PederP skrev:Hej.
Velkommen til.
De fleste koraller kræver stabilitet i vandværdier som bliver sværere at opnå jo mindre akvariet er. Desuden får man også relativt højere nærings koncentrationer når noget går galt.
Mit bedste råd til en nybegynder er at købe et akvarium på over 100L, og bygge en lille sump til det.
Har du et budget, og hvad er dine ambitioner i forholdet til hvad du ønsker af dyr?
Tak Peder, har været aktiv tidligere men har holdt pause
Budget er ikke noget problem, det er pladsen der er et problem, har haft et 125l men måtte nedlægge det da eksen og jeg gik hver til sit, så nu bor jeg i en to værelses på 58kvm med min søn så pladsen er yderst begrænset.
Tanken er ikke at have en masse fisk, primært blød koraler og hvis lys og værdier passer så måske prøve med de hårde. Hvis jeg skulle have fisk bliver det et klovne par, men har ikke travlt. Jeg har to timere (
http://www.ledgroupbuy.com/dim4-4-port- ... ller-v1-0/" onclick="window.open(this.href);return false;) med solopgang og nedgang liggende jeg havde tænkt at bygge en lampe ud af, har også køleplade til LED, mangler lidt strøm og LED fra CREE.
Ved ikke hvor svært det er at få justeret returløbet ind hvis det er på max 60 - 70l, det på 125 var sku meget fint følene. Så jeg tænkte hvis jeg nu kunne bygge det ind i bagvægen alá det jeg linkede til, evt noget DIY.
Jeg har max plads til bredde 60-70, dybde 40 og evt. en sump under.
Tak for input
/claus
75L. Aqua Medic Blenny Advanced,
skummer opdateret til Tunze 9001,
returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze
returpumpe, Tunze Osomolator