Vi har jo lidt store SPS rev herhjemme - PederR - Flemming - Erik og så har jeg sikkert glemt nogen.
I udlandet findes de også så som Chings etc.
Men hvorfor er det vi så sjældent ser super flotte store rev i de offentlige akvarier - altså baljer der er større end de normalt store private?
De kræver selv mere lys etc pga størrelsen - men økonomien må jo også være der?
Store SPS rev?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Store SPS rev?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Store SPS rev?
Toms store smukke rev skal også nævnes i denne forbindelse.
Mht de offentlige akvarier, så har de sikkert økonomien til det - måske.
For mig at se er den store hurdle nok, at det i en eller anden form er en del af et større system og derfor meget vanskeligere at styre mht næring og lign.
Jeg talte med Thomas for et par måneder siden. Han havde lige været i USA (vistnok), for bla at kigge på Pjaltefiskene og hvordan de holdt dem derovre.
Konklusionen var, at de blev nødt til at køre dem i et separat system, helt isoleret fra det øvrige. Ellers blev de for vanskelige at holde liv i.
Det koster penge, både til udstyr - men også til mandskab, da det vil kræve en del opmærksomhed udelukkende til et enkelt akvarie.
Det samme ville nok være nødvendigt med et sps rev i et offentligt akvarie.
Når jeg tænker på hvad jeg bruger af tid på mit, på at gå og pusle, finjustere og holde øje konstant, så kan jeg godt forestille mig at det vil være en ret stor opgave at lave det samme i et akvarie som den Blå.
Tidsforbruget stiger selvsagt ikke proportionalt med antallet af liter vand, måske falder det oven i købet. Men det kræver alligevel en kolossal indsats- og indsigt at holde øje med et stort antal koraller. Og antallet af koraller vil nok stige proportionalt med størrelsen af akvariet, hvis det skal se naturligt ud..
Selv den mindste flytten rundt på indhold, hvad enten der føjes til eller trækkes ud, kræver som regel en regulering i flowet. Det gør det hos mig i hvert fald og det tager tid, megen tid.
Så skal sådan noget køre - og selvfølgelig kan det lade sig gøre, så tror jeg det vil kræve én person næsten udelukkende til det. Dét er bekosteligt.
Erik
Mht de offentlige akvarier, så har de sikkert økonomien til det - måske.
For mig at se er den store hurdle nok, at det i en eller anden form er en del af et større system og derfor meget vanskeligere at styre mht næring og lign.
Jeg talte med Thomas for et par måneder siden. Han havde lige været i USA (vistnok), for bla at kigge på Pjaltefiskene og hvordan de holdt dem derovre.
Konklusionen var, at de blev nødt til at køre dem i et separat system, helt isoleret fra det øvrige. Ellers blev de for vanskelige at holde liv i.
Det koster penge, både til udstyr - men også til mandskab, da det vil kræve en del opmærksomhed udelukkende til et enkelt akvarie.
Det samme ville nok være nødvendigt med et sps rev i et offentligt akvarie.
Når jeg tænker på hvad jeg bruger af tid på mit, på at gå og pusle, finjustere og holde øje konstant, så kan jeg godt forestille mig at det vil være en ret stor opgave at lave det samme i et akvarie som den Blå.
Tidsforbruget stiger selvsagt ikke proportionalt med antallet af liter vand, måske falder det oven i købet. Men det kræver alligevel en kolossal indsats- og indsigt at holde øje med et stort antal koraller. Og antallet af koraller vil nok stige proportionalt med størrelsen af akvariet, hvis det skal se naturligt ud..
Selv den mindste flytten rundt på indhold, hvad enten der føjes til eller trækkes ud, kræver som regel en regulering i flowet. Det gør det hos mig i hvert fald og det tager tid, megen tid.
Så skal sådan noget køre - og selvfølgelig kan det lade sig gøre, så tror jeg det vil kræve én person næsten udelukkende til det. Dét er bekosteligt.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Mon ikke også det har noget at gøre med, at det store flertal af besøgende i et offentligt akvarium, er pænt ligeglade med de små forskelle i korallerne, og hellere vil se nogle store fisk?
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det er svært at opretholde ekspertisen til at passe store SPS rev. Det er ikke nok at have 1 ekspert. Der skal være 24 timers vagt hvis noget går galt. Og folk skal have ferie/barsel/sygdom - og der skal være en som kan tage over som også er ekspert. Der skal kun træffes 1 forkert beslutning og så kan års koralvækst dø.
SPS : Stability provides succes