Hvordan skifter I vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Hvordan skifter I vand?

Indlæg af Nicklossi »

Hej alle saltvand'ere :beer:

Jeg er så småt ved at få mit nye 430 liters akvarie op at køre, som jeg gerne vil.
Dog er jeg lidt træt af den måde jeg gør på nu. Der må findes en nemmere måde, som gør, at jeg får mere lyst til det, for det er jo en vigtig ting af det at have saltvand.

Lige pt. blander jeg noget vand i en spand, suger tilsvarende mængde ud, og hælder det nye i, men vil gerne have lavet et ''system'', og til det skal jeg bruge noget inspiration.

Hvordan gør jeg nemmest? Findes der andre muligheder, når man ikke har mulighed for at koble direkte på kloak osv? :be:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan skifter I vand?

Indlæg af PoulD »

Jeg bruger 2 stk. 25L dunke (i virkeligheden 28L) og en lille camping pumpe der lige kan gå ned i dunken. 1 dunk til affaldsvand og 1 dunk til frisk saltvand. Jeg laver så 1 dunk osmosevand, kommer salt i og lader den stå natten over med den lille pumpe og et varmeelement i dunken. Dagen efter sætter jeg en god meter slagne på pumpen og pumper en dunk saltvand ud af sumpen og derefter en dunk frisk saltvand over i sumpen. Til slut hælder jeg det udskiftede vand i den store Bing & Grøndahl.
Manuelt, men simpelt og nemt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Jeg har det sgu nemt.
Min osmosetank kan rumme ca 50 liter, så jeg fylder osmosevand op til mit 30 liters mærke, smider et kg salt i, og tænder en cirkulationspumpe som ligger fast der i. Så suger jeg 30 liter ud af systemet, mens det nye vand står og blander. Når jeg er færdig tænder jeg returpumpen, og osmolatoren sørger for resten. :)
Når så jeg har ryddet op, hælder jeg frisk osmosevand i osmosetanken. Slut prut finale.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Jeg har en 60 liter tønde jeg fylder ude ved vandhanen, smider salt i og lader det blande med en pumpe og et varmelegeme.
Så har jeg en gammel retur pumpe med en lang slange til at smide det ind i akvariet :-)
/Kasper

Website: Reef App
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg skifter 30l. vand hver 14.dag(ikke nødvendig for næring eksport)
jeg køber somregel 6 dunke med 5 liter destilleret vand enten klax eller priva.
jeg smider et lille 75w jäger varmelegeme i og når vandet er varmt putter jeg salt i og varmelegemett kommer over i næste dunk ca 7-10 spise skeer bruger at give en promille på 36.
når jeg har lavet 6 dunke fylder jeg tilsvarende op 6 dunke vand ifra akvariet og kommer det nye vand i.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Bruger sådan 2 her:
http://eshop.silvan.dk/vare/bolig-2/opb ... assic-13-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Fylder en kasse op med 10L osmosevand og hælder salt i. Lader det blande natten over.
Dagen efter tager jeg så 10L fra mit akvarium over i den anden kasse og hælder det nyblandede vand på.
/Kewin - 160L
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"