en koral. For en del år siden købte jeg en sarcophyton tonga, og første gang jeg lavede frags af den, døde min catalaphyllia meget meget hurtigt. Jeg læste så at hvis man havde en sarco tonga, så ville giften i korallen slå catalaphyllia ihjel. Jeg har aldrig siden haft problemer med den angående andre koraller.

Saltvand siden 2020
Det må vel være den gule model!?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

trine... skrev:
Carsten skrev:

Saltvand siden 2020
Det må vel være den gule model!?
Det var også min første tanke S. elegans, men på merwasser-lexicon, står der flere opgivet til at komme der fra. Og langt de fleste står der "interpazifik" ud for
en noget vag formulering
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Ja det er den gule Sarcophyton elegans tonga/fiji jeg mener.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Tak for svarene :)
Det lyder jo umiddelbart til at det er nogenlunde begrænset med skrækhistorier. Fint at vide. Så er det ikke noget jeg umiddelbart gider at bekymre mig om :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"