Hej forum
Der bliver tit talt omkring hvor vigtig det er og få ens akvarie i balance. Balancen i ens akvarie er jo livs nødvendig for at folk kan få den bedste oplevelse omkring vores dejlige hobby. Desværre syntes jeg tit og falde over mange tråde, hvor folk har for travlt, prøver alverdens muligheder af tilsætninger for hurtigst muligt og rette op på deres akvarie. Som desværre tit får fatale følger. Nu findes der jo ikke et salifert test sæt som hedder "balance gang" så tænkte om vi ikke skulle lave en tråd hvor vi alle kommer med vores indput til hvordan, man bedst muligt kan få et akvarie til og få den rigtig balance gang. De meget garvede i vores verden kan jo bare kigge på akvarie og så fortælle udfra det om det hele kører eller hva der skal til for og få det til og komme på plads igen. Men mange nytilkomne ved jo ikke hva de skal kigge efter.
Har i tiden løb set mange akvarier som egentligt kørte som de skulle, med okay værdier men stadig oplever at koraller går til på uforklarlige måder, mine tanker er at akvariet aldrig er kommet ind i dens rigtig balance, for af egen erfaring oplever man et akvarie i den helt rigtig balance så kører det sku bare, og så bliver det og holde saltvands akvarie en ren fornøjelse.
Men hvordan når vi så til den helt rigtig balance, jeg er ikke rent biologisk inde i hvordan ting har den rigtig sammen sætning, så kunne være dejligt hvis i kunne hjælpe med og komme med jeres input til en form for guide line til hvordan ting helst skal hænge sammen, så vi kommer ind på den rette vej for og få vores baljer i balance. Jeg tænker her på at ens forbrug omkring ca og kh feks helst skal hænge sammen. Og der må jo være andre af vores værdier som hænger sammen ret biologisk.
Tænker lidt af denne tråd evt kunne hjælpe de lidt nyere i vores hobby til og få den bedste oplevelse, så de også er her om nogle år.
Min egen fremgangs måde har altid været
Levende sten og så finde ens forbrug af ca,kh,mg og så sørge for at disse tilsætninger ligger snore lige, samt at der aldrig kommer svingninger i vandstand samt temperatur, og så derefter starte MEGET stille og roligt op med lidt koraller og fisk, når værdierne tillader det og så derfter sætte mig på mine fingre og bare vente uden og pille for meget i akvariet. Og efter et års tid på denne måde får man følesen af at ens akvarie har fundet balance, men kan ikke forklare hvordan og eller hvorfor den finder balancen, men når balancen er der så kan man begynde og belaste sit akvarie mere og mere ude det ender galt.
Håber i er friske på og finde vejen frem til den rigtig balance gang
Mvh Thue
Den store balance gang
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Den store balance gang
En rigtig god tråd.
Jeg er enig med dig i, at alle de forsøg med forskellige tilsætninger kan vise sig at være en tikkende bombe.
Jeg er af den mening, at uanset hvad der kommes i, om det er sporstoffer, bekæmpelse af diverse uønskede ting såsom for høj No3 og Po4 eller vedligeholdelse af Ca, Kh og Mg, så har alt en indvirkning på systemet - det samlede system og ikke kun på den del man ønsker at skulle ramme med sin tilsætning.
Man risikerer så at sige nogle langtidseffekter som er svære at forudsige.
For min egen del tilsætter jeg kun det jeg rent faktisk VED bliver forbrugt. Det er Ca, Kh og Mg, der vedligeholdes med kalkreaktor.
Alt andet klares med ugentlige vandskift på ca 7%.
Der køres 24/7 med RowaPhos i ekstern reaktor for at modvirke for høj Po4. Mediet skiftes hver måned fast.
Det fungerer hos mig indtil videre. Jeg kan af gode grunde ikke vide om det virker lige så godt om 2, 3 eller 5 år. Men lige nu virker det rigtig godt og har gjort det i de sidste 9 mdr.
Det er simpelt og vel også den mest økonomiske måde at køre det på.
Jeg kommer ret sjældent nye koraller i og når jeg gør, er det ikke fordi der er koraller der er døde, men fordi jeg skifter ud med nye typer.
Erik
Jeg er enig med dig i, at alle de forsøg med forskellige tilsætninger kan vise sig at være en tikkende bombe.
Jeg er af den mening, at uanset hvad der kommes i, om det er sporstoffer, bekæmpelse af diverse uønskede ting såsom for høj No3 og Po4 eller vedligeholdelse af Ca, Kh og Mg, så har alt en indvirkning på systemet - det samlede system og ikke kun på den del man ønsker at skulle ramme med sin tilsætning.
Man risikerer så at sige nogle langtidseffekter som er svære at forudsige.
For min egen del tilsætter jeg kun det jeg rent faktisk VED bliver forbrugt. Det er Ca, Kh og Mg, der vedligeholdes med kalkreaktor.
Alt andet klares med ugentlige vandskift på ca 7%.
Der køres 24/7 med RowaPhos i ekstern reaktor for at modvirke for høj Po4. Mediet skiftes hver måned fast.
Det fungerer hos mig indtil videre. Jeg kan af gode grunde ikke vide om det virker lige så godt om 2, 3 eller 5 år. Men lige nu virker det rigtig godt og har gjort det i de sidste 9 mdr.
Det er simpelt og vel også den mest økonomiske måde at køre det på.
Jeg kommer ret sjældent nye koraller i og når jeg gør, er det ikke fordi der er koraller der er døde, men fordi jeg skifter ud med nye typer.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;