Underlag imellem akvarium og bord
- Hartz
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2013
Underlag imellem akvarium og bord
Er der nogle der har erfaring med denne type måtte, imellem bordet og akvariet?
Det er til, at smide imellem et 360L Mark II og et Mark II bord. Er det totalt overkill, eller er der noget der er bedre til formålet? Vil også bruge det til, at komme under sumpen.
http://www.ergofloor.dk/produkter/sport ... mimaatter/
-Henrik
Det er til, at smide imellem et 360L Mark II og et Mark II bord. Er det totalt overkill, eller er der noget der er bedre til formålet? Vil også bruge det til, at komme under sumpen.
http://www.ergofloor.dk/produkter/sport ... mimaatter/
-Henrik
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Re: Underlag imellem akvarium og bord
har altid blot anvendt flamingo, som kan købes i byggecentre - det skal jo bare kunne udligne eventuelle trykforskelle
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Hvor tykt er den flamingo du plejer at bruge?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Jeg har 30mm flamingo under mit 720liters... Men du kan sikkert nøjes med bare 10mm. Har også set nogen bruge et skum-underlag.
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har både brugt flamingo og liggeunderlag.
Flamingoen har det jo med at smuldre i kanten, og så ville jeg prøve noget andet.
Det tynde underlag man kan få i Jysk fungerer udmærket. dog bør det limes til bordet eller akvariet, da det har det med at rulle sammen.
Flamingoen har det jo med at smuldre i kanten, og så ville jeg prøve noget andet.
Det tynde underlag man kan få i Jysk fungerer udmærket. dog bør det limes til bordet eller akvariet, da det har det med at rulle sammen.
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Jeg har gjort det at flamingoen ligger under en trailer plade. Som akvariet så står på. Fordelen var at der hvor akvariet står var det ikke til at løfte på plads. Men skulle skubbes ca halvvejen. Hvis flamingoen eller endte blødt underlag lå øverst. Ville det blive beskadiget. Sørgede selfølgelig for at trailerpladen var hysterisk ren forinden..
Mvh
Jesper
Mvh
Jesper
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Saltvand siden?: 1984
Jeg har brugt selvklæbende vindues-skumlister, som jeg har klæbet på akvariet. Det fungerer fint, MEN jeg fortryder at jeg ikke klæbede dem på bordet i stedet, for man kan se klæbningen gennem forruden.Carsten skrev: dog bør det limes til bordet eller akvariet, da det har det med at rulle sammen.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Carsten skriver at det virker udemærket med skum måtte. Men udemærket i forhold til hvad? Og findes nogle beviser for at det overhovedet er nødvendigt at lave noget underlag.? Jeg har et 720liters, og der er ikke noget under. Og jeg har da ingen problemer haft. Når man køber et akvarie med underskab til, så følger der jo heller ikke et underlag med. Jeg har ladet mig fortælle at hvis man laver et blødt underlag så risikere man at akvariet flækker, da det jo så kan give sig i underlaget, men at nogen gør det for at dæmpe resonans i underskabet, fra de pumper der sidder i akvariet. Men om det passer tror jeg ik rigtig der er nogen der kan bevise med mindre de laver to identiske opsætninger for at finde ud af det. Men hvis du skal bruge skum måtter så kan jeg skaffe dem på 1cm tykkelse. Samme materiale, som man bruger under parket gulve for at dæmpe støj. 

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Jeg vil da lige tilføje i forbindelse med det Michael(kanstrup) siger, at jeg ikke har haft noget under mit gamle Akvarie.. Kun flamingo under sumpen . Der er ikke sket noget! Tænker at det nok er mest nødvendigt hvis det er et gammel skævt trægulv det skal stå på...
Grunden til at jeg har hele 30mm under mit 720 liters er, at jeg synes at lågerne gik for højt op. Så jeg har hævet akvariet om man så må sige.
Der var fra forrige ejer limet en 10mm flamingo plade på træpladen under akvariet .
Grunden til at jeg har hele 30mm under mit 720 liters er, at jeg synes at lågerne gik for højt op. Så jeg har hævet akvariet om man så må sige.
Der var fra forrige ejer limet en 10mm flamingo plade på træpladen under akvariet .
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du køber et færdig lavet bord, med en plade der passer, så tror jeg heller ikke at det er nødvendigt med et underlag. Men alle os der har et hjemmebygget bord af porsa. Der vil altid være en lille bitte niveau forskel mellem stel og plader. Det er det som underlaget udjævner.
Det underlag jeg har brugt er ikke meget mere end 3-4mm tykt, og bare vægten af akvariet trykker det fladt, så det giver en absolut jævnt underlag.
Det underlag jeg har brugt er ikke meget mere end 3-4mm tykt, og bare vægten af akvariet trykker det fladt, så det giver en absolut jævnt underlag.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg har lige sat et 530 liters mark II op, og jeg har ikke lagt noget under. Der er jo alu kant omkring, så akvariet står nærmest på rammen, dvs glasset er 1-2mm over pladen.
- Hartz
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2013
Jeg siger tak for inputs, tror der bliver kørt uden underlag. Regner dog med, at købe det til under sumpen.
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Da jeg fik installeret mit akvarie, fik jeg at vide at min flamingo plade ikke måtte være mere end 10mm.
Jeg fik fortalt at det kan blive for "elastisk" og bundpladen kan flække, hvis underlaget bliver for tykt. Derfor den kun 10mm tykkelse.
Om det virkelig forholder sig sådan, det kan jeg ikke udtale mig om.
Jeg tror det primært at så vigtigt med et underlagt, hvis akvariet står på træ, da det jo kan "give sig" og derved springe glaspladen. Det har jeg hørt om nogen der har oplevet, fordi træpladen gav sig.
Mvh Peter
Jeg fik fortalt at det kan blive for "elastisk" og bundpladen kan flække, hvis underlaget bliver for tykt. Derfor den kun 10mm tykkelse.
Jeg tror det primært at så vigtigt med et underlagt, hvis akvariet står på træ, da det jo kan "give sig" og derved springe glaspladen. Det har jeg hørt om nogen der har oplevet, fordi træpladen gav sig.
Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Den tror jeg ikke holder. På et porsa stel er der jo slet ingen andre steder end langs kanten. Og de holder da fint vand og diverse stentningerPetercw skrev:Da jeg fik installeret mit akvarie, fik jeg at vide at min flamingo plade ikke måtte være mere end 10mm.
Mvh Peter
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg har lagt en 3 mm parketgulvs lydisoleringsplade under mit for at standse vibrationerne i at vandre fra glasset til møblet. Det tror jeg er godt givet ud. Det koster 89,- i Jem og fix. Især hvis alternativet er at skulle tømme akvariet for at gøre det om 

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg kan godt forestille mig det med flamingoen, at hvis akvariet er tungere i den ene side grundet sten, kan den ene side synke længere ned i flamingoen, hvis denne er for tyk.
Porsabordet er jo lige, og kan ikke trykkes, så det kan ikke sammenlignes.
Porsabordet er jo lige, og kan ikke trykkes, så det kan ikke sammenlignes.