Hmm..Hvilken af disse nye LED lamper skal jeg vælge??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Hmm..Hvilken af disse nye LED lamper skal jeg vælge??

Indlæg af MoG »

Jeg har på nuværende tidspunkt 3 styk ecotech radion led lamper ... Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre, og kan ikke rigtig bestemme mig.. Jeg har overvejet følgende:
1) beholde mine 3 ecotech radion 130w
2) købe 3 maxspect 160w
3) købe den nye pacific Sun hyperion 3 x 150w se den her http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 150-w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4) købe 2 styk Zetlight 6600

Alle lamper er ca 10.000kr .. CIRKA!

Jeg synes både pacific Sun hyperion og Zetlight lyder spændende ... Maxspect kender jeg, da jeg har den over mit 275 liters...

Jeg er Egentlig blevet ret tændt på den pacific Sun... Er de nemme at gå til og er de pålidelige? Undrer mig at der ikke er flere der tilsyneladende har dem..
Kom med nogle bud!
Morten
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hmm..Hvilken af disse nye LED lamper skal jeg vælge??

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvorfor ikke bare beholde dem du har? De andre kan jo ikke noget, som de ikke også kan.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

AndersBoerglum skrev:Hvorfor ikke bare beholde dem du har? De andre kan jo ikke noget, som de ikke også kan.
+1 :GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

For at være helt ærlig, så var det for at prøve noget andet OG fordi jeg ikke gider risikere de problemer der kan være med ecotech! Planen var oprindelig, at jeg ville af med mine radion og købe max-spect i stedet for, da den giver et godt lys og ikke mindst er super simpel at indstille! Radion giver lækkert lys, men gider næsten ikke det programmerings-halløj via computeren... Og så tænkte jeg at det var NU de skulle sælges, da der stadig er garanti på og de 2 af dem har fået/får nye Blæsere .
Selvom det var max-spect jeg gerne ville ha', så må jeg indrømme at jeg både synes pacific Sun hyperion 3x150w og Zetlight lamperne ser interessante ud! Derfor ønskede jeg jeres bud...! :wink:

Jeg var nu indstillet på, at der nok var en del der ville mene det var fjollet at skifte radion ud! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tænk på hvilken lampe der har kortest reptid, hvis uheldet er ude.....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja.. Det har du ret i Peder! Det er noget så besværligt at få repareret Radion!

Det kunne være lidt rart , hvis der var nogen der kunne komme med noget omkring pacific Sun lampen..? Synes ikke rigtig man ser nogen, som køber PS lamper når de skal have nyt lys..? Har lidt opfattelsen af at folk for et par år siden, købte PS lamper, men nu er det Radion, max-spect, og kan se der er flere der har købt disse Zetlight .. Hvad er det der afholder folk fra pacific Sun? Eller er det mig der tager fejl..?
Morten
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

pederrevnørd skrev:Tænk på hvilken lampe der har kortest reptid, hvis uheldet er ude.....
Og hvilke er det så....?
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Vil gætte på at Peder mener max-spect...
Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Har kun erfaring med maxspect og selvbyg. Valgte primært den lampe fordi den er en stor køleplade.
Jeg kan ikke falde for et design hvor man pakker det der skal køles ind midt i lampen, og så derefter piner en blæser med at trække luft igennem...?
Så radion og PS har IMO lidt af det samme problem.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

MoG skrev:Vil gætte på at Peder mener max-spect...
Altså jeg ved jo godt, at det tit fremhæves at hvis man køber en bestemt type lampe, og hos en bestemt forhandler, så kan man låne en erstatningslampe mens man har sin egen til rep.
Det var såmænd bare det jeg tænkte, om det var det som pederrevnørd tænkte - eller om det vitterligt var selve rep. tiden fra producenten der mentes?

Uanset hvad, så skiller jeg mig af samme grund IKKE af med min 250 W HQI Lumenarch - rart med en nødløsning, hvis (når?) uheldet er ude.

Mog
Jeg har selv lige købt en ZETLIGHT 6600 og kan kun sige, at jeg synes det er en utrolig lækker lampe (design) og funktionerne i fjernbetjeningen er ret ligetil at gå til. Desværre er den endnu ikke i brug, så jeg kan ikke kommentere på lysspredning og lign.
Senest rettet af jesper/aarhus lør 31. aug 2013 08:31, rettet i alt 1 gang.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvis jeg skulle have ny lampe ved jeg godt hvad jeg ville vælge.....

http://orphek.com/atlantik/" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Cido »

Har personligt lige købt 2 af de nye Zetlight zt6600 og er yderst tilfreds so far. De sidder dog over vores nye balje som er under indkøring på 1. uge, så der er ingen koraller i endnu. Da jeg ikke har haft led før har jeg desværre ingen sammenligningsgrundlag, men fin spredning på vores 200x65x60 og uden "farvepletter" på sandbunden. Som nævnt er de nemme at programmere med den medfølgende Remote, men skal de køre Master/ Slave skal der en controller til. På et af de sidste billeder i denne tråd kan du se vores over baljen.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=61781
Mvh. Lars
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hvis man har 3 lamper og en går i stykker, kan man vel rykke lidt rundt, så det hele kan overleve medens der er en lampe til rep.
Synes også man en overgang hørte om rigtig mange der havde problmer med PS, og hvis man kun har een lampe og den går i stykker. . . . .

Måske tager jeg fejl, men for mig lyder det som om dine overvejelser er en smule emotionelle, hvilket også er helt fint, misforstå mig ikke. Men i så fald synes jeg da du skal lytte til din eget hjerte, og ikke spørge på forum efter rationelle argumenter der taler imod det du har lyst til :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jesper + Lars : jeg synes nu også den ser vældig interessant ud! Og så kan jeg jo se at sådanne to ville passe fint over min balje på 160x 75 x 60(h)...

Bingo : jeg har ikke set den lampe du omtaler før.. Er der nogen speciel grund til at du er helt skudt i den? Pris, kvalitet, lys.. Osv?
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Poul: det med én kontra tre lamper f.eks. Er en god pointe i forbindelse med en evt. Fejl. Det havde jeg faktisk ikke lige tænkt på..

Grunden til at jeg spurgte, var for at få en ide om hvilken en jeg evt skulle vælge.. Såfremt radion'erne skal videre .. Og så var jeg nysgerrig efter at vide lidt omkring, hvorfor der ikk er så mange der tilsyneladende køber ps.. Og så var der jo penge at spare i øjeblikket på PS lamperne!:-)
Morten
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Maxspect Mazarra P-series :-)

Der er faktisk en god deal til salg herinde
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Har altid været glade for mine PS lamper, de kørte i 2,5 år hos mig uden problemer, har nu fået nyt legetøj nemlig Ghl mitras, grunden til at jeg valgte dem var at siden de kom på markedet har der ikke været en eneste reklamation Worldwide på denne lampe, (der er altid nogen der ikke kan finde ud af softwaren) men rent teknisk ser det ud til at være godt håndværk. (made in Germany) ;-) og så kan man virkelig få sin legelyst styret, de kan simpelthen det hele!!. Men det kan da' godt være jeg køber PS næste gang ;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Kenneth: tror ikke de kan dække mit Akvarie ..

Peder: jeg har lige siden ghl mitras kom, synes at det er en usandsynlig fed lampe! Dog har jeg ikke lige 3 x 7000kr (deromkring) der står akvarielamper på! Har lige startet det nye op, så der er masser at bruge skejser på..!:-) Ellers havde jeg uden tvivl købt dem...
Morten
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Kig evt. lidt nærmere på Triton S
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... aster.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Tobias
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis jeg skulle vælge idag, med de erfaringer jeg har, så ville jeg stadig vælge Radion, dog ville jeg tage de nye af dem pga de flere muligheder.
Men ellers ville det blive GHL som Peder nævner. De er bare så uforskammet dyre.

@ Morten Nu har vi skrevet lidt frem og tilbage om det, så du kender min holdning og mine argumenter.
Men du HAR jo Radion lamperne, så du skal ikke ud og investere. Programmeringen er til at komme om ved (jeg skal nok få sendt det set up til dig).
Jeg er ikke selv en ørn, men kender folk der er skrappe og de vil nok også hjælpe dig.
Er de en gang sat op som du vil have det, så skal det jo ikke gøres igen. Mine har kørt på det samme set up i 1 år nu.

Blæserne ER et problem, men der har jeg nævnt løsningen for dig, om at skifte dem selv til andre. Og så til to stk. pr lampe. Det fungerer perfekt og så kan du ikke høre dem, ingen støj - overhovedet. Og når garantiperioden er omme, så kan det jo være ligegyldigt.

Og det er ikke sikkert at de nødvendigvis skal igennem Carsten, til det sløve læs i Tyskland til rep. KHL sendte mig et link til et firma i England som nok ville kunne hjælpe.
Her kan man også købe opgraderings kits til en meget lavere pris, end vi tidligere har fået opgivet. Og det skulle være en simpel operation at skifte dem.
KHL har talt/skrevet med gutten og han skulle være meget imødekommende.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Den virker bare som kvali varer - og så havde vores kære norske ven den over sit helt fantasiske SPS rev - og det klarede den til ug kryds og slange

Og så er den sgu da fed at se på kontra mange af de andre lamper IMO :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Den virker bare som kvali varer - og så havde vores kære norske ven den over sit helt fantasiske SPS rev - og det klarede den til ug kryds og slange

Og så er den sgu da fed at se på kontra mange af de andre lamper IMO :)
Mark Er det den du linkede til længere oppe du mener?
Vores norske ven er det Knut Arne? For han købte da Radion, så vidt jeg husker.

Men udover det, så ser de da fede ud. Ulempen er - at de skal hjem fra USA.
Der findes ikke nogen dansk forhandler/importør vel?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Erik - nej ham gutten der var her men mest på RC - der havde den vilde SPS balje fyldt med Tyree frags etc - kan sgu aldrigt finde tråden når jeg skal bruge den!

Baljen væltede desværre for ham - men han lavede vist en ny

Tror faktisk selv du har sendt mig linket engang :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Men ja det virker som en konge lampe! Og kan desværre ikke huske hvor han fik den fra - men den er konge i mine øjne!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Erik - nej ham gutten der var her men mest på RC - der havde den vilde SPS balje fyldt med Tyree frags etc - kan sgu aldrigt finde tråden når jeg skal bruge den!

Baljen væltede desværre for ham - men han lavede vist en ny

Tror faktisk selv du har sendt mig linket engang :)
Undskyld vi lige låner tråden Morten. Men det kunne jo også komme dit lampevalg til gode, tænker jeg.

Nååhh, det er Vladis. Ham med nytårsfesten der gik lidt over gevind, så der røg drinks ned til fiskene. (de skulle jo også mærke det var nytår).
Var det virkelig de lamper han havde på? Det må jeg bestemt tjekke op på. For det var helt bestemt fantastiske resultater han havde.
Jeg skal bruge flere lamper på et tidspunkt og så er de bestemt en overvejelse værd. Er de dyre? Ved du det?

Men Vladis har da aldrig været på Sf vel? Der var en anden gut, ikke Knut Arne, men det var vist ikke Vladis. Billederne lignede så vidt jeg husker ikke hans.
Men han kan jo godt have haft den lampe på.

Ja, han blev vist nok syg. Noget nyrehalløj, synes jeg at jeg læste.
Men det er rigtigt, han skulle være i gang igen. Jeg følger med i om der sker noget, for han kunne noget med sps. Og så skrev han et helt forrygende og herligt engelsk. Alene det, var hele tråden værd.

Erik

Edit: Har lige tjekket og det sidste han skriver er den 29.05.13
"That is the last pictures I ovn of my tank. Meny THENKS to everibode and each of you who did flow my posts and did like my reef. I wil come back soon with a new tank from skrach."

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg gætter på det er Selje som Mark tænker på, men han havde slet ikke LED, men T5 rør over sin balje :biggrin:

Her en af Seljes tråde: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=54774" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Nu er jeg desværre ikke så meget inde i led, andet end hva man kan læse sig lidt til. Og hva man falder over nogen gang er forskellige mennesker der mener man mangler forskellige farve zoner i nogle typer led lamper. De nye i dag har da fået fyldt godt ud i farverne.

En lampe jeg faldt over er ati hybrid lampe som både har led og t5, den syntes jeg virker lidt til talende da man så får lidt fra begge verdner. Men har ikke rigtig fundet nogle det har testet dem, så hvordan og hvorledes ved jeg ikke. Men det kommer nok også an på hva for nogle koraller man lægger mest vægt på og skulle holde. Tror da sps er mest til maxspect hvor denne fra ati måske ville egne sig lidt mere med vægt på lps

Mvh thue
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

jesper/aarhus skrev:
MoG skrev:Vil gætte på at Peder mener max-spect...
Altså jeg ved jo godt, at det tit fremhæves at hvis man køber en bestemt type lampe, og hos en bestemt forhandler, så kan man låne en erstatningslampe mens man har sin egen til rep.
Det var såmænd bare det jeg tænkte, om det var det som pederrevnørd tænkte - eller om det vitterligt var selve rep. tiden fra producenten der mentes?

Uanset hvad, så skiller jeg mig af samme grund IKKE af med min 250 W HQI Lumenarch - rart med en nødløsning, hvis (når?) uheldet er ude.

Mog
Jeg har selv lige købt en ZETLIGHT 6600 og kan kun sige, at jeg synes det er en utrolig lækker lampe (design) og funktionerne i fjernbetjeningen er ret ligetil at gå til. Desværre er den endnu ikke i brug, så jeg kan ikke kommentere på lysspredning og lign.

Hej Jesper,

Jeg har haft noname Kina, og den vej går jeg aldrig igen.

Jeg har oz haft Radion,og elskede lampen. Kun blæser og den ca 4 ugers ventetid var forfærdeligog så måske det vigtigste - hver dag jeg kom jeg fra job, var jeg bange for om en mere var stået af. Og det er bare ikke godt nok. Jeg vil have samme kvalitet/pålidelighed med led som hqi.

Jeg tror ghl er fed, men desværre for kostbar.

Jeg havde "jubilæum" med måske den første Razor i DK som havde en fejl.

Min forhandler har ALT i reservedel på lager(godkendt af Maxspect), så jeg kørte forbi ham medlampen, 20 min efter var det defekte modul ombyttet, og en time senere hang lampen over baljen.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvem fanden er det så jeg tænker på???? Var overbevist om det var ham nordmanden ???

Tobias du må sgu da kunne huske det så
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"