Fiske akvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Fiske akvarium

Indlæg af Kirling »

Hej Forum.

Konen har beordret et akvarium tilbage i huset pga børnene :GO
Til at starte med tænkte jeg ferskvand fordi jeg virkelig ikke gider at bruge for meget tid på det.
Men kom til at tænke på et rent fiske akvarium i saltvand.. især da jeg stadig har akvariet med huller/overløb, retur pumpe og sump..
Dog da de saltvands akvarier jeg har haft har været med fuldt setup af koraller så har jeg brug for nogen input ang et akvarium kun med fisk..

Hvor meget tid bruger i på det?? tænker at det vel kun er nitrit man skal holde øje med.
kunne være dejligt med nogen gode indput.. Jeg har virkelig ikke tiden og lysten til at bruge for meget tid på det men kan da godt bruge en time om ugen (max)

Vh Kirling
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Re: Fiske akvarium

Indlæg af Kirling »

Ps.

Hvis der er nogen der har en billig skummer, tunze nano 6015/6025/6045, div pvc i 25mm eller en t5 lampe (Længde ca 120) så smid lige en pb ;)
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Jeg har tidligere haft et FOWLR.
Det tog ikke noget tid i det daglige....
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Hej..

Jeg har denne skummer tilsalg hvis det har interesse ..http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=63966" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

jesper/aarhus skrev:Jeg har tidligere haft et FOWLR.
Det tog ikke noget tid i det daglige....

ok kender ikke FOWLR

hvad målte du for, kun nitrit??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Fish Only With Live Rocks... Så vidt jeg husker!:-)

Det er uden tvivl billigere kun at køre fish only... Og så kan man jo få nogle lidt andre specielle flotte fisk, når man ikke skal tage hensyn til om de er reefsafe ..
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg er af den opfattelse at fisk tager sig bedre ud i farverne og bliver mindre stressede ved lav NO3, så det er efter min mening ikke nok kun at kigge på NO2...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vandet skal da være iorden om det er med koraller eller ej.
At værdierne ikke behøver være helt i bund er så noget andet.
Men højt nærings indhold er lig med alger
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Ja det er selvfølgelig rigtigt Carsten.. Men Kh, mg, ca burde man vel i kunne kigge nogenlunde bort fra.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kirling skrev:Ja det er selvfølgelig rigtigt Carsten.. Men Kh, mg, ca burde man vel i kunne kigge nogenlunde bort fra.
Ved ikke om fiskene er helt ligeglade med de værdier.
Der må nok nogle andre på banen med et svar på det.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Så længe der ikke er noget, som forbruger de tre hellige, så burde de jo ikke rykke sig ret meget! Og hvis der ellers er faste vandskifte, så burde dette jo også afhjælpe et evt. forbrug fra kalkalger mv.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Så længe der ikke er noget, som forbruger de tre hellige, så burde de jo ikke rykke sig ret meget! Og hvis der ellers er faste vandskifte, så burde dette jo også afhjælpe et evt. forbrug fra kalkalger mv.
Kh falder hverdag, og selvom der ikke er noget forbrug
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:
Schwensen skrev:Så længe der ikke er noget, som forbruger de tre hellige, så burde de jo ikke rykke sig ret meget! Og hvis der ellers er faste vandskifte, så burde dette jo også afhjælpe et evt. forbrug fra kalkalger mv.
interessant :) Hvorfor? Og er det i en mændge, som vi vil kunne mærke eller blot rent teoretisk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Her i sensommeren hvor mit akvarie var helt nu opstartet. Der var godt nok koraller i men ikke ret mange og størrelsen bestemt også til at overse.
Der faldt kh ca 0,75 om dagen. Hvis vi så siger 0,5 for at være på den sikre side.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Hmm.. Altså. Inden mit akvarium var "indkørt" brugte det ikke noget målbart i KH, og det var på trods af, at jeg havde koraller i. Synes det lyder helt vildt med 0,5 KH drop om dagen uden noget til at forbruge det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det kan godt være at du synes det lyder underligt, men sådan var det bare. Og jeg har tilsat kh siden den dag jeg opdagede det.
Ca derimod var der ikke noget forbrug af.
Jeg har ingen fin kemisk formel for det, blot hvad jeg har observeret
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

En god og lærerig tråd. Hvordan forholder det sig med blødkoraller, zoas, osv mht de tre hellige? Er det noget de tager på vej af, eller er de som sådan ligeglade? Mvh Dan
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Du kan da lave et fiske akvarium med kenya træer og div. svampe. De bruger jo også noget nitrat og fosfat. Og du kan tilsætte KH pulver en gang om ugen og det koster jo ikke ret meget.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Må tilslutte mig Carsten ...

Jeg oplever nøjagtig det samme i mit 720 liters... Har stortset ingen koraller i, men kh forbruget er ret højt set ifht. Intet forbrug af ca og mg..
Da jeg havde koraller i mit 275liters, brugte jeg ikke særlig meget kh!?? Nu har jeg en vandmængde der er 3 gange så stor, men ingen koraller stort set!? Og så er forbruget af kh større end i det gamle ... Hhmmmm..
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Husk på at en afledt effekt ved ikke stabile værdier(som synes ligegyldige for fisk) er svingende PH, og det er fiskene altså ikke ligeglad med.

Sikker mange andre faktorer der spiller ind, jeg er ikke ekspert på fowlr
Held og lykke med baljen :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

KH vil falde selv om at man ikke har koraller. Det skylder at når foder og fiske-afføring bliver nedbrudt, så falder KH. Jeg kan sku ikke længere redegøre hvorfor, jeg kan bare huske at det hænger sådan sammen fra biologi i gymnasiet :-) I øvrigt hvis KH falder til under 5 eller deromkring så vil pH falde helt vildt.

Men det er jo meget nemt og billigt at teste KH og det er også nemt og billigt at tilsætte KH pulver. Decocean har noget billigt og salifert lavet også en billig løsning.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Schwensen skrev:Hmm.. Altså. Inden mit akvarium var "indkørt" brugte det ikke noget målbart i KH, og det var på trods af, at jeg havde koraller i. Synes det lyder helt vildt med 0,5 KH drop om dagen uden noget til at forbruge det?
- Kh var osse der første jeg begyndte at doserer for og dengang havde jeg kun lidt skiver - mit var 2-3 dage om at falde 1Kh...
- Ved faktisk ikke om det stopper med at falde nede ved 4-5 Kh, da jeg var længe om at anskaffe et testsæt og skiftede da ikke vand hver uge...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Schwensen skrev:
Carsten skrev:
interessant :) Hvorfor? Og er det i en mændge, som vi vil kunne mærke eller blot rent teoretisk?
Peter , kunne det evt. tænkes, at du under indkøring ikke har brugt osmosevand til at kompensere for fordampning? Eller måske ikke foretog nogen vandskift?

Jeg vil tro at kalkalger har et pænt stort forbrug af KH. Snegle, muslinger og andre skaldyr bruger også noget.
Dertil kommer jo at også fisk og småkravl jo trækker vejret, hvilket giver CO2 som i sidste ende giver H+ protoner ( eller forbruger KH, alt efter hvordan man ser på det - KH er jo et udtryk for vandet evene til at neutralisere syre)

Som Kasper er inde på vil nitrogen kredsløbet også forbruge KH (meeen . . .)

Ammoniak bliver konverteret til nitrat, hvilket producerer H+. For hver ammoniak molekyle der konverteres til nitrat bliver der produceret en H+ proton. En stigning i nitrat på 50 ppm svarer til et fald i KH på 2,3 KH

men, men, men hvis man nu også har nogle nitrat respirerende bakterier i bundlag og LS bliver dette udlignet igen. For når 50 ppm NO3 konverteres til N2 produceres bikarbonat svarerende til 2,3 KH :K

Men igen men, hvis man laver vandskift, eksporterer man sandsyndligvis NO3 ad den vej, hvilket jo så gør, at den anaerobe del bliver mindre end den aerobe.

Kort sagt, vil al forbrænding / nedbrydning som forbruger ilt, også forbruge KH
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Respekt Poul :GO

Desværre får du ingen skolepenge tilbage :biggrin:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Tak Poul :) jeg har brugt osmosevand fra start, og har sådan set ikke haft noget nitrat (det maksimale jeg målte var lige ved opstart og ikke højere end 0,25). Men kan da være der har foregået noget andet i systemet. Min KH flyttede sig hvert fald ikke før efter et halvt år eller der omkring. Havde dog ikke ret mange fisk i det første laaaange stykke tid.

Nå, men det her skal ikke handle om min balje eller egentlig heller ikke så meget KH udviklingen :) beklager for off topic.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Ok så lad mig spørger- hvad vil i mene man "spare" i dagligdagen i forhold til hvis man har koraller. ? (Ud over lidt på pengepungen)
Er der egentlig nogen på forum der køre uden vandskift??
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Ved et fiskeakvarie kan du jo se hvordan de køer det i feks. tivoli.

De laver vandskifte i store mængder pga. Nitrat.
Alt næring er med til at skabe alger. Så det nemmeste er at du holder næringenen nede. KH CA MG kan du være ligeglad med. De kommer af sig selv ved vandskifte afligevel og da du ikke har koraler i så er der heller ikke forbrug på dette af betydning.

Om du slipper nemmer ved at kun at holde fisk er op til dig. Vandet skal stadig være nogle lunde rent men fisk kan vænes til langt højere nitrat end koraler.
Nitraten kan godt ligge på 100 i et fiskeakvarie uden problemmer.
men det er så ikke sikkert at du kan se fiskene for alger i akvariet.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hva havde du tænkt dig af fisk i akvariet, jeg har før haft et 1000 ltr med kun fisk, dette blev valgt netop pga tids mangel som du selv er. Må sige at det tager da ikke helt så meget tid som et koral akvarie men det tager da ens tid alligevel, for hvis du begynder og vil holde lidt store kejsere som skal have en del fodder for og trives, så du kommer ikke ud over der skal laves en del vandskift og der skal være en kraftig skummer på. Men det hele afhænger nok af hva for nogle fisk du påtænker og holde. For selv om mange siger at fisk godt kan trives ved en høj no3 og po4 så er dette ikke noget de kan holde til i længden, de er langt mere sårbar overfor mange forskellige sygdomme ved dårlig vandkvalitet. Så tid kommer det til og tage fra dig, og de 3 værdier som kh ca mg vil stille og roligt falde så dem skal du også holde øje med dog ikke så tit som ved koraller
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Ok vil bare holde et par klovne, gul kirug, palet og en flamme kejser. Dvs i mener at et vandskift på 30l (akvariet er på 400) hver uge/14 dag så burde nitrit/nitrat, ca, Kh, mg og ph holde sig nogenlunde jævnt..
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Overvej makroalger til at kontrollere næringsindholdet i vandet - enten i displaytanken eller i sumpen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"