Nogen der har overvejet UPS ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Nogen der har overvejet UPS ?

Indlæg af Bergenser »

Hejsa alle
Er der nogen af jer der har overvejet en UPS ( uninteruptible power supply)på jeres system, her tænker især jer med de store akvarier.
Personer med mega baljer har tit for rigtig mange skillinger i deres baljer og jeg tænker om i har overvejet hvordan jeres livestock er sikret under en strømafbrydelse?
Er det for lille en risiko?
Er der nogen der allerede nu har sådan en UPS ?
Erfaringer, overvejelser mm. Kunne være interessante :)
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Re: Nogen der har overvejet UPS ?

Indlæg af toni »

Mega godt spørgsmål at komme med. Noget jeg også har ligget søvnløs over nogle nætter med hvad nu hvis...

Håber nogen med gode input, bliver spændene å følge :GO :GO

Mvh Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød

Indlæg af Bergenser »

toni skrev:Mega godt spørgsmål at komme med. Noget jeg også har ligget søvnløs over nogle nætter med hvad nu hvis...

Håber nogen med gode input, bliver spændene å følge :GO :GO

Mvh Toni
Ja synes også det er lidt spændende.
Ikke nok med at der selvfølgelig ligger et økonomisk incitament, men der kan jo også ligge års arbejde i at få en velfungerende balje, hvilket også har en kæmpe værdi.
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af magma111 »

en Ups der kan trække det mest basale, som skummer og cirkulation i et par timer koster ikke ret mange penge. men vil man have en UPS der kan køre i længere tid begynder det at koste penge.

søg evt. efter UPS på edbpriser.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Selvom folks hukommelse er kort, så er der stadig nogle af os der husker den store strøm afbrydelse, som ramte Danmark (Sjælland og syd Sverige)
for ca. 10 år siden.
Selvom afbrydelsen varede mellem 6 og 7 timer, var der ingen som oplevede dødsfald eller andre negative ting på den konto.
Og hvis afbrydelsen varer længere hjælpen en UPS nok ikke så meget alligevel
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

jeg tager måske fejl.... men for at det virkelig skal give problemer, så skal det vel være en strømafbrydelse der varer længe! Den der store strømafbrydelse for ca 10 år siden, der varede en hel del timer, er vel ikke engang nok til at vælte det hele...? man skal vel op på +24 timer før det begynder at blive rigtig alvorligt, eller hvad? Jeg tænker bare, lys, cirk, varme, afskumning mv. kan vel i realiteten godt undværes i hvertfald +12 timer uden problemer.. eller tager jeg fejl? temperaturen når jo ikke at dale voldsomt.. med mindre du bor i et telt! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

du kom mig i forkøbet Carsten...
Morten
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

Det behøver jo ikk være en strømafbrydelse på elnettet der stopper systemet. Kan jo også være ens eget lille el net der ryger eller bare en sikring.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har en UPS installeret til min pumpe.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Vi har haft det oppe og vende for lidt over ét år siden nu.

Kig: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 3%B8msvigt" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har drøftet det kort med Gnizten (Tom) og han havde pudsigt nok fundet den samme løsning som jeg - en genrator med selvstarter, som starter selv ved strømsvigt. Han havde forresten fundet den samme generator som jeg var blevet anbefalet og da Tom ikke gør noget halvt og har tjek på de tekniske dele, så har jeg da tænkt mig at arbejde videre med det.

Den skulle kunne klare at levere rigeligt med strøm og kan vel i pricippet køre så længe der er brændstof på den.
Ud fra hvad jeg umiddelbart kan se skulle der være til mindst 10 timers strømsvigt på en fuld tank og så kan man vel bare fylde på den igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af magma111 »

crazy seahorse skrev:Vi har haft det oppe og vende for lidt over ét år siden nu.

Kig: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 3%B8msvigt" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har drøftet det kort med Gnizten (Tom) og han havde pudsigt nok fundet den samme løsning som jeg - en genrator med selvstarter, som starter selv ved strømsvigt. Han havde forresten fundet den samme generator som jeg var blevet anbefalet og da Tom ikke gør noget halvt og har tjek på de tekniske dele, så har jeg da tænkt mig at arbejde videre med det.

Den skulle kunne klare at levere rigeligt med strøm og kan vel i pricippet køre så længe der er brændstof på den.
Ud fra hvad jeg umiddelbart kan se skulle der være til mindst 10 timers strømsvigt på en fuld tank og så kan man vel bare fylde på den igen.

Erik
Det lyder spændende har du et link til den generator
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

magma111 skrev:
crazy seahorse skrev:Vi har haft det oppe og vende for lidt over ét år siden nu.

Erik
Det lyder spændende har du et link til den generator
Det står i tråden (den der er linket til).

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

En computer ups er IMO lidt lille til at dække behovet under ferien.
En generator med elstart er dyr, og skal den kunne køre en uge så skal der være en ordentlig tank.

Jeg er ikke bange for at der bliver lukket for strømmen en hel uge, men sommertorden f.eks. kunne sagtens slukke for HFI'en en time efter man er kørt..
Har hørt mere end én historie om en der kom hjem fra ferie til en stinkende stue..

Man kan finde en inverter/lader til at trække, og så kan man selv sætte batterier på så der er nok.
Man kan få dem der selv slår til lige som en ups, eller den helt billige løsning er at selv sætte det sammen af en inverter, et skifterelæ med 240V styrespænding samt en billig lader på timer til at toppe batteriet op jævnligt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ville et SMS-modul ikke være nemmere/billigere ? Såfremt det kan lade sig gøre ... Så bliver man da varslet når/hvis det sker og du har mulighed for at reagere på det hurtigt.
Morten
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Jeg er gammel alarm montør, og ved at Jablatron udviklede en "lille hjælper" til hjemmet osv. Den hedder "David" og har indbygget flere programmerbare relæ'er samt sms modul. kan være jeg stadig kan skaffe dem :)

http://www.pro-sec.dk/da/produkter/cate ... david.html" onclick="window.open(this.href);return false;
David.pdf
(3.92 MiB) Downloadet 55 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis der har været tordenvejr, og man er på ferie, er det så ikke lettere at dem der kigger efter hus/lejlighed til lige at kigge ind og se om tingene er som de skal være.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Tror faktisk martin (saltvandsbutik) havde et mega HFI uheld, på trods af sms alarm. Noget med at sim-kortet var udløbet eller sår´n.

Vil ikke forvente at mine venner bemærker alt hvad der sker her ude på landet, og da slet ikke et natligt tordenskrald.
Og jeg vil heller ikke kræve af nogen at de skulle kunne komme herud med kort varsel, og da slet ikke i sommerferie tid.

Automatik der ikke kræver nogen indsats fra mennesker er IMO en god sikring, i kombination med opsyn og alarmer.
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Erik
Ja Erik og jeg har drøftet det med generatoren, som hvis den selv starter og kobler ud igen, når strømmen kommer tilbage, vil være et godt tiltag, skal man have en UPS, med en fornuftig driftstid på batteri, kommer den til at koste det samme som den generator Erik og Jeg havde snakket om, hvis ikke mere. Men er man lidt kreativ, vil man kunne lave en batteribank, til en UPS, således at man får driftstiden op når den kører på batteri.

Jeg har dog gjort mig alternative tanker også, efter at have surfet lidt rundt på forskellige fora, for at finde ud af hvad der reelt er vigtigt at holde gang i ved længerevarende strømsvigt, uden de større tab.

Hvis jeg tager udgangspunkt i min store balje, så vil det være cirkulationen, ventilation til det fri, samt blæser over vandoverfladen for at holde temperaturen nede, hvis det sker i en varm periode.
Da mine tunze pumper, alle kører på 12v, har jeg overvejet at finde en 12v ventilator til erstatning for den 230v som sidder i væggen til det fri, samt den der køler vandoverfladen, dermed vil jeg kunne drive alle mine cirkulationspumer, ventilatorer, samt profilux computeren direkte på 12v i en længere periode, end jeg vill med en UPS. Jeg ser ingen grund til at skulle invertere strømmen i en UPS, til 230v, for bagefter igennem pumpernes og akvariecomputerens adaptere, at invertere denne til 12v, hvor der som følge er et rimeligt stort tab.

Så overvejelsen gik på et par store gelbatterier fra optima, den røde eller gule, samt en lader (som fornuftigt nok skulle køre på en timer, således at baterierne hele tiden får lov til at arbejde), fjerne adapterne på alle tunze pumperne, samt akvariecomputeren, lave blæser og ventilation om til 12 v, naturligvis med noget low noise. Så vil der i princippet være fuld vandbevægelse, ventilation og køl. Jeg har ikke målt forbruget på enhederne endnu, men jeg er sikker på at man kan få en fornuftig driftstid, kun et spørgsmål om batterikapacitet, uden at det koster en formue.

Jeg har nemlig cirkulationspumper i alle kamre i sumpen, så der vil være vandbevægelse alle steder, selvom returen ikke kører. Skummer og lys, kan undværes i længere perioder, men mister måske en koral eller tre, men det er da billigt sluppet i forhold til at alt ryger...

Men som sagt, skal jeg lige have regnet på forbruget, og hvis det ser fornuftigt ud, bliver det denne løsning jeg laver, hvis ikke så bliver det generatoren.

Jeg har selv testet en relativ stor UPS, som jeg havde taget hjem til en kunde, en 3000va fra APC, den kunne trække min red dragon mini 5000 returpumpe i 1,5 time....
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Jeg har UPS på mit system, bare en lille en og den holder kun en halv time. Den er nærmest kun for sjov og kun et eksperiment.
Hvis det skal give nogen mening med nødstrømsanlæg, så kræver det en generator.
De enkeltfasede generatorer der henvises til er OK til at drive akvariet og kan tilsluttet med automatisk indkobling ganske enkelt. Tilbagekobling til bynettet er lidt mere kompliceret, uden dog at være et problem. Det er normalt at de leveres med det der kaldes en "dagtank" altså 8 timer med fuld last. At montere en større tank er normalt ikke noget problem.
Jeg har arbejdet med dette (UPS og generatorer) de sidste 5 år og hjælper gerne hvis i har nogen spørgsmål.

Mvh. Stig
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Stig Jest skrev:Jeg har UPS på mit system, bare en lille en og den holder kun en halv time. Den er nærmest kun for sjov og kun et eksperiment.
Hvis det skal give nogen mening med nødstrømsanlæg, så kræver det en generator.
De enkeltfasede generatorer der henvises til er OK til at drive akvariet og kan tilsluttet med automatisk indkobling ganske enkelt. Tilbagekobling til bynettet er lidt mere kompliceret, uden dog at være et problem. Det er normalt at de leveres med det der kaldes en "dagtank" altså 8 timer med fuld last. At montere en større tank er normalt ikke noget problem.
Jeg har arbejdet med dette (UPS og generatorer) de sidste 5 år og hjælper gerne hvis i har nogen spørgsmål.

Mvh. Stig
Super med en Ekspert på området, til at udvikle denne udemærkede tråd :beer: , Skal vi lige tage den med en dagstank, så for at spøge lidt med emnet investerer man vel bare i diesel modellen, og kobler den på Olietanken med fyringsolie.... ha. ha. nej den går nok ikke men så var der da driftstid så det banker... :-)
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Stig Jest »

gnizten skrev: Super med en Ekspert på området, til at udvikle denne udemærkede tråd :beer: , Skal vi lige tage den med en dagstank, så for at spøge lidt med emnet investerer man vel bare i diesel modellen, og kobler den på Olietanken med fyringsolie.... ha. ha. nej den går nok ikke men så var der da driftstid så det banker... :-)
At koble dieselgeneratoren på fyringsolietanken, er en udemærket ide. Brændstofsystemerne i en nødgenerator er ofte gammeldags teknik. De er ligeglade med om det er den ene eller anden slags olie.
Generatorer der sendes til U-lande, kommer ofte til at køre på meget tvivlsomme brændstofkvaliteter.
Dieselgeneratorer er ofte 3 fasede og kan derfor installeres til at drive hele huset.
Max. Blæreeffekt at sidde med ovn og hele svineriet kørende, når naboerne sidder i mørke :K

Mvh. Stig
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

En af de ting jeg fik at vide jeg skulle være opmærksom på var, at benzin bliver for gammelt.
Man skulle sørge for at man regelmæssigt, hvor tit ved jeg ikke helt, skulle sørge for at det var frisk benzin der var på.
Men jeg har da startet min græsslåmaskine efter vinteren uden problemer, så et lille halvt år skulle ikke være et problem.
Men hvad med diesel? Bliver det ikke for gammelt?
Hvis ikke, så var det da et argument for at vælge en diesel model i stedet for en benzindrevet.

@Stig. Det er da et super blæretrick. Man burde gøre det bare på grund af det :GO
Jeg har jo et hfi relæ (tror jeg nok det er) på mit akvarie, resten af huset kører på et hpfi.
Ved et strømsvigt lyste akvariet som et juletræ, alle pumper kørte, mens resten af huset henlå i mørke og der var helt stille, ingen fjensyn eller andre lyde, bare pga en kortslutning af en art. Det værste var - at kaffen stod og blev kold.

Erik

Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Stig Jest »

crazy seahorse skrev:En af de ting jeg fik at vide jeg skulle være opmærksom på var, at benzin bliver for gammelt.
Man skulle sørge for at man regelmæssigt, hvor tit ved jeg ikke helt, skulle sørge for at det var frisk benzin der var på.
Men jeg har da startet min græsslåmaskine efter vinteren uden problemer, så et lille halvt år skulle ikke være et problem.
Men hvad med diesel? Bliver det ikke for gammelt?
Hvis ikke, så var det da et argument for at vælge en diesel model i stedet for en benzindrevet.

@Stig. Det er da et super blæretrick. Man burde gøre det bare på grund af det :GO
Jeg har jo et hfi relæ (tror jeg nok det er) på mit akvarie, resten af huset kører på et hpfi.
Ved et strømsvigt lyste akvariet som et juletræ, alle pumper kørte, mens resten af huset henlå i mørke og der var helt stille, ingen fjensyn eller andre lyde, bare pga en kortslutning af en art. Det værste var - at kaffen stod og blev kold.

Erik
Dieselolie har altid været meget holdbart. Tidligere garanterede f.eks. Statoil at dieselolien holdt i mindst 7 år og typisk holdt i 20 år. Så var det at staten fandt på at diesel skulle indholde et vist niveau at biomateriale, f.eks. Døde grise, rapsolie eller andet biomateriale. Nu garanteret Statoil kun en holdbarhed på 6 måneder. Disse regler gælder dog kun for diesel til transportbrug. Man har så et alternativ der hedder off Road diesel, eller landbrugsdiesel og det holder stadig i mindst 7 år.
Virksomheder med store nødstrømsanlæg, får derfor analyseret dieselolien hvert år. På den måde ved de om kvaliteten er OK. Datacentre som IBM og CSC har ofte over 50 tusind liter diesel på lager.

Mvh. Stig
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Så skete det her. Lynet må have ramt et eller andet, som det ikke skulle ramme. Vi har ingen strøm i huset ! Håber snart det kommer tilbage, men bliver allerede nervøs for mit akvarium. Det skal lige passe det vælter nu her, lige når det er kommet op og køre rigtig stabilt.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"