Blande saltvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Blande saltvand

Indlæg af Dennis »

Hej:), alle jer med store akvarier, hvad har i blandet saltvand i, da i startede op? Har i bare blandet direkte i akvariet eller har i haft nogle tønder eller plasttanke? Tænker nemlig lidt på at købe nogle tønder, så jeg kan starte allerede nu med at blande vand, så det er klar til akvariet kommer, men synes bare de er lidt dyre. Eller har i andre gode tricks :)
Mvh Dennis.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blande saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg blandede det direkte i sumpen. RO vand i akvariet og sumpen og så klarede cirkulationen selv resten.
Synes det var for bøvlet at skulle lave det i tønder.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

crazy seahorse skrev:Jeg blandede det direkte i sumpen. RO vand i akvariet og sumpen og så klarede cirkulationen selv resten.
Synes det var for bøvlet at skulle lave det i tønder.

Erik
God ide:) Hælder du så bare saltet i løbende, over nogle dage/timer? Kan man ik få kalkudfældning, hvis man tilsætter for meget salt for hurtigt?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hvis du bruger osmose vand kommer der ikke kalkudfældning

Jeg blandede også direkte i akvariet da jeg startede op.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Ryom skrev:Hvis du bruger osmose vand kommer der ikke kalkudfældning

Jeg blandede også direkte i akvariet da jeg startede op.
Super, det lyder godt, så er det da det nemmeste :GO
Mvh Dennis.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Ja, det går snildt.
Hvis du har styr på hvor mange liter RO vand du kommer i, så er det bare at gange det antal gram salt/liter op og så i med hele møllen.
De Jong anbefaler faktisk at man blander hele spanden på en gang og så tapper derfra, så det er altså en ok måde at gøre det på.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

crazy seahorse skrev:Ja, det går snildt.
Hvis du har styr på hvor mange liter RO vand du kommer i, så er det bare at gange det antal gram salt/liter op og så i med hele møllen.
De Jong anbefaler faktisk at man blander hele spanden på en gang og så tapper derfra, så det er altså en ok måde at gøre det på.
Erik
Kanon, det er os dejong salt jeg har købt, så det er super :) . Jamen så venter jeg jo bare på mit akvarie dukker op :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Jeg har ligeledes gjort det på denne måde. Fyldte akvariet op med 850-900liter osmose vand (slange direkte fra anlæg og ind i akvariet) og smed salt direkte i Akvariet. Smed ca 5 kilo i ad gangen og det var hurtigt blandet/opløst .
Morten
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Blandet i 3 x 1100 liters tanke så hade jeg til et stykke tid
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

rådner vandet ikke hvis det bare står?
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Meller skrev:rådner vandet ikke hvis det bare står?
Det er sjovt du nævner det, men De Jong anbefaler metoden og man kunne jo bare sætte en lille pumpe ned i.
Men jeg har lige læst i en tråd på RC om et problem omkring opbevaring af RO vand i en tank.
Der udviklede sig en bakterie, fandt de ud af, som slog fiskene ihjel.
Men det har givet vis med beholderen at gøre. Bruger man beholdere der er fødevaregodkendt burde det ikke give problemer.

Jeg kan godt linke tråden til dig, men jeg kan ikke helt huske hvad side det står på. Den er på 100 sider, så der er lidt at kigge igennem.
Men det er en spændende tråd om et meget stort akvarie, med en masse spændende gear.

Erik

Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Bakterien kan jo komme hvor som helst fra og behøver nødvendigvis ikke komme fra beholderen, dog kan en beholder afgive nogle stoffer som er skadelige for fisk :p men så vidt jeg ved skal der både cirkuleres og iltes for vand kan holde sig?:)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Det er lidt sjovt det der bliver nævnt omkring opbevaring af osmosevand. På mit gamle 275 liters som jeg er ved at tømme, har jeg haft en 25 liters dunk stående med osmolatoren i . Jeg har set at der i den er kommet et lille lag af rød/brun algevækst på bunden af dunken. Altså ikke voldsomt , men blot lidt misfarvning af plastic'en. Det burde vel egentlig ikke forekomme...? Den brugte de 20-25 liter på omkring 14 dage. Har dog enkelte gange smidt ca 1 liter saltvand i fra vandskiftebeholderen (bundsjatten) op i osmosedunken med osmolatoren. Men det burde ikke have noget at sige.
Morten
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Kan kun sige min egen oplevelser med dette, vi lavet vand på forhånd til vores system ca 3300 liter osmose vand hvor de 2200 blev blandet op til salt og det stod i skuret i godt og vel 4 månder til jeg skulle bruge det og de sidste 1100 liter osmos vand brugte jeg til at fylde om med. Og har ikke haft nogen problemer med det.
Hvis dunke./ tanken er ren og du laver osmosevand og det ikke får lys så er der jo teoratisk ikke noget som kan leve i det. ?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Minedykker må nok desværre være lidt uenig uden at vide det helt store, men det er ikke en nødvendighed med lys for at bakterier kan sprede sig (gode som dårlige) dog er jeg lidt i tvivl om de vil kunne finde noget at vokse af når der ikke har været lys på, men derfor jeg spørger, er ikke sikker :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@ Meller Fandt lige den tråd frem om bakterierne i RO vandet.
Det er indlæg 220 på denne side i tråden. For øvrigt en læseværdig tråd.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 869&page=9" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv for øvrigt at se det Dailyseas system der er vist. Det er smart (og dyrt).

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"