Hurtig opstart af fragment balje??
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions: 0
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Ringe
Hurtig opstart af fragment balje??
Efter at have solgt mit akvarie og alt dertil, var der visse af mine koraller jeg ikke nænnede at skille mig af med. Disse er så kommet i pleje hos en anden akvarist indtil den dag kommer, hvor jeg kunne starte igen.
Akvariet, de er i pleje i nu, har det imidlertid ikke så godt og mange af korallerne (primært hans egne) hænger meget med hovedet. Han er derfor bange for akvariet snart vælter og mine koraller også snart stiller træskoene. Jeg overvejer derfor at starte en lille 54 liters balje op, som udelukkende skal fungerer som midlertidig fragment balje indtil jeg kan starte et større op når min søn er kommet til verden senere i år.
Er der nogen, der har erfaring med at have en ren fragment balje kørende, uden at have et kørende display akvarie at koble det til?
Umiddelbart havde jeg tænkt at købe et 54 liters, smide en luftskummer i overløbet og bruge den 6055 jeg har liggende til cirkulation. Har noget led jeg kan smide over. I akvariet skulle der så kun være egg crate, som fragmenter/koraller kunne stå på - og intet andet.
Kan det lade sig gøre? Skal der en lille ls i, eller kan det undværes? Har ikke tid til at vente på indkøringen, hvis plejeakvariet vælter inden da, men kan sagtens skaffe en ls fra et kørende akvarie og smide i.
Håber nogen kan give nogle gode råd.
Akvariet, de er i pleje i nu, har det imidlertid ikke så godt og mange af korallerne (primært hans egne) hænger meget med hovedet. Han er derfor bange for akvariet snart vælter og mine koraller også snart stiller træskoene. Jeg overvejer derfor at starte en lille 54 liters balje op, som udelukkende skal fungerer som midlertidig fragment balje indtil jeg kan starte et større op når min søn er kommet til verden senere i år.
Er der nogen, der har erfaring med at have en ren fragment balje kørende, uden at have et kørende display akvarie at koble det til?
Umiddelbart havde jeg tænkt at købe et 54 liters, smide en luftskummer i overløbet og bruge den 6055 jeg har liggende til cirkulation. Har noget led jeg kan smide over. I akvariet skulle der så kun være egg crate, som fragmenter/koraller kunne stå på - og intet andet.
Kan det lade sig gøre? Skal der en lille ls i, eller kan det undværes? Har ikke tid til at vente på indkøringen, hvis plejeakvariet vælter inden da, men kan sagtens skaffe en ls fra et kørende akvarie og smide i.
Håber nogen kan give nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Hurtig opstart af fragment balje??
Du har ikke mulighed for at sætte det op, der hvor du får dem passet nu og koble det på hans Dt?
Eller det kører måske så dårligt, så det ikke er en mulighed?
Jeg har i oktober startet et 660L op med eegcrates og ganske få LS, til opbevaring af koraller og fisk fra en der er imellem boliger.
Men det er koblet på mit system.
Selv med en indkøringsperiode på ca. 6 uger for det friske saltvand (ca 125L pr. uge blev kørt ind i systemet) og portionsvis overførsel af korallerne, har der været tab.
Så med friskt vand og lidt LS vil du sandsynligvis opleve både algefase og tab af nogle koraller.
Bingocaller har vist opbevaret en del af sine koraller i en bedroller, men det er vist med en del af hans eget vand til at starte op på.
Han må have nogen erfaring på området, prøv at spørge ham. Han plejer at være hjælpsom.
Erik
Eller det kører måske så dårligt, så det ikke er en mulighed?
Jeg har i oktober startet et 660L op med eegcrates og ganske få LS, til opbevaring af koraller og fisk fra en der er imellem boliger.
Men det er koblet på mit system.
Selv med en indkøringsperiode på ca. 6 uger for det friske saltvand (ca 125L pr. uge blev kørt ind i systemet) og portionsvis overførsel af korallerne, har der været tab.
Så med friskt vand og lidt LS vil du sandsynligvis opleve både algefase og tab af nogle koraller.
Bingocaller har vist opbevaret en del af sine koraller i en bedroller, men det er vist med en del af hans eget vand til at starte op på.
Han må have nogen erfaring på området, prøv at spørge ham. Han plejer at være hjælpsom.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Tak for de fine ord Erik 
Bedroller finden virkede kun for mine lps - mine sps kunne ikke tåle det og måtte endnu engang forbi Tobias på ferie
Jeg havde vel og mærke ingen skummer i men heller ikke nogen fisk - men alligevel røg der et par sps på den konto - brugte mit eget vand til at starte op på og lavede så lidt vandskift i ny pg næ

Bedroller finden virkede kun for mine lps - mine sps kunne ikke tåle det og måtte endnu engang forbi Tobias på ferie
Jeg havde vel og mærke ingen skummer i men heller ikke nogen fisk - men alligevel røg der et par sps på den konto - brugte mit eget vand til at starte op på og lavede så lidt vandskift i ny pg næ
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- chrislolk
- Rev haj
- 14
ØV. Havde også bange anelser for, det ikke kan lade sig gøre. Det er ikke muligt at koble fragment baljen på det nuværende plejeakvarie - og hvis det er ved at vælte, vil det vel også gå ud over det tilkoblede fragmentakvarie.
Vil bare meget nødigt miste de få koraller, der er tale om.
@Bingocaller: Hvordan havde du sat det op? Var der ls i? Og hvad med lys?
Af de koraller der betyder mest for mig er der kun tale om én LPS og en enkelt blødkoral. Hvis de kunne overleve, ville jeg være fint tilfreds.
Vil bare meget nødigt miste de få koraller, der er tale om.
@Bingocaller: Hvordan havde du sat det op? Var der ls i? Og hvad med lys?
Af de koraller der betyder mest for mig er der kun tale om én LPS og en enkelt blødkoral. Hvis de kunne overleve, ville jeg være fint tilfreds.
Med venlig hilsen
- Steffenhn
- Rev Rokke
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Ellers er jeg sikker på at der er folk der vil have dine koraller i pleje indtil du kan få et akvarie op og køre Christopher. Jeg har rigeligt med plads, men tilfører hverken buh eller bøh, men du/de skal da være velkommen 

- chrislolk
- Rev haj
- 14
Tak for tilbuddet, Steffen - det er pænt af dig! Vil dog foretrække at kunne passe dem selv. Ellers kan en lignende situation nemt opstå igen, hvor jeg intet kan gøre, hvis plejeakvariet vælter.Steffenhn skrev:Ellers er jeg sikker på at der er folk der vil have dine koraller i pleje indtil du kan få et akvarie op og køre Christopher. Jeg har rigeligt med plads, men tilfører hverken buh eller bøh, men du/de skal da være velkommen
Tror løsningen bliver at starte en lille balje op og lade den indkøre mens jeg håber, at det nuværende plejeakvarie ikke vælter. Så kan jeg også begynde at samle lidt koraller ind mens jeg venter på at kunne starte et "rigtigt" op.
Med venlig hilsen
- Steffenhn
- Rev Rokke
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Hvis du kan få LS fra et kørende akvarie som du snakkede om, og tilføre nyt vand så burde det jo hjælpe en del på hele processen, når nu det ikke er sten direkte fra forhandleren 

- hellfish
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Hvis udseendet på akvariet ikke har noget at sige har jeg da vist også et 45 l der passer til skummeren vi snakkede om