Hva er det lige der sker i min acropora ?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Hva er det lige der sker i min acropora ?

Indlæg af Thue »

Hej derude

For tiden bøvler jeg meget med mit akvarie, jeg er udsat for mange trælse ting, har forskellige koraller som bleger, og andre som er angrebet af aefw. Og nu ser en af mine store acropora sådan her ud. Er der nogen som kan give et bud på hva der sker eller hva årsagen er,til den kommer til og se sådan her ud.

Der er ikke nogen aefw i den, det er som om den er dækket af dette brune snask og er helt bleg neden under, hvis jeg blæser den af så står den nærmest helt død neden under, altså helt hvid, men efter nogle uger ser den sådan her ud igen, så det dr som den ikke er død men prøver og kæmpe ??

Håber i kan give et bud på hva der dog sker

Mvh thue
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hva er det lige der sker i min acropora ?

Indlæg af StarF »

har du taget et billede med din telefon og så taget et screenshot af det billede og lagt ind? kan du ikke ligge et billede ind hvor man kan se mere?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Håber det hjælper lidt, ved godt det er nogle dårlige billeder skal prøve og tage et bedre senere
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Øv det er aldrig sjovt sådan noget:-(

Men svært at se på billederne men ligner lidt Brown jelly? kan det ikke være det?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

sidder det løst på korallen, eller sidder det fast?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gino skrev:Øv det er aldrig sjovt sådan noget:-(

Men svært at se på billederne men ligner lidt Brown jelly? kan det ikke være det?

MVH
Har aldrig hørt om Brown Jelly i en Acropora
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

På det første billed, ligner det umiddelbart at der sidder en masse planarier på den. Men det er bare et gæt, selvom jeg tvivler på at de skulle have noget med det mistede væv at gøre.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:

MVH
Det har jeg skam set;-) og i caliedrum osv
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Gino skrev:
Carsten skrev:

MVH
Det har jeg skam set;-) og i caliedrum osv
Enig. Havde engang overset en lps havde fået en klat, og der nåede det at smitte både montipora og acro der stod tæt på.

Thue. Hvis du har en kraftig lub, så prøv at se om slimet ser levende ud..
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Syntes også det ligner Brown jelly bakterie , har selv prøvet og have det i en millepora , Hvordan ligger dine vand værdier og hvor ofte skifter du vand ?.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Mic4700 skrev:Syntes også det ligner Brown jelly bakterie , har selv prøvet og have det i en millepora , Hvordan ligger dine vand værdier og hvor ofte skifter du vand ?.
Jeg ved godt den bliver omtalt som en bakterie sygdom.
Ved mit angreb, blev en klat slim lagt under et godt mikroskop. Det består kun af tæt sammenfiltrede protozoer! Fuldstændigt levende som et tæppe af små orme. Hvordan det så er, med et evt. symbiose forhold til en bakterie, kunne jeg ikke finde nogen endegyldig konklusion på i en søgning.
Blev ret obs på brown jelly efter det :devilish:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Hvis det er Brown Jelly, så mener jeg at have læst at jod behandling kan have posetiv effekt på det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:
Mic4700 skrev:Syntes også det ligner Brown jelly bakterie , har selv prøvet og have det i en millepora , Hvordan ligger dine vand værdier og hvor ofte skifter du vand ?.
Jeg ved godt den bliver omtalt som en bakterie sygdom.
Ved mit angreb, blev en klat slim lagt under et godt mikroskop. Det består kun af tæt sammenfiltrede protozoer! Fuldstændigt levende som et tæppe af små orme. Hvordan det så er, med et evt. symbiose forhold til en bakterie, kunne jeg ikke finde nogen endegyldig konklusion på i en søgning.
Blev ret obs på brown jelly efter det :devilish:
Det kan ramme alle koraller og kan lægge et akvaries bestand af koraller helt ned. Men det ses oftest i Eupyhyllia.
Man skal være på nakken af det med det samme.
http://www.athiel.com/lib/bacterial.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Takker for svar alle sammen.

Jeg har før været angrebet af Brown jelly, og der tog det både montier og andre lps med sig men det gik meget stærkt nærmest over et par dage, og så var korallerne væk.

Dette foregår slet ikke på samme måde det går meget langsomt med og sprede sig.

Har prøvet og kigge nærmere på det igennem en lille kikkert jeg har lånt af en kammi, og det ligner nærmest at vævet er hævet altså en form for osmose mellem vævet og skelettet.
Syntes ikke det ser levende ud som Pederp skriver.

Det er sku et godt spørgsmål hva dette dog er, kan se det stille starter i en anden koral også men kun i små klatter på str med 1cm. Har aldrig set noget lignede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Brown jelly? Er det en af de der (6 kendte og x ukendte) rapid tissue necrosis (RTN) bakterier?
Der er jo også slow tissue necrosis (STN) og der findes flere tråde om evt løsninger og i modsætning til RTN så lader det til at STN kan stoppes men om det er fordi man har mere tid til at gøre noget eller lave frag's ved jeg ik.
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Anden skrev:Brown jelly? Er det en af de der (6 kendte og x ukendte) rapid tissue necrosis (RTN) bakterier?
Der er jo også slow tissue necrosis (STN) og der findes flere tråde om evt løsninger og i modsætning til RTN så lader det til at STN kan stoppes men om det er fordi man har mere tid til at gøre noget eller lave frag's ved jeg ik.
Det afhænger, iflg. mine erfaringer af, hvad korallen er ramt af.
De gange jeg har haft rtn - og det sker næsten hver gang jeg prøver en dybhavs acro, går der mellem 12-24 timer og så er hele korallen væk. Nogle gange går der ikke mere end 6-8 timer.
Det går forrygende stærkt. For nylig mistede jeg en dybhavs acro. Den stod OK kl. 01:00 og kl. 07:00 var den væk.
Med Stn, har man ofte tid til at prøve at flytte korallen eller, hvis ikke det hjælper, så at fragmentere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"