Beboer forsvundet og "oprydning"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Beboer forsvundet og "oprydning"

Indlæg af Petercw »

God aften,

Jeg har en sandsøstjerne (rimelig stor 10*10 inkl. arme) og en mindre rør søstjerne (5*5)
De er pist forsvundet.

Jeg tænker at de på en måde kan være døde i forbindelse med, at jeg mistede mine bløde "filter koraler", Xenia osv.
Jeg mistede jo 4 koraler plus hundredvis af xenia for nylig. De smeltede bort.

Siden dengang (godt 14 dage) har jeg ikke set skyggen af mine søstjerne.
De plejer at være fremme hver dag de sidste to år. Aldrig har de været "væk" før.

I den forbindelse har jeg i dag ledt efter dem på bunden.

Jeg frygter at de ligger et sted og "forrådner" eller går i opløsning.
Jeg har så rodet bundlaget igennem, så stille som muligt, samt at jeg har benyttet lejligheden til at fjerne endnu en portion af bundlaget.

Jeg arbejder på at reducere bundlaget, men jeg gør det stille og roligt. Små portioner af gangen, for at undgå store "boom" af skidt i vandet.

I dag har der så været mere skidt end der plejer i denne forbinde, da jeg også har ledt efter mine søstjerner. Dog uden at finde dem.

Jeg vil høre, hvad i mener jeg kan gøre for, at gøre denne omgang lettere for systemet at klare.
Jeg har frisk carbon i en reaktor, nyt rowa (er lige begyndt med det igen efter at være stoppet med seaklear) og en 5 micron filtersok.

Hvad er det præcis der sker når vi roder rund i bundlaget?

Er det NO2, NO3, ammonium, PO4 eller hvad er det vi "slipper fri" i baljen?
Nogle værdier jeg skal holde øje med?

Jeg har valgt at lede efter dem og rode i bundlaget, hvilket jeg normalt ellers aldrig gør, fordi vi synes her lugter lidt "råddent" herhjemme.
Det fik mig til at tænke, at der måske er noget i vandet som er ved at forrådne.

Hvad ville i gøre i sådan en situation?

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"