Karantæne/Lige ud af posen???
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Karantæne/Lige ud af posen???
Nu er det på tide at vi får dette lidt kontroversielle emne op at vende igen... Jeg har efterhånden meget dårlige erfaringer med at købe "nye" saltvandsfisk fra forhandlere og køber derfor personligt hellere indkørte fisk, så trådens følsomme hovedemne er hermed... Hvor meget mere ville du/i være villige til at betale mere for en fisk hvis der blev indført fast karantæne på alle saltvandsfisk? og ville du/i være for eller imod dette??? Pros and cons please!!!
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2013
Re: Karantæne/Lige ud af posen???
Jeg ville også hellest have indkøte fisk, men tror i ikke de bliver meget dyre.
Og hvis jeg som forhandler ville jeg klart ovre fodre, med så meget forskælligt som muligt
Og det gør vi jo hellest ikke
Mvh Preben
Og hvis jeg som forhandler ville jeg klart ovre fodre, med så meget forskælligt som muligt
Og det gør vi jo hellest ikke
Mvh Preben
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har heller aldrig købt en "indkørt" fisk og har, bortset fra et enkelt tilfælde, heller aldrig haft nogen problemer (det ene tilfælde var nogle bartelettorum, taget hjem på bestilling fra en stor grossist, som vist var fanget med cyanid).
Omvendt har jeg da også læst tråde her på forum om folk der f.eks. har købt en hvidbrystet af en anden akvarist, som havde gået et år i bedste velgående, for derefter at få udbrud af parasitter og dø umiddelbart efter at have skiftet ejer.
Men er spørgsmålet ikke også hypotetisk? Jeg mener, hvordan ville du bære dig ad med at få indført fast karantæne på alle saltvandsfisk?
Omvendt har jeg da også læst tråde her på forum om folk der f.eks. har købt en hvidbrystet af en anden akvarist, som havde gået et år i bedste velgående, for derefter at få udbrud af parasitter og dø umiddelbart efter at have skiftet ejer.
Men er spørgsmålet ikke også hypotetisk? Jeg mener, hvordan ville du bære dig ad med at få indført fast karantæne på alle saltvandsfisk?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil helst have fisken direkte fra kassen. ikke pakket ud, før end at den lander hos mig.
Så er der et stress moment mindre.
Så er der et stress moment mindre.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Jo spørgsmålet er lidt hypotetisk indtil der er bred nok enighed blandt folket til at forhandlerne kan vælge at agere på det hvis altså de vil... Syns bare at emnet er vigtigt nok til at blive taget op i ny og næ!
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Mener at Nordic Reef kørte med fast karantæne. Men deres priser var også virkelig høje.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Det er et MEGET " ØMT" EMNE , jeg vil til hver en tid helst købe indkørte fisk da jeg har bedst erfaring med dette , jeg har også misted en del kiruger købt hos diverse forhandlere de sidste par år. Decideret karantæne system tror jeg ikke diverse forhandlere har de store muligheder for , men jeg mener vi er nået langt hvis forhandlerne først solgte de nyankomne fisk efter de har gået hos dem i 1 uges tid ,så er de dårligste fisk naturligt faldet fra.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
nu er det jo heller ingen standard protokol på at de små mobile invertebrater også burde komme i karantæne,selv gør jeg det ikke.Problemet som nævnt er passende mad og habitat,på mange måder er de her dyr stresset max (ifra fangststation,distribution og transsport processen) og har brug for at komme i normale omgivelser asap
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er vel også en form for karantæne?Mic4700 skrev:Det er et MEGET " ØMT" EMNE , jeg vil til hver en tid helst købe indkørte fisk da jeg har bedst erfaring med dette , jeg har også misted en del kiruger købt hos diverse forhandlere de sidste par år. Decideret karantæne system tror jeg ikke diverse forhandlere har de store muligheder for , men jeg mener vi er nået langt hvis forhandlerne først solgte de nyankomne fisk efter de har gået hos dem i 1 uges tid ,så er de dårligste fisk naturligt faldet fra.![]()
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Vil helst have en fisk i posen inden den bliver lukket ud ved forhandleren, for som Carsten skriver, mindre strees. Men har men ikke helt styr paa at lukke fisk ud paa den maade kan det ogsaa koste, hvis man ikke er sikker paa hvad man laver.
Jeg har faaet lavet et karantaene rack med 9 akvarier som kommer i brug naar jeg skal til at kobe fisk igen. Hvor jeg ogsaa helst kober mine fisk direkte fra kassen.
Men synes ogsa at kunderne er lige saa gode eller daarlige om det. For vi venter jo ikke en uge med at handle, nej vi fare ned og handler lige efter en sending er kommet hjem. Saa synes det er kulturen i hoppyen der skulle ses efter, og der er stort set ikke nogen der vil betale meget mere i en, i forvejen, dyr hoppy.
S[dan har det vaeret de sidste 10aar og det forstaetter da sikkert ogsaa 10aar endnu.
Jeg har faaet lavet et karantaene rack med 9 akvarier som kommer i brug naar jeg skal til at kobe fisk igen. Hvor jeg ogsaa helst kober mine fisk direkte fra kassen.
Men synes ogsa at kunderne er lige saa gode eller daarlige om det. For vi venter jo ikke en uge med at handle, nej vi fare ned og handler lige efter en sending er kommet hjem. Saa synes det er kulturen i hoppyen der skulle ses efter, og der er stort set ikke nogen der vil betale meget mere i en, i forvejen, dyr hoppy.
S[dan har det vaeret de sidste 10aar og det forstaetter da sikkert ogsaa 10aar endnu.
Mvh Michael
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det at en fisk er "indkørt" betyder jo heller ikke noget som helst i forhold til karantæne.
En indkørt fisk er : vænnet til ensformigt foder, meget lidt plads og vigtigst af alt - den har været i kontakt med de bakterier, vira, svampe som vi har i vores akvarier. Den har selvfølgeligt også bevist at den ikke bærer en latent infektion som slår den ihjel ved de stress forhold vi byder den.
At en fisk har været i karantæne betyder jo bare at den ikke ikke har sygdom med som bryder ud - men mange sygdomme kræver længere tid for at bryde ud.
Nåh - det var vist lidt rodet. Men jo jeg har også super god erfaring med at opstøve brugt fisk - deres overlevelses % hos mig er nok tæt på 90 % - hvorimod jeg har elendig erfaring med nyindkøbte fisk
En indkørt fisk er : vænnet til ensformigt foder, meget lidt plads og vigtigst af alt - den har været i kontakt med de bakterier, vira, svampe som vi har i vores akvarier. Den har selvfølgeligt også bevist at den ikke bærer en latent infektion som slår den ihjel ved de stress forhold vi byder den.
At en fisk har været i karantæne betyder jo bare at den ikke ikke har sygdom med som bryder ud - men mange sygdomme kræver længere tid for at bryde ud.
Nåh - det var vist lidt rodet. Men jo jeg har også super god erfaring med at opstøve brugt fisk - deres overlevelses % hos mig er nok tæt på 90 % - hvorimod jeg har elendig erfaring med nyindkøbte fisk
SPS : Stability provides succes
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Miks, jeg er meget meget enig. Det skal være billigt og det skal også være 100 % sikkert og i orden. Glem det
Intet er sikkert når man har med dyr at gøre. Forudsætningerne kan selvfølgelig godt være optimale men alligevel..

Intet er sikkert når man har med dyr at gøre. Forudsætningerne kan selvfølgelig godt være optimale men alligevel..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
fordele som jeg ser det.
Man ville få fisk som var mindre stresset
Man ville få fisk som er blevet tilpasset akvarie verdenen (tager føde til sig)
Man ville få en fisk som er sund og rask (hvis forhandler er dygtig nok til og behandle korrekt ved gældne symtomer)
Ulemper
Hva er det hele værd hvis man så introducer den til ens akvarie hvor alle andre ting ikke har være igennem karentæne og hvor parasitteer eller andet bare ligger og lurer.
Denne sunde fisk ville være meget sårbar da den kommer fra steriele omgivelser og bliver nu udsat overfor (beskidt vand)
Egen mening : personligt ville jeg gerne give lidt ekstra for at feks ved forhandleren at fiskene fik lov til og stresse lidt af og blive fodret godt op, så de bliver akvarie vandt og tykke så de bedre kunne stå imod når de kommer hjem til en selv.
Men vi skal jo kigge på os selv i stedet, da det jo er her de fleste problemer ligger. For det første står vi jo nærmest oven på hinanden når forhandlerene får noget hjem, så denne stakkels fisk bliver jo kastet frem og tilbage i poser og akvarier. Når vi så kommer hjem med denne stresst fisk hælder vi den bare lige ned i akvariet hvor den så får en meget volsom velkomst af de andre beboer, den bliver nærmest hakket i stykker eller jaget de mange første dage.
Så jeg mener mere problemet ligger hos os forbrugere, vi kunne jo også prøve og sætte os lidt ind i hva slags der kan gå sammen inden vi bare hælder i.
Personligt når jeg køber en ny fisk hos en forhandler så kigger jeg selvfølgelig på om de ser sunde ud men venter nu også et stykke tid så jeg ved de har været hos forhandleren i nogle uger. Der efter når jeg kommer hjem så bliver den nye fisk sat i min store sump hvor jeg har gemme steder til den og her får den lov til og gå i 2-3 uger vel og mærke at jeg har fået sul på kroppen af den og at den spiser alle de fodder typer jeg tilbyder mine andre fisk. Og først derefter bliver den introduceret til mit akvarie.
Og hvis jeg ved det er en fisk, som kunne blive et problem med nogen af de andre beboer jeg har, så har jeg gjort fiske fælden klar, så jeg evt kan fange ballade mageren ,hvis jeg kan se at dette bare ikke kommer til og gå
Man ville få fisk som var mindre stresset
Man ville få fisk som er blevet tilpasset akvarie verdenen (tager føde til sig)
Man ville få en fisk som er sund og rask (hvis forhandler er dygtig nok til og behandle korrekt ved gældne symtomer)
Ulemper
Hva er det hele værd hvis man så introducer den til ens akvarie hvor alle andre ting ikke har være igennem karentæne og hvor parasitteer eller andet bare ligger og lurer.
Denne sunde fisk ville være meget sårbar da den kommer fra steriele omgivelser og bliver nu udsat overfor (beskidt vand)
Egen mening : personligt ville jeg gerne give lidt ekstra for at feks ved forhandleren at fiskene fik lov til og stresse lidt af og blive fodret godt op, så de bliver akvarie vandt og tykke så de bedre kunne stå imod når de kommer hjem til en selv.
Men vi skal jo kigge på os selv i stedet, da det jo er her de fleste problemer ligger. For det første står vi jo nærmest oven på hinanden når forhandlerene får noget hjem, så denne stakkels fisk bliver jo kastet frem og tilbage i poser og akvarier. Når vi så kommer hjem med denne stresst fisk hælder vi den bare lige ned i akvariet hvor den så får en meget volsom velkomst af de andre beboer, den bliver nærmest hakket i stykker eller jaget de mange første dage.
Så jeg mener mere problemet ligger hos os forbrugere, vi kunne jo også prøve og sætte os lidt ind i hva slags der kan gå sammen inden vi bare hælder i.
Personligt når jeg køber en ny fisk hos en forhandler så kigger jeg selvfølgelig på om de ser sunde ud men venter nu også et stykke tid så jeg ved de har været hos forhandleren i nogle uger. Der efter når jeg kommer hjem så bliver den nye fisk sat i min store sump hvor jeg har gemme steder til den og her får den lov til og gå i 2-3 uger vel og mærke at jeg har fået sul på kroppen af den og at den spiser alle de fodder typer jeg tilbyder mine andre fisk. Og først derefter bliver den introduceret til mit akvarie.
Og hvis jeg ved det er en fisk, som kunne blive et problem med nogen af de andre beboer jeg har, så har jeg gjort fiske fælden klar, så jeg evt kan fange ballade mageren ,hvis jeg kan se at dette bare ikke kommer til og gå
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu har jeg haft min gang i hobbyen i rigtigt mange år. Og har ikke kun så vidt jeg husker mistet nogle få kardinalfisk, af dem jeg har fået lige fra kassen. Men nu er de nok ikke helt så repræsentive for fisk som sådan, da de er MEGET sarte.
Hvis det akvarie fiskene skal til, er et godt og velkørende akvarie, så er risikoen for at der ligger parasitter og venter på de nye fisk absolut minimal. Og det er yderst sjældent at nye fisk har sygdomme med ind. Dog kan man risikere indre parasitter, men det havde en karantæne nok alligevel ikke ændret på.
Der er en langt større risiko for at fisken er bliver stesset hos forhandleren. Da der stort set aldrig er naturlige skjulesteder for dem. Og som vi ved er en stresset fisk langt mere følsom for parasitter, som der igen er langt større chance for at finde i et forhandler akvarie
Hvis det akvarie fiskene skal til, er et godt og velkørende akvarie, så er risikoen for at der ligger parasitter og venter på de nye fisk absolut minimal. Og det er yderst sjældent at nye fisk har sygdomme med ind. Dog kan man risikere indre parasitter, men det havde en karantæne nok alligevel ikke ændret på.
Der er en langt større risiko for at fisken er bliver stesset hos forhandleren. Da der stort set aldrig er naturlige skjulesteder for dem. Og som vi ved er en stresset fisk langt mere følsom for parasitter, som der igen er langt større chance for at finde i et forhandler akvarie
Jeg vil helt klart helst købe fisk privat, da de jo har været tættest på vores vand kvalitet/værdier. Hvis man måler forhandlers vand hvor fiskene går i, vil man også meget hurtigt selv finde svaret. Forhandlere kører lavt salinitet for at holde parasitter i arve. For en del år siden mener jeg forhandlere skulle have fisk i karantæne i et hvis tidsrum, men det skal de åbentbart ikke mere, det har jo nok noget med EU at gøre ? Det skal så siges at hvis man kun vil købe "brugte" fisk kan der jo gå længe før man finder dem, og nogle finder man nok aldrig hvis man ikke køber dem hos forhandler. Jeg har efterhånden mødt en del der har fået lagt deres akvarie ned, pga masse død blandt fisk af at købe hos forhandler. Vejen frem er jo et karantæne akvarie til ny indkøbte fisk, så snart jeg har pladsen er det helt sikkert noget af det første der bliver sat op her 

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Sider lige og læser denne tråd, og nu er det nok bare en tanke og personlig oplevelse.
har købt fisk både privat og forhandler, har også miste fra begge del, fejlen ligger nok hos mig selv.
men som nogen er inde på så kan vi jo godt få forhandler til at sætte fisken i karantæne så de svage falder fra, men en ting er sikkert tabet bliver lagt oven i prisen på dem der overlever, hvilket kun kan betyde en ting, nemlig dyr fisk, forhandleren skal jo også overleve og tabet lander hos forbrugeren.
hvis et karantæne akvarie skal virke ordenligt og rigtig skal det vil være et system for sig selv, ikke bare en tank der er puttet på ens eget system hvilket bare vil betyde at fisken bliver fanget i naturen, lander i forhandlernes akvarie, bliver fanget igen, lander i karantæne akvariet, faget en gang til for så at lande i slut tanken.
tror mere jo flere led man kan komme ned på at stresse fisken jo større chance for at få en fisk der trives, og så er der slet ikke taget højde for at nogen typer af fisk er nemme at få til at spise med det vi har og andre er meget svære da vi ikke kan tilbyde så ofte fordringer og det rette foder og derfor sulter fisken, med døden til følge.
dette er min helt privat tanke, og måske bare naivt.
har købt fisk både privat og forhandler, har også miste fra begge del, fejlen ligger nok hos mig selv.
men som nogen er inde på så kan vi jo godt få forhandler til at sætte fisken i karantæne så de svage falder fra, men en ting er sikkert tabet bliver lagt oven i prisen på dem der overlever, hvilket kun kan betyde en ting, nemlig dyr fisk, forhandleren skal jo også overleve og tabet lander hos forbrugeren.
hvis et karantæne akvarie skal virke ordenligt og rigtig skal det vil være et system for sig selv, ikke bare en tank der er puttet på ens eget system hvilket bare vil betyde at fisken bliver fanget i naturen, lander i forhandlernes akvarie, bliver fanget igen, lander i karantæne akvariet, faget en gang til for så at lande i slut tanken.
tror mere jo flere led man kan komme ned på at stresse fisken jo større chance for at få en fisk der trives, og så er der slet ikke taget højde for at nogen typer af fisk er nemme at få til at spise med det vi har og andre er meget svære da vi ikke kan tilbyde så ofte fordringer og det rette foder og derfor sulter fisken, med døden til følge.
dette er min helt privat tanke, og måske bare naivt.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Nordsjælland
Skal dyr generelt ikke i en form for karantæne når de bringes ind i landet for at undgå nye bakterier m.m. eller er det kun frugt osv?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Fra de bliver pakket i eks. Østen, går der max halvandet - to døgn til de fiser rundt hos forhandleren i dk..Leonhardt_3400 skrev:Skal dyr generelt ikke i en form for karantæne når de bringes ind i landet for at undgå nye bakterier m.m. eller er det kun frugt osv?
De kan jo ikke holde sig meget længere i poserne/kasserne .. Så VIDT jeg husker, så bliver forsendelserne blot tilset i lufthavnen når de ankommer .. Og derefter udleveres til forhandleren..
Men det er der helt sikkert andre der kan svare på..

Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Visse exportører kommer noget bedøvende i vandet, så fisken forholder sig roligt under transporten. Det var jeg egentligt ikke klar over. Men fandt ud af det engang i Akvarieudstyrs storhedstid. De havde fået en sending koraller som alle døde inden for ca. 1 døgns tid. Og alle der havde nået at købe af sendingen fik pengene retur, fordi exportøren havde indrømmet fejlen.
Når kasserne ankommer til lufthavnen, skal de lige forbi speditøren som skriver nogle papirer på dem, og hvis tolderne eller skov&naturstyrelsen ikke skal kigge udleveres de bare.
Frugt kommer da heller ikke i karantæne, planter heller ikke, der skal være nogle certifikater med på dem.
Når kasserne ankommer til lufthavnen, skal de lige forbi speditøren som skriver nogle papirer på dem, og hvis tolderne eller skov&naturstyrelsen ikke skal kigge udleveres de bare.
Frugt kommer da heller ikke i karantæne, planter heller ikke, der skal være nogle certifikater med på dem.