Inspiration og gode råd til teknik

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mr.Hungeberg
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2014

Inspiration og gode råd til teknik

Indlæg af Mr.Hungeberg »

God aften kloge hoveder!

Jeg har i lang tid (år) gået med tanken om, at ville etablere en balje med salt, hvilket nu endelig ser ud til at blive en realitet.
Efter længere tids søgen har jeg købt lejlighed, og da den alligevel skal bygges om påtænker jeg, at ville implementere et akvarium.

I den forbindelse hidkalder jeg mig al den viden jeg ved folket herinde sidder med.

Mine tanker går på en balje med målene 400*30*30 (l*b*h), altså 360ltr. Grundet min kærestes krav om, at det ikke skal være for voldsomt og dominerende, bliver grundtanken at holde inholdet minimalistisk, hovedsageligt koraller og nogle enkelte fisk.

Mit største problem ligger i teknikken. Jeg har brugt uendeligt lang tid på at læse og se mig omkring, men det er en jungle som jeg har svært ved at finde rundt i.

Derfor håber jeg at I kunne komme med inputs til hvad der i jeres øjne ville fungere bedst. Mine fingerfærdigheder ligger ikke til det store DIY-projekt.

Mit budget linger på omkring 10.000 for teknik, men med plads til overskridelse, hvis der er noget jeg ikke kan leve uden. :wink:

1, 2, 3... Go! Jeg ved I har det i jer! :h
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Inspiration og gode råd til teknik

Indlæg af MarkBruhn »

10.000 kr for teknik bliver noget af en udfordring at holde. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 6100 Haderslev
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af soffer »

Ja 10000 kr rækker ikke så langt som man skulle tro. men hvis du finder en del brugt så kan du godt holde prisen rimelig fornuftigt nede, men tror stadig du render over 10000 kr
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Jeg ville udelukkende købe brugt , så kommer du langt. :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville helt bestemt revurdere målene på akvariet.
4 meter er enormt langt, når højde og bredde ikke er mere end 30 cm.
Der skal en ret kraftig pumpe til, at give cirkulation nok. Det kan resultere i en konstant vortec og at sandet suges op og blæses ud i akvariet.
Lys bliver en anden udfordring. Nok skal der ikke så meget lys (effekt) til, på grund af den lille højde, men der skal mange lamper til.
Hvad med sump og skummer??
Mr.Hungeberg
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 1000-1499 København K

Indlæg af Mr.Hungeberg »

Jeg er klar over at 10.000 i virkeligheden ikke rækker voldsomt langt, det var mest af alt for lige at få en fornemmelse fra jer der ved mest om det. Budgettet kan altid justeres, også til det større.

Grunden til at jeg er nået frem til målene er i bund og grund at jeg er lidt små forelsket i looket det ville have langs en væg, men jeg må selvfølgelig tage til efterretning at det endelige resultat nok må revurderes. :biggrin:

Sump skal efter planen monteres under akvariet.

I bund og Grund vil jeg bare gerne have gjort det ordenligt og lækkert fra starten :wink:
Senest rettet af Mr.Hungeberg ons 30. apr 2014 19:28, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad Carsten siger - 4 meter gange de mål bliver nok det største shallow reef jeg har set!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

Hmm som også Carsten siger, så bliver lyset alene 10K 4M langt skal vel bruge noget der ligner 3 stk Maxspect 120W a ca 3100/stk.
Dertil kommer pumper , skummer , osv
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det ikke skal blive alt for stort, så kan en halvering af længden og en for øgning til 45 cm i bredden og 40 cm i højden give samme antal liter.
Det vil også gøre det lettere at indrette.
Munthe her inde fra lavede for nogle år siden et akvarie med nogle lignende mål, det var 373 langt 30 cm dybt og 38 cm højt.
Det kunne jo være at han kunne give nogle ideer til udstyr
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Hareskov: 3 x maxspect 120w kommer da aldrig i nærheden af at kunne dække 4 meter!? 3 x 160 w ville dårligt nok kunne .. :wink:

Som der bliver sagt.. Revurder lige de mål der.. Ideen i dit hoved er sikkert fin! Men det bliver ikke nemt .. :wink: Ja nok rimelig bøvlet faktisk! Men som der også bliver forslået, så kig efter brugt ... Så er der kroner at spare! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

MoG skrev:Hareskov: 3 x maxspect 120w kommer da aldrig i nærheden af at kunne dække 4 meter!? 3 x 160 w ville dårligt nok kunne .. :wink:

Som der bliver sagt.. Revurder lige de mål der.. Ideen i dit hoved er sikkert fin! Men det bliver ikke nemt .. :wink: Ja nok rimelig bøvlet faktisk! Men som der også bliver forslået, så kig efter brugt ... Så er der kroner at spare! :biggrin:
Selvfølgelig sad lige og tænkte på noget andet, 4 stk Sorry 1 for hver meter. må vel være min Sorry :beer: :beer:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"