Så lukker og slukker vi
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Så lukker og slukker vi
Idag er mit lækre og dejlige setup afhentet og etalt, så det Remee megen vemod og turistede, at jeg nu må sige farvel til forummet og de mange, jeg har talt med. det være sig både dem fraMidt og Vestjylland men også Erik alias Crazy Seahorse.
Om jeg er færdig med akvarie? Jeg har endnu ikke besluttet mig, men overvejer at prøve med Tanganyika Cichlider. Tropheus Moliro eller Ilangi. har et Aqua Stabil 325 liters stående, og et sådant akvarie minder da på en eller anden måde om saltvand.
men jeg vil også erfare, at jag kan tage på ferie uden den der lille nagende tvivl.: kørertingene nu, som de skal?
Moderatorerne kan nu slette min profil herinde
Tusind tak for mange hyggelige stunder på forummet og mange gode råd
Et sidste råd til jer alle. Pas meget på fordampning. Det kan meget nemt give problemer.
Om jeg er færdig med akvarie? Jeg har endnu ikke besluttet mig, men overvejer at prøve med Tanganyika Cichlider. Tropheus Moliro eller Ilangi. har et Aqua Stabil 325 liters stående, og et sådant akvarie minder da på en eller anden måde om saltvand.
men jeg vil også erfare, at jag kan tage på ferie uden den der lille nagende tvivl.: kørertingene nu, som de skal?
Et sidste råd til jer alle. Pas meget på fordampning. Det kan meget nemt give problemer.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Re: Så lukker og slukker vi
Hej
Det var da trist at du lukker ned:-( men gider du evt uddybe det med fordampningen?
Mvh
Det var da trist at du lukker ned:-( men gider du evt uddybe det med fordampningen?
Mvh
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3200 Helsinge
- Saltvand siden?: 2013
Trist at du stopper
Men som Gino vil jeg også gerne høre hva du mener med fordampningen
? Hvad gik galt.
Mvh Mogens

? Hvad gik galt.
Mvh Mogens
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Det er nok denne tråd han henviser til: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 78#p678278" onclick="window.open(this.href);return false;
Ærgeligt, men behold da din profil herinde. Nogle gange kan det også være fint bare at følge lidt med på sidelinien. Måske lysten til salt kommer tilbage en dag
Held og lykke fremover i hvertfald.
Ærgeligt, men behold da din profil herinde. Nogle gange kan det også være fint bare at følge lidt med på sidelinien. Måske lysten til salt kommer tilbage en dag

289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
Hej. Kender kun alt for godt det med man skal på ferie, og tænker går det igen denne gang :/ Man må jo sige at der er en del mere på et saltvandsakvarie der kan gå galt, end på et ferskvandsakvarie. Angående dit valg af tropheus forstår jeg så godtJerslev skrev:Idag er mit lækre og dejlige setup afhentet og etalt, så det Remee megen vemod og turistede, at jeg nu må sige farvel til forummet og de mange, jeg har talt med. det være sig både dem fraMidt og Vestjylland men også Erik alias Crazy Seahorse.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Lige en update herfra. Jeg har ikke saltvand mere, som I ved, men har nu fået sat mit gamle akvastabil 325 liters op, hvor saltvandsakvariet stod og har indrettet det med sten, en stor trærod samt lyst flodsand. Baggrunden er malet blå, og så har jeg sat nogle enkelte robuste grønne planter ned (Cryptocoryne Balancae - hammerslået Cryptocoryne)
I går hentede jeg så 25 stk Tropheus Kasanga (red Rainbow) ungfisk og F1 hos en privat opdrætter i Ålborg, og i dag har jeg så kunnet nyde synet af flokken i akvariet. Det er en flok særdeles livlige fisk, som farer rundt i akvariet. Og hele tiden er der små revirkampe mellem hannerne, så der er nok at se på. Nu venter jeg bare på, at fiskene skal få deres endelige farver i løbet af det næste halve år, og så kan vi jo håbe på noget yngel.
Jeg kører efter "kaosprincippet" Det betyder, at du har så mange fisk, at de meget territoriale hanner som er meget aggressive, ikke får mulighed for at opretholde deres revirer, hvilket dæmper gemytterne en del, og alligevel kan man få em til at yngle
Og som gammel inkarneret saltvandsnørd sidder I sikkert og tænker: Var beslutningen om at stoppe rigtig/forkert. Vil man savne det osv.
Og hvis boet skal gøres op vil jeg sammenfatte til følgende:
Det savner jeg:
1: farverne på korallerne og spændingen ved at se dem gro.
2: Livet i akvariet, hvor der selvom, du har haft akvariet i mange år, altid var noget nyt, der pludselig poppede op af liv, som du ikke havde lagt mærke til før.
3: Forummet og nogle af dem, jeg har snakket med og været sammen med
4: Fiskene - nogle af dem fik man jo næsten et personligt forhold til efter flere år i baljen
5: udfordringerne og tilfredsstillelsen ved at kunne få det til at køre
6: det spændende liv med alle invertebraterne, som er i saltvandet, som på mange måder var mere spændende end fiskene, synes jeg
Hvad har jeg så fået til gengæld?
1: En gladere kone: mindre svineri på parketgulvet - færre kontotømninger
2: Ingen fordampning med risiko for skimmelskader (jvf tråden pt om samme)
3: En halvering af strømforbrug og vandforbrug = kæmpebesparelser samt meget lavere driftsomkostninger
4: Tryghed - skal ikke bekymre mig om vand på gulvet - vænnede mig aldrig rigtigt til sumpprincippet og vand ud af bunden og retur. Og der var så meget teknik, der kunne gå i stykker.
5: ferieproblemerne er løst. Tanganyika cichlider kan sagtens klare sig alene i 14 dage og ellers er det problemfrit at få naboen til at hælde lidt foder fra kuverter i akvariet et par gange.
Akvariet er næsten lige så flot, synes jeg, men selvfølgelig noget andet.
Og så er der liv og glade dage i det, hvor fiskene som nævnt er særdeles livlige, og det er hammer spændende at følge med i adfærden allerede nu.
Så hvis man ikke lige er til saltvand på grund af driftsomkostninger, fordampning, osv vil jeg helt klart anbefale Tanganyikacichlider, for dels minder aquascapet om saltvand, især hvis man bruger kalksten), adfærd kan også minde om saltvandsfiskene. Og så tror jeg, det er lige så udfordrende at forsøge at få yngel
Jeg skal nok snarest muligt lægge nogle billeder op, så i kan se akvariet
- så nej pt fortryder jeg ikke min beslutning
MVH
Jerslev
Jeg har brugt ialt: 150 kr på flodsand, 250 kr for en Tunze Steam 1800 liter, samt 2500 kr på fisk. Sten er samlet på markerne, træroden havde jeg, ligesom spandpumpen og lyset (3 x 54 w T5 rør). Foder til en måned har jeg fået med fra sælger
Akvariet har kørt i lidt over en uge for at få bakteriekulturen op i filteret
I går hentede jeg så 25 stk Tropheus Kasanga (red Rainbow) ungfisk og F1 hos en privat opdrætter i Ålborg, og i dag har jeg så kunnet nyde synet af flokken i akvariet. Det er en flok særdeles livlige fisk, som farer rundt i akvariet. Og hele tiden er der små revirkampe mellem hannerne, så der er nok at se på. Nu venter jeg bare på, at fiskene skal få deres endelige farver i løbet af det næste halve år, og så kan vi jo håbe på noget yngel.
Jeg kører efter "kaosprincippet" Det betyder, at du har så mange fisk, at de meget territoriale hanner som er meget aggressive, ikke får mulighed for at opretholde deres revirer, hvilket dæmper gemytterne en del, og alligevel kan man få em til at yngle
Og som gammel inkarneret saltvandsnørd sidder I sikkert og tænker: Var beslutningen om at stoppe rigtig/forkert. Vil man savne det osv.
Og hvis boet skal gøres op vil jeg sammenfatte til følgende:
Det savner jeg:
1: farverne på korallerne og spændingen ved at se dem gro.
2: Livet i akvariet, hvor der selvom, du har haft akvariet i mange år, altid var noget nyt, der pludselig poppede op af liv, som du ikke havde lagt mærke til før.
3: Forummet og nogle af dem, jeg har snakket med og været sammen med
4: Fiskene - nogle af dem fik man jo næsten et personligt forhold til efter flere år i baljen
5: udfordringerne og tilfredsstillelsen ved at kunne få det til at køre
6: det spændende liv med alle invertebraterne, som er i saltvandet, som på mange måder var mere spændende end fiskene, synes jeg
Hvad har jeg så fået til gengæld?
1: En gladere kone: mindre svineri på parketgulvet - færre kontotømninger
2: Ingen fordampning med risiko for skimmelskader (jvf tråden pt om samme)
3: En halvering af strømforbrug og vandforbrug = kæmpebesparelser samt meget lavere driftsomkostninger
4: Tryghed - skal ikke bekymre mig om vand på gulvet - vænnede mig aldrig rigtigt til sumpprincippet og vand ud af bunden og retur. Og der var så meget teknik, der kunne gå i stykker.
5: ferieproblemerne er løst. Tanganyika cichlider kan sagtens klare sig alene i 14 dage og ellers er det problemfrit at få naboen til at hælde lidt foder fra kuverter i akvariet et par gange.
Akvariet er næsten lige så flot, synes jeg, men selvfølgelig noget andet.
Og så er der liv og glade dage i det, hvor fiskene som nævnt er særdeles livlige, og det er hammer spændende at følge med i adfærden allerede nu.
Så hvis man ikke lige er til saltvand på grund af driftsomkostninger, fordampning, osv vil jeg helt klart anbefale Tanganyikacichlider, for dels minder aquascapet om saltvand, især hvis man bruger kalksten), adfærd kan også minde om saltvandsfiskene. Og så tror jeg, det er lige så udfordrende at forsøge at få yngel
Jeg skal nok snarest muligt lægge nogle billeder op, så i kan se akvariet
- så nej pt fortryder jeg ikke min beslutning
MVH
Jerslev
Jeg har brugt ialt: 150 kr på flodsand, 250 kr for en Tunze Steam 1800 liter, samt 2500 kr på fisk. Sten er samlet på markerne, træroden havde jeg, ligesom spandpumpen og lyset (3 x 54 w T5 rør). Foder til en måned har jeg fået med fra sælger
Akvariet har kørt i lidt over en uge for at få bakteriekulturen op i filteret
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Jamen hvor er billederne så ? 

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Lige til Info da du har tropheus. Tropheus er algeæder og skal have så de kan græsse på stenene. Det vil sige de skal have faxekalk sten, og ikke trærødder. Tropheus lever desuden i hårdt KH fyldig vand. Det er også bedst for dem når de får skuffe for ynglen, med en lille bunke små kalksten, hvor ynglen kan gemme sig. Angående dine hanner, så vil der blivet narturligt ryddet ud i dem på sigt, da de ellers slår hinanden ihjel :/ Derfor er det som regel hvis det er større akvarie et hold på 2:10 eller flere hunner, ellers skal akvariet være meget stort. Husk nu hvis du skal have flere arter, og vælge nogle der ikke blander sig, da det bestemt er no go at blande dem indenfor tropheus entusiaster ; )
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har læst meget på nettet, og der siger man helt samstemmende, at trærødder ikke påvirker pH, at det er gammel overtro, men er med på ræsonnementet.
Omkring selektering af køn: Her siger mange, at hvis man kører efter kaosprincippet, er der ingen problemer, fordi hannerne netop ikke kan opretholde deres revir på samme måde, som når der er få. det derfor, ifølge "eksperter" at man skal have så mange, men er lige blevet medlem af Tanganyikaklubben på FB, så der må jeg stille spørgsmålene.
Er med på kalkstensstykker, men har set mange, der benytter granit. I øvrigt er det næsten håbløst at få fx. Kenya hulsten sendt herover.
Men måske skal jeg alligevel omlægge akvariet på sigt, og så må jeg jo til København og købe de relevante sten.
jeg skal ikke have flere arter for at undgå, at de blander stammerne.
men tak for rådene
Omkring selektering af køn: Her siger mange, at hvis man kører efter kaosprincippet, er der ingen problemer, fordi hannerne netop ikke kan opretholde deres revir på samme måde, som når der er få. det derfor, ifølge "eksperter" at man skal have så mange, men er lige blevet medlem af Tanganyikaklubben på FB, så der må jeg stille spørgsmålene.
Er med på kalkstensstykker, men har set mange, der benytter granit. I øvrigt er det næsten håbløst at få fx. Kenya hulsten sendt herover.
Men måske skal jeg alligevel omlægge akvariet på sigt, og så må jeg jo til København og købe de relevante sten.
men tak for rådene
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan du ikke bruge nogle døde sten fra et saltvandsakvarium??
Der er da masser af huller hvor ungerne kan gemme sig.
Jeg har tidligere haft Tropheus moori f flere gange, men selvom jeg fik fat i en relativstor stime -12 stk. af kirsebær typen og nogle Ilangi til en skyhøj pris den gang, så var det lidt efter melodien "10 små kinesere sad på højbro plads"
Jeg har haft langt større held med diverse "sandsild" og sneglehus ciklider.
Især havde jeg stort held med den art som hedder Lepidiolamprologus boulengeri
Der er da masser af huller hvor ungerne kan gemme sig.
Jeg har tidligere haft Tropheus moori f flere gange, men selvom jeg fik fat i en relativstor stime -12 stk. af kirsebær typen og nogle Ilangi til en skyhøj pris den gang, så var det lidt efter melodien "10 små kinesere sad på højbro plads"
Jeg har haft langt større held med diverse "sandsild" og sneglehus ciklider.
Især havde jeg stort held med den art som hedder Lepidiolamprologus boulengeri
Faxe kalksten kan du nu skaffe de fleste steder. Ved han har MASSER af dem i Fyns akvariecentrum. Ellers har Janus i tropeland Skanderborg.Jerslev skrev:Har læst meget på nettet, og der siger man helt samstemmende, at trærødder ikke påvirker pH, at det er gammel overtro, men er med på ræsonnementet.
men tak for rådene
Det med trærødder til tropheus er nu ikke rigtigt, det er en kendt sag at trærødder giver blødere vand, og frigiver også garvesyre og humusstoffer. Jeg havde et akvarie på 560L + sump og der var tropheus kirsebær og moliro i, moliro var der 3 hanner + hunner og kirsebær 2 hanner + hunner. Moliro hannerne kæmpede mest og slog hinanden indtil der kun var 2 hanner. Mine tropheus lufubu var vildtfanget og gik i et 525L og da var der kun en alfahan tilbage, resten havde han slået ihjel. Jeg havde også Chilanga og Red Rainbow og det var det samme mønster. Ups havde da også tropheus duboisi

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ifølge kendere undgår man dette mønster, hvis man "overbefolker" akvariet.
Men nu må vi se.
Overvejer at tage træroden op. På den lukkede FB side, hvor jeg er medlem er meningerne delte omkring træ, fordi nogle siger, at den mængde, de frigiver er så forsvindende lille, især når man skifter 50% om ugen
Muligvis skal jeg prøve med Faxe kalk -
Men nu må vi se.
Overvejer at tage træroden op. På den lukkede FB side, hvor jeg er medlem er meningerne delte omkring træ, fordi nogle siger, at den mængde, de frigiver er så forsvindende lille, især når man skifter 50% om ugen
Muligvis skal jeg prøve med Faxe kalk -