Good Day gone wrong..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Good Day gone wrong..

Indlæg af Nicklossi »

Dagen startede med en tur til Horsens, hvor der blev købt 10 små sps fragmenter, en semistor lyseblå aussie acropora og en pinktip euphyllia glabrecens.
Skulle prøve koral klæber for første gang, og det et egentlig lidt noget pis. Tunzes er i hvert fald, ellers skal jeg bare blive bedre til at bruge det.
Skulle sætte en koral fast på en af de store, bærende sten i stensætningen, og så rykker pisset sig, og hele stensætningen falder mere eller mindre fra hinanden. I stedet for at reparere, blev alle korallerne smidt i spande med vand, og så blev der ellers bygget ny stensætning.
FUCK det er træls, så nu håber jeg bare det hele overlever :(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Good Day gone wrong..

Indlæg af Carsten »

Det havde vi godt kunne fortælle dig, hvis du da havde spurgt!
Tunzes, Aquamedic og mange andre er af epoxy type hvor det er en stang som man skærer et stykke af og så ælter varm. Problemet med det ,er at det bliver umuligt at arbejde med under vand øjeblikkeligt.
Grothech's og et mærke som hedder Silbermann, er lavet af noget helt andet. Det er meget mere blødt og kan tages op mere eller mindre som Nutella. Det æltes på samme måde som det andet og hærder meget hurtigt, men dog ikke så hurtigt at det ikke kan bruges under vand.
Til gengæld hænger det ikke fast i huden, som epoxyen, men det bliver heller aldrig helt så hårdt
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har nu ikke haft problemer med Tunzes lim, heller ikke under vand. Selvfølgelig, man skal ikke stå og nøle med det i 5 minutter, men SÅ hurtigt hærder det nu heller ikke.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hehe, det er så surt.

Har også efter hårdt tjent erfaring limet min stensætning sammen med cement.

I mit gamle 460 L havde jeg en stor sten med næsten halvdelen af mine koraller som lige lavede en 180'er ned i sandbunden.. to gange i træk... :doh:
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Jamen jeg havde egentlig bare fået at vide, at så snart det var to komponent, så var det mere eller mindre ligegyldigt hvad det hed, men det kan jeg godt se det ikke er.
Når tunzen kommer under vand, bliver det bare som en gang vådt ler..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det klæber som jeg er begyndt at bruge er dette:
http://www.ebay.de/itm/Korallenkleber-1 ... 337c9331c9" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg tror aldrig jeg lærer det, sidst gjorde jeg det at jeg satte 2kom på korallen over vand og så sek. Gel på bagefter også ned på plads under vandet. Det virkede meget godt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Ja det er sgu en kedelig omgang når hele balladen falder sammen om ørerne på en! :biggrin:
Bare du ikke har rodet alt for meget rundt, så der er frigivet en masse møg i vandet..

Jeg bruger selv den fra grotech , den er super! Prøvede tidligere en fra KZ , men hold k... Noget l... ! Det var (for mig) helt umuligt at bruge ...
Generelt prøver jeg dog at undgå lim (når det er muligt) når jeg skal sætte koraller fast. Det har fungeret fint for mig at "lirke foden" ned i en revne eller noget .. Der går ikke længe før den er groet fast...
Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg har efter-monteret ls på mine søjler. Jeg bygger flere hylder på efterhånden som jeg mangler plads.
Jeg er efterhånden kommet frem til en måde der virker for mig, når tunge ting skal klæbes på en lodret flade.
Stenen bliver prøvet på pladsen, og jeg finder alle kontaktpunkterne. Der får den en dråbe sekund lim. Hvis det ikke er nok til at holde den midlertidigt, så bruger jeg tit gummibånd, som jeg kan sætte fast i ujævnhederne i søjlerne.
Sekundlim syntes jeg er lang tid om at vokse til med kalkalger, og kan finde på at slippe med tiden, så jeg støber det hele fast med reefbond bagefter. Det ser også mest naturligt ud.

I øvrigt. Når jeg fragger koraller som er sarte i forholdet til klæbning, bruger jeg også reefbond frem for sekundlim eller epoxy. Som jeg oplever det sætter alle koraller hurtigere fod i cement, det er kun dovenskab der får mig til primært at bruge sekundlim.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nicki Henriksen skrev:Jeg tror aldrig jeg lærer det, sidst gjorde jeg det at jeg satte 2kom på korallen over vand og så sek. Gel på bagefter også ned på plads under vandet. Det virkede meget godt.
Det er også en fin måde at gøre det på.

Jeg gør det nogen gange lidt anderledes, men alligevel meget lig dig.

Klæberen kommes om stenen/foden på korallen. Korallen placeres hvor jeg vil have den til at sidde.
Så klæberen former sig efter overfladen på stenen. Når klæberen så er hærdet. Kommer jeg et par klatter lim på den hærdede bund, hvor der er kontakt.
Så placerer jeg korallen igen. Og holder den fast indtil limen er hærdet.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Problemet er, at der er frigivet en masse lort i baljen, men der er blevet sat filtervat i sumpen, som allerede er blevet skiftet en gang. Der bliver skiftet 60 liter vand i aften :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Er det ik nemmest med sek-lim på sten så en klump koral klæb på og så sek-lim igen og så koral(eller sten) til sidst? Det var sådan jeg troede man skulle gøre men det ville da være fedt hvis der var noget koral klæb der virkede uden sek-lim men det gør de 3 slags jeg har da ikke.
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"