PH værdi
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Allerød
PH værdi
Hej.
Alt kører fint, værdier i orden. Dog er KH for lav og under opbygning ved tilførsel af KH+.
PH værdien har hele tiden ligget mellem 8,05 tidligt morgen til 8,25 før ekstrapumper og lys slukkes først på aftenen.
Her til morgen er PH imidlertid 8,85, hvilket jeg ikke helt forstår.
Eneste ændring er at jeg glemte at slukke en lille lampe i sumpen
I fald den ligger dernede, kan/skal man gære noget for at få den op og i givet fald hvad
Hilsen
Peter
Alt kører fint, værdier i orden. Dog er KH for lav og under opbygning ved tilførsel af KH+.
PH værdien har hele tiden ligget mellem 8,05 tidligt morgen til 8,25 før ekstrapumper og lys slukkes først på aftenen.
Her til morgen er PH imidlertid 8,85, hvilket jeg ikke helt forstår.
Eneste ændring er at jeg glemte at slukke en lille lampe i sumpen
I fald den ligger dernede, kan/skal man gære noget for at få den op og i givet fald hvad
Hilsen
Peter
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Re: PH værdi
Øh.. Mener du at din pH er STEGET til 8,85?? Det har jeg aldrig hørt om før.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kh+ Hvad er det for noget??
Hvis det er ren natriumhydrogenkabonat, burde det ikke kunne lade sig gøre.
Hvad er din Ca??
Når din kh er så høj, har du med stor sandsynlighed også en meget høj ca.
Hvad skulle den lampe kunne gøre for at få pH så højt op??
Hvis det er ren natriumhydrogenkabonat, burde det ikke kunne lade sig gøre.
Hvad er din Ca??
Når din kh er så høj, har du med stor sandsynlighed også en meget høj ca.
Hvad skulle den lampe kunne gøre for at få pH så højt op??
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Sorry slåfejl. PH 7,85 og ikke 8,85 
Den var faldet

Den var faldet
Peter Søgaard, Allerød
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
7,85 er ikke kritisk 
Mangel på frisk luft til systemet eller slam ophobning er tit synderen når pH daler.
Tror ikke lampen har haft noget at sige. Prøv at støvsuge slam, rens filtersok og sørg for frisk luft til skummeren og se om det hjælper.
Edit: Varme kan forresten også udløse det. Er din vandtemp. steget som følge af du havde lampen tændt i skabet, kunne det godt spille en rolle.

Mangel på frisk luft til systemet eller slam ophobning er tit synderen når pH daler.
Tror ikke lampen har haft noget at sige. Prøv at støvsuge slam, rens filtersok og sørg for frisk luft til skummeren og se om det hjælper.

Edit: Varme kan forresten også udløse det. Er din vandtemp. steget som følge af du havde lampen tændt i skabet, kunne det godt spille en rolle.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Super det gør jeg. alt ser fint ud, men når du siger det så havde jeg skummeren slukket 2 timer i går for oprydning i sumpen. Det er måske årsagen
Peter Søgaard, Allerød
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ikke utænkeligt at det kan spille en rolle.
Min pH dropper også lidt hver gang jeg rydder op. Dvs. blæser stensætningen ren og støvsuger. Hvor meget den falder til afhænger af hvor beskidt der er, så tricket er at rydde op jævnligt. Den er dog på plads igen efter et par timer.
Min pH dropper også lidt hver gang jeg rydder op. Dvs. blæser stensætningen ren og støvsuger. Hvor meget den falder til afhænger af hvor beskidt der er, så tricket er at rydde op jævnligt. Den er dog på plads igen efter et par timer.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Men hvorfor måle pH hele tiden??
Ligger kh og Ca hvor de skal, er pH også på plads
Ligger kh og Ca hvor de skal, er pH også på plads
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Fortsat under opstart og har en fast phprobe, der til nu har været ret stabil. Så yes i eftermiddag skal der testes andre værdier
Peter Søgaard, Allerød
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Vær opmærksom på, at du får kalibreret din(e) probe(r).PeterSo skrev:Fortsat under opstart og har en fast phprobe, der til nu har været ret stabil. Så yes i eftermiddag skal der testes andre værdier
Jeg oplevede også et uforklarligt fald i min Ph. Det var så markant, at jeg begyndte at kigge efter mulige årsager.
Efter jeg kalibrerede proberne, så lå Ph igen som den skulle.
Siden har jeg kalibreret hver gang jeg efterfylder min kalkreaktor. Ellers måler de alt for ukorrekt.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Ville helt klart også fokusere på Kh & ca som Carsten også skriver.
Kan huske at jeg de første 4 år med saltvand på intet tidspunkt målte ph, begyndte først på at måle ph da jeg startede med at bruge kalkreactor.
Mange bruger netop lys på sumpen til at give en større stabilitet på ph værdien ved at holde den tændt om natten og derved falder pehn ikke så meget som uden lys på sumpen. Men hvis du ikke har alger i sumpen er det umiddelbart meningsløst at have lys på sumpen overhovedet.
Kan huske at jeg de første 4 år med saltvand på intet tidspunkt målte ph, begyndte først på at måle ph da jeg startede med at bruge kalkreactor.
Mange bruger netop lys på sumpen til at give en større stabilitet på ph værdien ved at holde den tændt om natten og derved falder pehn ikke så meget som uden lys på sumpen. Men hvis du ikke har alger i sumpen er det umiddelbart meningsløst at have lys på sumpen overhovedet.
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Enig tak for gode råd. Jeg har calibreret proberne og de viser også ens. Dog mangler jeg en PH4 opløsning, hvor får man en sådan
Peter Søgaard, Allerød
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8620 Kjellerup
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Kjellerup
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=484" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Enig, jeg er også først begyndt at måle i DT efter jeg satte min kalkreaktor på.Lord Mike skrev:Ville helt klart også fokusere på Kh & ca som Carsten også skriver.
Men jeg er idag glad for min faste måling og finder den ikke overflødig, ikke et must, men rart alligevel.
Jeg bruger den primært til at holde øje med, om der sker et eller andet af biologisk art i akvariet.
I mange tilfælde vil dette kunne medføre et fald i Ph og det vil jeg måske fange hurtigere end ellers.
Jeg "læner" mig ikke op af den, men bruger den sammen med en masse andre indikatorer, til at vurdere revets sundhed.
Der er mange, primært på RC, som bruger omvendt døgnrytme på deres refugie, for at modvirke Ph fald om natten.
Det sammen med/ eller kombineret med en tilsætning af kalkwasser skulle kunne holde Ph stabil.
Om det så er nødvendigt er en anden sag. I naturen svinger Ph jo også ifht døgnet.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Så er alt tjekket igennem og på vej den rigtige vej (tror jeg 
salt 1,025
calcium 450
KH 7,3 (steget fra 6,1 tidligere på ugen)
PH 8,1
Nitrat 0,5
Nitrit 0
Magnesium > 1.500
Amoniak < 0,25
Fosfat 0,04
Temperatur 26
ORP 398

salt 1,025
calcium 450
KH 7,3 (steget fra 6,1 tidligere på ugen)
PH 8,1
Nitrat 0,5
Nitrit 0
Magnesium > 1.500
Amoniak < 0,25
Fosfat 0,04
Temperatur 26
ORP 398
Peter Søgaard, Allerød