våd skum = fald i salinitet ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

våd skum = fald i salinitet ?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa venner.

Mit slatindhold kravler langsomt ned af, jeg tror selv det skyldes min skummer har skummet meget vådt de sidste 3 ugers tid. ( vendte skummeren i det kammer den står i, hvilket jeg tror er en del af årsagen til at den skummer vådere end tidligere? Men er ikke sikker. ) Skummer er skimtz 121 og koppen kan rumme en del vand/skum og jeg skal pt tømme denne ca hvert 1.5 døgn.

I løbet af de sidste 14 dage, 3 ugers tid er salt indhold faldet fra 1.026 til 1.024.

Har andre oplevet noget lignende?

Jeg køre Triton, så ingen vandskifte.

Jeg har selvfølelig tænkt mig at forsøge at indstille skummer til at lave mere tørt skum. ( det har været ferie tid, nabo har set efter baljen osv, så der her ikke lige været ordentligt tid til en fin tuning).

Kan jeg langsomt bring saltindhold op ved at køre mit ato vand med saltindhold på de 1.024 ? Der fordamper jo en del vand her i varmen! Og selvfølelig måle saltindhold morgen/aften? Og gåmtilbage til "rent" ro vand npr mit target på 1.026 er nået igen. Eller vil i fraråde dette?

Måler med refraktometer og med ro vand med tds på 0.02 siger den 0.00 i saltindhold, så det er vidst ikke dette der driller? Det kan heller ikke betyde så meget for målingen at vandet er 27 grader på, vel???

Så hvad tænker i?

Skal jeg langsomt køre saltindhold op igen med salt i ato vandet? Eller???

Og hvorfor er saltindholdet faldet? Er det som jeg selv tror "vådt skum" over en periode?

På forhånd tak.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: våd skum = fald i salinitet ?

Indlæg af MoG »

Hej Charlie!

Hvis du skummer så vådt så koppen fyldes hurtigt, må jo næsten formode at i og med at du skummer meget vådt, forsvinder der jo en del vand som så hele tiden bliver toppet op med ren RO vand.. Dvs faldende salinitet!

Jeg oplevede selv nøjagtigt det samme for noget tid siden. Min salt røg fra 1.026 til 1.024 stykker .. Hævede den blot over et par dage ved at smide ca 500gr i den ene dag og så ca. det samme næste dag og 200gr den 3. Dag så vidt jeg husker .. 1.2kg i mine 850-900liter vand .. Smed det bare i sumpen .
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg gør som Morten.
Når jeg mangler lidt som følge af afskumning og saltvandring, så hælder jeg et kg i sumpen.
Nu har jeg også en del vand, så måske skal du bruge lidt mindre.

Jeg plejer også at lave min blanding i forb. med vandskift, en smule højere for at kompenserer også. Typisk 1.028

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Regner ud hvor meget salt der mangler og blander det i osmose kammeret. Så stiger saliniteten langsomt over en uge.
Bruger også altid osmolatoren hvis der er en anden værdi der skal listes op på plads.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Det afskummede møg vil have ca. samme salinitet som akvarievandet. Med mindre jeg har regnet forkert ser regnestykket nogenlunde således ud:

Hvis du starter med 270L med en SG på 1,026 svarer det til, i hele baljen, ca. 9,45 kg salt

Hvis saliniteten er faldet til 1,024 svarer det til at der er ca. 8,61 kg salt i de 270L (forudsætter du har toppet op med ferskvand)

For at reducere saltindholdet med 837g skal du afskumme (837/35) ca. 24L vand.

Skal det gøres på 2-3 uger er det 1,1 - 1,7L vand om dagen.Selv ved meget våd afskumning lyder det vildt i mine ører.

Jeg har ikke målt det, men vil tro jeg selv skummer 0,05 - 0,1L af om dagen fra mine ca. 360L
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej alle.

Tak for jeres svar.

Poul tak for din fine udregning! Jeg har lige tømt skummer igen! Her til morgen, der var 700 ml i koppen på ca halvandet døgn, så det er ikke helt skævt ift de mængder du har regnet dig frem til. Det er faktisk også ca 6 uger den har skummet til den våde side når nu jeg liiiiige får tænkt efter her i varmen.

Så.

1) jeg hælder 450g salt i min top op beholder ( indeholder 7 L vand, som forsvinder på lidt under 2 døgn pga fordampning og afskumning).
Måler salt igen og smider resten af saltet i den næste potion top op vand, ca. 400 gram.

2) SKAL ha indstillet skummer så den ikke køre så vådt.

3) være obs på dette fænomen fremover :-)

Mange tak gutter!!!

Ha en god varm dag.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

PoulD skrev:Det afskummede møg vil have ca. samme salinitet som akvarievandet. Med mindre jeg har regnet forkert ser regnestykket nogenlunde således ud:

Hvis du starter med 270L med en SG på 1,026 svarer det til, i hele baljen, ca. 9,45 kg salt

Hvis saliniteten er faldet til 1,024 svarer det til at der er ca. 8,61 kg salt i de 270L (forudsætter du har toppet op med ferskvand)

For at reducere saltindholdet med 837g skal du afskumme (837/35) ca. 24L vand.

Skal det gøres på 2-3 uger er det 1,1 - 1,7L vand om dagen.Selv ved meget våd afskumning lyder det vildt i mine ører.

Jeg har ikke målt det, men vil tro jeg selv skummer 0,05 - 0,1L af om dagen fra mine ca. 360L
Hej Poul,
Lige en Brain Fart herfra.
Så reelt set ville man kunne skumme vådt ved tilsætning af balling og derved undgå forhøjelse af salinitet. I teorien altså.
Tror faktisk det er det jeg gør- Min salinitet er stabil selvom jeg doserer balling og kører med minimum vandskifte.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Palamo. +5

Det tror jeg godt man kan.

Jeg køre Triton og skal ifølge deres udregninger FJERNE lidt saltvand dagligt for at holde den samme salinitet. ( de har et automatisk udregnings program på deres hjemmeside hvor man plotter sine tilsætningsmængder ind, så kommer resultatet).

Jeg har pt næsten ingen koraller i baljen( har pt 4-6 små frags, fin vækst, men der er jo ikke meget kalk i de små endnu) og tilsætter kun 40 ml af hver af de tre baser dagligt. Med denne mængde skal jeg ifølge Tritons udregning fjerne 72.8 ml saltvand dagligt.

e evt dette link http://www.triton-lab.de/index.php?id=45&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

OBS. De skriver jo også at det er vejledende.... :-)

Men ja, mener du har ret i din tese, men det er svært at styrre nøjagtigt.

Charlie
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@ Charlie

Der kan også være tale om saltvandring i dit tilfælde.
Der dannes "havgus" i de tåger/spray som altid kommer når man har en bevægelig overflade.
Det kan også komme andre steder hvor der er opsprøjt.

Jeg havde en lampe hængende over et bord i akvarierummet.
Der var en skållignende ting, helt oppe ved loftet, som dækkede for transformeren.
Da lampen skulle fjernes, pillede jeg skålen ned. Den var fuldstændig ræverød af rust indvendigt.
En pakke med klips, som havde stået kortvarigt derinde, rustede også.
Den tåge kommer ind alle vegne.

Måske kan det være en del af forklaringen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

@ Erik.

Lyder sansynligt. Jeg har jo bla kørt uden dæk glas her under varmebølgen.

Jeg må sgu heller tjekke om varanens nips er fyldt med salt!!! Lol.

Jeg har elles ikke den store salt vandring eller opsprøjt i hverken teknik rum eller balje. Det var MEGET mere udtalt i mit rsm 130 med tæt låg og mellem display og bagkammer mm.

Men fint input :-). Tak.

Charlie
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

crazy seahorse skrev:@ Charlie

Der kan også være tale om saltvandring i dit tilfælde.
Der dannes "havgus" i de tåger/spray som altid kommer når man har en bevægelig overflade.
Det kan også komme andre steder hvor der er opsprøjt.

Jeg havde en lampe hængende over et bord i akvarierummet.
Der var en skållignende ting, helt oppe ved loftet, som dækkede for transformeren.
Da lampen skulle fjernes, pillede jeg skålen ned. Den var fuldstændig ræverød af rust indvendigt.
En pakke med klips, som havde stået kortvarigt derinde, rustede også.
Den tåge kommer ind alle vegne.

Måske kan det være en del af forklaringen.

Erik
Jeg havde altid troet der blot var tale om "fluerust". Jeg vidste ikke salten kan føres rundt med vand i tågeform? Eller misforstår jeg hvad du mener?

Mvh Niclas
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Hej Kenneth,

Charlie var hurtigere, så blot for god orden skyld: Ja :-)

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Niclas skrev:
Jeg havde altid troet der blot var tale om "fluerust". Jeg vidste ikke salten kan føres rundt med vand i tågeform? Eller misforstår jeg hvad du mener?

Mvh Niclas
Nu an jeg se du bor i København. Er helt hundrede procent sikker på at alle vestjyder vil bekræfte at salt kan være i tågen også. Har du aldrig hørt om havgus?
Det er også derfor at man aldrig skal købe en bil fra Vestjylland. Man risikerer at når man smækker døren, så falder lortet sammen om en, på grund af rust :biggrin:
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Carsten skrev:
Niclas skrev:

Mvh Niclas
Nu an jeg se du bor i København. Er helt hundrede procent sikker på at alle vestjyder vil bekræfte at salt kan være i tågen også. Har du aldrig hørt om havgus?
Det er også derfor at man aldrig skal købe en bil fra Vestjylland. Man risikerer at når man smækker døren, så falder lortet sammen om en, på grund af rust :biggrin:
Jeg må blankt erkende, jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad havgus er! Antog bare at et var sjovt sprog for tåge? XD
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

For at være helt præcis, er havgus = tåge over vand, jf. wikipedia: Havgus er et meteorologisk fænomen der opstår når varm luft med et relativt højt fugtindhold bevæger sig over koldt vand; da vil de nederste luftlag afkøles og der kan derved dannes tåge over havet. Denne tåge kan brede sig over land, ved pålandsvind. Den form for tåge betegnes også som havgus.

Men Carsten har ret i, at vanddampen indeholder salt, både over havet og over akvariet. Umiddelbart er fordampning en proces hvor salt ikke følger med (pointen ved at destillere vand for at gøre det HELT rent). Men salt optræder også i luften, hvilket man ganske rigtigt kan smage en dag på Vestkysten hvor det blæser en halv pelikan.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

nbd skrev:For at være helt præcis, er havgus = tåge over vand, jf. wikipedia: Havgus er et meteorologisk fænomen der opstår når varm luft med et relativt højt fugtindhold bevæger sig over koldt vand; da vil de nederste luftlag afkøles og der kan derved dannes tåge over havet. Denne tåge kan brede sig over land, ved pålandsvind. Den form for tåge betegnes også som havgus.

Men Carsten har ret i, at vanddampen indeholder salt, både over havet og over akvariet. Umiddelbart er fordampning en proces hvor salt ikke følger med (pointen ved at destillere vand for at gøre det HELT rent). Men salt optræder også i luften, hvilket man ganske rigtigt kan smage en dag på Vestkysten hvor det blæser en halv pelikan.
Der kan man bare se, så blev man da det klogere :GO
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg pudsede vinduer i en af millionærvillaerne på strandvejen nord for Kbh. for nogle år siden.
Den lå helt ud til stranden og vinduerne ud mod vandet var fuldstændig hvide af salt.
Det var som at pudse på indersiden af et saltkar. Sæben virker ikke og alt er klistret.
Og det var ikke sprøjt fra havet, for der var trods alt for langt. Det var havgusen der lavede det saltlag.
Vi kom hver 3 måned og de så sådan ud, hver gang. Så det kommer ret hurtigt.

Erik

charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jeg har en kammerat der bor i det nordøstlige hjørne af Brasilien tæt på Fortalaze, (en lille by med ca 3.6 mill indbygger ) 600 meter fra havet. Han fortæller at de IKKE kan have dørhåndtag mm. i rustfri stål/ chrome o.m.a. i mere end et par måneder, så er de ødelagt af salten i luften.

Så salten er også i opløst form i luften ;)

Charlie
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ja, når det blæser dannes der luftbårne mikrodråber, som kan nå langt ind i landet. Det er self. ikke via fordampning der kommer salt med.
Skummer og vandplask i skabet æder også mange typer hængsler af samme årsag ;)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

charlie saltvand skrev:Jeg har en kammerat der bor i det nordøstlige hjørne af Brasilien tæt på Fortalaze, (en lille by med ca 3.6 mill indbygger ) 600 meter fra havet. Han fortæller at de IKKE kan have dørhåndtag mm. i rustfri stål/ chrome o.m.a. i mere end et par måneder, så er de ødelagt af salten i luften.

Charlie
For nogle år siden havde jeg et sommerhus ved Gudmindrup Strand ca. 1 km øst for Sejerøbugten og ca. 1,5 km vest for Gudmindrup (en lille by beliggende ca. 3 m over havets overflade i Odsherred, med omkring 50 indbyggere og en kommuneskat på 26,6% ). Der oplevede også, at havgusen i løbet af nogle år forvitrede dørhåndtagene. Dog kun af mindre visuel betydning.

Undskyld, ku' ik' la' vær :T (historien er dog sand nok)

charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

PoulD skrev:
charlie saltvand skrev:Jeg har en kammerat der bor i det nordøstlige hjørne af Brasilien tæt på Fortalaze, (en lille by med ca 3.6 mill indbygger ) 600 meter fra havet. Han fortæller at de IKKE kan have dørhåndtag mm. i rustfri stål/ chrome o.m.a. i mere end et par måneder, så er de ødelagt af salten i luften.

Charlie
For nogle år siden havde jeg et sommerhus ved Gudmindrup Strand ca. 1 km øst for Sejerøbugten og ca. 1,5 km vest for Gudmindrup (en lille by beliggende ca. 3 m over havets overflade i Odsherred, med omkring 50 indbyggere og en kommuneskat på 26,6% ). Der oplevede også, at havgusen i løbet af nogle år forvitrede dørhåndtagene. Dog kun af mindre visuel betydning.

Undskyld, ku' ik' la' vær :T (historien er dog sand nok)
Skrald griner her.... tror nu nærmere højden over havets overflade er 3.12 meter! Kender godt den lille flække!

He he godt indspark Poul.... :beer: :K

Men bortset fra det, så er det ret vildt hvad det salt egentligt kan og hvor langt ind i landet det kan komme.

Go aften fra Roskilde.... en lille by med ............. :lipssealed:

Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Helvede, grinte så meget at posten kom 2 gange..... ( altså...... i ved)

Charlie
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"