Hjælp PO4 bombe

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Hjælp PO4 bombe

Indlæg af Hareskov »

Tja mod dumhed ( undertegnede ) kæmper selv guderne forgæves.

Som overskriften siger har jeg lavet en PO4 bombe i min balje, alt er ellers gjort i bedste mening. Jeg har gennem længere tid haft et karantæne akvarie stående i spisestuen. Der har det stået og hygget sig med små 100L saltvand og 4 levende sten. Da vi nu skal igang med en større ombygning af lige præcis spisestuen ( far har fået lov at rive vægen mellem entre og spisestue ned, så han kunne få indbygget et lille nyt akvarie på 170*75*60cm ) så skulle jeg have dette tømt. Jeg havde så de berømte sten i det, og tænkte: Super de ryger i DT. så tænkt så gjort. Her til morgen syntes jeg så at min Hammer ikke rigtig var helt oppustet, og de andre så også forkert ud, så frem med testsæt noget var galt.
Der er så sket det, at på 2 dage er min PO4 steget fra 0,01 til 0,5 :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: . Hvor dum kan man være :G :G :G . Jeg har Rowa i, fodring bliver nu meget sparsomt, vandskifte vil ske i morgen, skal lige have lavet noget saltvand, men er der andet jeg kan gøre. VSV feks eller vil jeg begynde at lave yderlig ballade.
Håber i kan hjælpe lidt, sidder og håber at de forskellige koraller klarer den :pray: :pray: , og så er det sidste gang jeg flytter sten, fra et sted til at andet :snooty: :snooty:

God weekend til alle :grouphug:
Senest rettet af Hareskov fre 14. mar 2014 10:43, rettet i alt 1 gang.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Re: Hjælp PO4 bombe

Indlæg af Hareskov »

glemte lige stenene er selvfølgelig taget op igen
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Øv øv! Men hvis du har hevet dem op igen og du laver vandskifte + rowa, så er du jo godt på vej! Lyder alligevel bare lidt utroligt, at nogle få sten på så kort tid, kan give en så kraftig stigning !
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg køber ikke den at dit fosfat indhold stiger 50 gange, fordi du smider
4 levende sten i fra et andet akvarie.
Der må være andre forhold som har gjort det.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

MoG skrev:Øv øv! Men hvis du har hevet dem op igen og du laver vandskifte + rowa, så er du jo godt på vej! Lyder alligevel bare lidt utroligt, at nogle få sten på så kort tid, kan give en så kraftig stigning !
Hej MoG

Havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at det kunne have så stor en effekt, men igen så må jeg bare sige at jeg har kvajet mig BIG TIME, kunne have målt i karantæne akvariet inden, man da der ikke har været brug for det, så har jeg bare ladet det stå. Og igen en lille fejl tror jeg, for 3 uger siden blev jeg lige enig med mig selv om at slukke lyset over det, så alger har ikke kunne gro og optage evt po4. :rolleyes: :rolleyes: IDIOT HARESKOV
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Hej Carsten

Der er intet sket i DT i de sidste 4 uger, andet en ugentlige vandskift. Alle fisk er her ( så ligger ikke en død noget sted ). Eneste jeg kan komme på er langt ude, men måske alligevel : for ca 14 dage siden, var DT invaderet af snegle, alle af den gode type Super, og sidst jeg skiftede Rowa smed jeg lidt ekstra i, da jeg har de berømte 1mm kort grimme belægning på stenene. Om aftenen lå der så et par snegle som var tiltet pga Rowa, men hvor mange der er døde og ligger under sten ved jeg faktisk ikke, og om de kan have en sådanne effekt er jeg da meget i tvivl om.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Synes også det lyder utroligt hvsi 4 sten i 290L skal kunne hæve PO4 så meget.

Anyway, VSV er i al fald ikke løsningen. Det kan kun fjerne PO4 i meget begrænset omfang, og kun hvis der også er NO3 og det er under alle omstændigheder en langstrakt process.
Vandskift er nok vejen frem
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hareskov skrev:Hej Carsten

Der er intet sket i DT i de sidste 4 uger, andet en ugentlige vandskift. Alle fisk er her ( så ligger ikke en død noget sted ). Eneste jeg kan komme på er langt ude, men måske alligevel : for ca 14 dage siden, var DT invaderet af snegle, alle af den gode type Super, og sidst jeg skiftede Rowa smed jeg lidt ekstra i, da jeg har de berømte 1mm kort grimme belægning på stenene. Om aftenen lå der så et par snegle som var tiltet pga Rowa, men hvor mange der er døde og ligger under sten ved jeg faktisk ikke, og om de kan have en sådanne effekt er jeg da meget i tvivl om.
Snegle dør ikke på grund af Rowa.
Og der skal enorme mængder døde snegle, eller for i den skyld alt andet for at du kan hæve po4 fra 0.01 til 0,5.

Et akvarie der bare står uden lys er da ikke noget fosfat bombe, uanset om der har været døde alger i akvariet.
Fosfaten skal fysisk med fra det ene akvarie til det andet før end det kan ske, og det i koncentreret form.

Hvad måler du din po4 med?? Prøv at lave et par kontrol målinger, eller bedre lad nogle andre gøre det.

Jeg har haft med saltvand at gøre i så mange år, at jeg simpelthen ikke tror på at det kan ske fra den ene dag til den anden.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Prøver lige at lave en ny måling. Måler med det nye sæt fra Carsten

http://www.decocean.dk/shop/p/2186" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugte det også i sidste uge, hvor den lå i bunden af skalaen. Lægger ny test op om 15 min
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Så er der ny måling, og resultatet er det samme :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: . Plejer at være i bunden af skalaen, men det er jeg bestemt ikke. Ved at farverne er svære at bedømme, specielt på billeder, men den ligger på 0,5
IMG_1664.JPG
IMG_1665.JPG
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Har du rodet helt vild i bundlaget da du lagde de 4 sten derned????

Det lyder sgu underligt.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Prøv og lav en kontrol måling med andet testsæt kender ikke det du bruger , syntes nærmere det ligner den ligger omkring 1,00 ud fra dine billeder men svært og se. :beer:
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Mic4700 skrev:Prøv og lav en kontrol måling med andet testsæt kender ikke det du bruger , syntes nærmere det ligner den ligger omkring 1,00 ud fra dine billeder men svært og se. :beer:
Hej Mic

Ved det, men som jeg skriver så er den 0,5,billedet snyder en del, da det ikke er taget 100% oppefra, men lidt skævt.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

charlie saltvand skrev:Har du rodet helt vild i bundlaget da du lagde de 4 sten derned????

Det lyder sgu underligt.

Charlie
hej Charlie

Meget lidt da jeg har ca 0,5cm bundlag. Efter alle de debatter der har været herinde omkring bundlag valgte jeg på ca 1 md at suge det op
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Casper T. »

Undskyld jeg bryder lidt ind, men jeg er lidt i samme båd. Jeg er ny på området, og har desværre også et fosfat udbrud. Jeg så at Charlie nævnte om der var rodet i bundlaget. Kan det give kraftigt fosfat udbrud?
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Casper T. skrev:Undskyld jeg bryder lidt ind, men jeg er lidt i samme båd. Jeg er ny på området, og har desværre også et fosfat udbrud. Jeg så at Charlie nævnte om der var rodet i bundlaget. Kan det give kraftigt fosfat udbrud?
Hej Casper

Ja det kan det skam, der ophobes en masse slam i bundlaget, og det frigives når man roder rundt i det.

Mvh hareskov
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Så er det nok det, der er sket hos mig. Jeg skulle flytte rundt på nogle sten. Men det ser ud som om, at vodka er ved at gøre underværker endnu engang.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af Gulkan »

Casper T. skrev:Så er det nok det, der er sket hos mig. Jeg skulle flytte rundt på nogle sten. Men det ser ud som om, at vodka er ved at gøre underværker endnu engang.
vodka hjælper da ikke på po4?? Eller er det mig der er gal på den?
1000 l fra den 6/1-2019
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Læs dette:

http://reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/

Sidste gang den var gal, var hele bunden fyldt med brune alger med bobler i. Efter 4 dage med vodka, var bunden helt fri for alger og alt levende havde det fint :beer:
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

:h Hvorfor kommer et uheld aldrig alene?????

Så fik undertegnet kvajet sig rigtigt godt. Jeg kom hjem fra job i nat, og som altid skulle jeg lige forbi akvariet og kikke ind med lommelygten. Med alt det gående, så ville jeg lige kikke til beboerne. Kikkede så lige ned i sumpen og så at vandstanden var ca 1 cm under perfekt ( har lavet en streg på glasset, så jeg ved hvor der skal efterfyldes til, så saltbalancen ligger på 1.026 )
Sidder så der med min lille lommelygte og bliver enig med mig selv om, at efterfylde op til stregen. Der skal så lige siges, at min dejlige kone havde valgt at rydde op igår :h :h , så jeg griber den 5L dunk med osmosevand der altid står ved siden af akvariet, fylder ca 1,5 liter i og så er det lige jeg kikker en ekstra gang, for vandet i opfyldningsrummet i sumpen bliver underligt pis gult. Hmm går lige et par sekunder og så BOOOM, konen har sat min afkalkningseddike ind ved siden af akvariet til "mit" rod :W :W :W :W :W :W . Så kl 01.30 styrter fra rundt og finder spande til at suge op fra sumpen. Heldigvis har jeg lavet det rum hvor jeg efterfylder lidt anderledes, end normalt. Jeg har valgt ikke at give fyld silicone på kanten i hver side, så vandet langsomt trækker fra opfyldningskammeret over til retur kammeret. Så tror jeg fik det meste op igen, vil skyde på at måske ca 200ml fortyndet eddike ( der var jo ca 30L i kammeret hvor jeg puttede de 1,5L eddike i ) er røget over. Men er jo alligevel igang med vandskifte, så vi fortsætter bare :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

God weekend deride

Hareskov
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Hurtig update

PO4 er lettere faldene, efter skift af 40L vand, samt nyt rowa, og på trods af mit lille uheld i nat, er alle beboer tilstede, og lige en underlig ting. Min hammer står mere udfoldet end den har gjort de sidste 48 timer, ligner næsten sig selv :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy:
Selv min palet har ikke fået en eneste hvid prik af alt dette, så ser ud til PT at de har klaret mit lille uheld med eddike.

Mvh Hareskov
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Ja 1 ulykke kommer sjældent alene :h
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Hvor uheldig kan man være... Held og lykke med det hele. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"