PO4 i helt ny balje
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6051 Almind
- Saltvand siden?: 2013
PO4 i helt ny balje
Hej,
Er det et problem hvis man kan måle 0.72ppm PO4 i en helt ny balje. Der er ingen dyr, ingen levende sten der er kun døde ting og dette sand : Tropic Eden Tonga Miniflakes
Det har stået i 4 dage nu siden jeg kom vandet i. Tænker PO4 må have været bundet i døde sten eller hvad?
Vand som jeg har putte i (demi vand) måler 0 PO4 med Hanna.
Er det et problem hvis man kan måle 0.72ppm PO4 i en helt ny balje. Der er ingen dyr, ingen levende sten der er kun døde ting og dette sand : Tropic Eden Tonga Miniflakes
Det har stået i 4 dage nu siden jeg kom vandet i. Tænker PO4 må have været bundet i døde sten eller hvad?
Vand som jeg har putte i (demi vand) måler 0 PO4 med Hanna.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: PO4 i helt ny balje
Fosfaten kan komme både fra stenene og sandet.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Ok, men går det bare væk igen eller er jeg nød til at gøre noget?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du havde rengjort sten og sand fra start af, var der nok ikke kommet noget.
Lige nu er der kun 2 ting du kan gøre. 1 skifte noget vand eller vente på at der kommer nogle alger som kan binde fosfaten og som du så høster, og derved fjerner fra systemet. En sidste mulighed er at sætte en lille reaktor på system som kører med lidt Rowaphos.
Hvor mange liter er akvariet på?
Lige nu er der kun 2 ting du kan gøre. 1 skifte noget vand eller vente på at der kommer nogle alger som kan binde fosfaten og som du så høster, og derved fjerner fra systemet. En sidste mulighed er at sætte en lille reaktor på system som kører med lidt Rowaphos.
Hvor mange liter er akvariet på?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
360l.... jeg har vasket sandet i en hele time
så mine fingre var ved at falde af.... Sten gjore jeg så ikke noget ved, de kom fra deepocean og der stod de var højtryksrenset så troede ikke jeg skulle gøre mere ved dem

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg ville heller ikke have gjort mere ved dem, end du har.
Kan det tænkes at resultatet skulle en fejl måling? F.eks. at glasset ikke har været helt rent
Kan det tænkes at resultatet skulle en fejl måling? F.eks. at glasset ikke har været helt rent
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Prøvede lige helt nye glas og stadig 0.72ppm , så prøvede jeg postevand fra hanen det gav 0.13ppm
Overvejer om jeg skal smide en filtersok ind under nedløbet til sumpen med en ordentlig gang rowa i.... Synes dog det er lidt op af bakke ligenu at skal til at bruge kemi inden jeg overhovedet er i gang
Overvejer om jeg skal smide en filtersok ind under nedløbet til sumpen med en ordentlig gang rowa i.... Synes dog det er lidt op af bakke ligenu at skal til at bruge kemi inden jeg overhovedet er i gang

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Du kunne jo hive stenene op og give dem en god tur under bruseren og så skifte alt vandet samtidigt - du er jo ikke så langt endnu istedet for at bruge kemi
Hvis du skulle bruge kemi ville jeg hellere bruge lacl når det er så meget der skal ud og du endnu ikke har noget liv
Hvis du skulle bruge kemi ville jeg hellere bruge lacl når det er så meget der skal ud og du endnu ikke har noget liv
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
lacl ? er det det som hedder SeaKlear til svømmingpools?
Må sige jeg har ikke meget mod til at stå og vaske sten og lave det hele igen
det er lige blevet så godt synes jeg, så vil jeg hellere smide noget kemi i nu når det afligevel ikke har noget levende i.
Må sige jeg har ikke meget mod til at stå og vaske sten og lave det hele igen

-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Du kan også lige slå koldt vand i blodet og se tiden an. Prøv at giv det en uge eller 2 og mål igen og lad vær med at rod i baljen overhoved.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
Kan heller ikke se hvorfor man skulle gøre alverden du skal jo alligevel igennem indkøring algefase osv. Og når det er overstået er det sikkert væk og hvis ikke kan man jo altid begynde med vand skifte og po4 fjerner derfra.
Mvh.
Esben
Mvh.
Esben

1000 l fra den 6/1-2019
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Med en SÅ høj værdi gætter jeg på det vil tage mange måneder, at nå et acceptabelt niveau uden brug af kemi.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Helt enig med Poul her
Og hvem elsker helt ærligt indkøringsfasen ?
Den er nødvendig, men ingen grund til at lade den trække alt for langt ud
Jeg ville bruge Seaklear.
Mvh
Peder
Og hvem elsker helt ærligt indkøringsfasen ?
Den er nødvendig, men ingen grund til at lade den trække alt for langt ud
Jeg ville bruge Seaklear.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
I de mængder? Tvivler jeg lidt på. . . . med mindre da posen med kul er blevet forvekslet med en pose herfra:Anden skrev:Bruger du kul i dit filter? Hvis ja kan det være derfra po4 kommer fra.

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.