22 grader - hvorfor står alt perfekt ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

22 grader - hvorfor står alt perfekt ?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej allesammen

Lille børne spørgsmål her fra formiddagen :y

I mit teknikrum er vinduet altid åbent, da jeg således har PH på 8,2-8,35 dagligt.

Det betyder også at min temperatur kan svingelidt for meget(valg foretaget) i nat dog væsentlig mere end normalt.
Her til morgen er temp nede på 22 grader - men koraller står fantastisk, og selv paletten har ikke en plet.(normal er 26)

Det strider lidt imodhvad jeg harlært - dog ved jeg at kolde strømme forekommer i naturen.

Hvad siger i ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 22 grader - hvorfor står alt perfekt ?

Indlæg af Bingocaller »

Et bud ville være at temp er faldet langsomt over tiden nat dag - så det ikke er oplevet som slemt - altså der har ikke været noget styrtdyk

Jeg ville dog ikke turde det i det lange løb
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

Jeg har kørt med 19 grader vinteren over sidste år - palet og andre dyr såsom klovnfisk, fridmani, koralvogter, ildhale, dannebrogrejer, sansøstjerne m.m. havde det fino fino. Men, temp. faldt også gradvist hen over en periode da det blev koldere.

Koraler har jeg ikke haft de krævende acroer eller andre meget krævende koraler så det kan jeg ikke udtale mig om =) ....men hammerkoraler, zoaer og lignende viste ingen svaghedstegn.

Denne vinter kom jeg et varmelegeme i - synes ikke jeg kan se nogen forskel. hehe... måske bremser det væksten?, men alt er som det plejer at være.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Tænker du på udsving i temperatur eller bare generelt hvordan korallerne kan klare sig ved 22 grader? For i naturen står korallerne i vinterperioderne koldere, end vi holder dem i akvariet :) http://www.klimadebat.dk/koralrev-r466.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.koralrev.dk/main.asp?id=452" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 3
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Jeg har personligt ALDRIG haft varmelegeme i hverken mine tidligere Cichlideakvarier og i vores salt-baljer har jeg ligeledes heller ikek spildt strøm på dette.

Jeg har ca 23-23½ grader i tanken, og har en enkelt gang glemt at lukke vinduet ved min sump (sump i kælderen) , en vinterdag med 10 graders frost..
Selvom temperaturen kom ned på ca 19-20 grader, skete der ikke det mindste.

Så sluk det varmelegeme, og glæd dig over en lidt lavere el-regning...
Jeg har både SPS, LPS, Bløde osv.. og ALT står FREMRAGENDE trods kun 23-23½ grader.....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Da jeg boede i København, satte jeg akvariet ned i kælderen og efter et vandskifte gemte jeg at tænde for varmelegmet. Der kom temperturen ned under 20 grader, og det varder mange af korallerne der ikke kunne tåle.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej drenge

Tak for feedback - tror ikke jeg forklarede mig ordentligt.

Det jeg undrer mig over er at temperatur falder 4grader på kort tid, og at jeg intet negativt kan se.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Undskyld et lille sidespørgsmål fra en nybegynder :) - håber det er ok...
Hvor store temperatursvingninger holder I jer normalvis indenfor?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

jonas _sandager skrev:Undskyld et lille sidespørgsmål fra en nybegynder :) - håber det er ok...
Hvor store temperatursvingninger holder I jer normalvis indenfor?
Hej Jonas

Normalen hos mig er 1-2 grader. Dagligt.

Velkommen til hobbyen og forummet :GO

Mvh
Peder
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Tak :)
Jeg har hængt på i nogle måneder efterhånden, men der er jo stadig uendeligt mange detaljer at lære :)

Det lyder super. jeg holder mig inden for en svingning på en grad, så det skulle jo være i orden så.

Undskyld trådafsporingen ;)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Hejsa Peder.

Ja det er lidt underligt at det falder så meget i nat, i sær fordi det ikke har vært så koldt i nat.
tror ind i mellemen at vi er mere bange for temperatur udsving og andre udsving i akvariet ind vi bør være, for naturen er jo ikke altid så flink som vi er, du er selv ind på det med kolde havstrømme og så kommer temperaturen op igen, men mener stadig vi skal prøve at ramme det optimale i vores tank.
kan være du bare har været uheldig at vinden lige har stået helt rigtig i nat.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Ifølge Varsten decocean stopper væksten under 24 grader
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Da jeg flyttede min balje i nyt hus sidste år var det i snestorm på en trailer. Mit var nede på 15 grader da det blev startet op. Det hele klarede sig på nær en hystrix.

Jeg kan godt undre mig over at koraller kan stå af hvis der sker en drastisk ændring på én værdi i baljen, når de overlever transporten til forbrugeren.
Alt det vi passer på at holde stabilt, skifter dramatisk fra "producent", grossist, koraløen og til os - og det over kort tid.
Er vi måske med til at gøre vores koraller mere sarte ved at holde værdierne mere stabile end i naturen?
Undskyld sidespringet :)
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 1
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Det må også helt sikkert betyde noget,
hvordan korallerne har det inden ændringerne.

Er det koraller der allerede hænger i forvejen,
ryger de jo nok noget hurtigere.

Og dine Peder R!!!!!!
Ja det er vist ikke dine koraller der hænger der.. :biggrin:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg fik, for et par måneder siden, et par fragmenter af Terese og Mark (m+t her på sf vistnok), da vi tilfældigvis mødtes ude hos Nollesurfer.
De lå i en frysepose og var ikke beskyttet på nogen måde. De var ret kolde - vil skyde på max 20 -21 grader.
For gradvist at bringe temperaturen op, puttede jeg dem ind på maven på vej hjem i bilen. De klarede sig fint og trives i min fragtank uden problemer.

Jeg tror at vores koraller kan klare ret store udsving, over en kortere periode hvis det ellers sker gradvist/langsomt.
Hvis koraller reagerer nogenlunde som andre levende organismer ( i grove træk), så lukker de ned for at beskytte organismen.
Når tilstanden ændres til et mere normalt leje, så lukker de op igen.
Vi ser det jo også når man køber nye koraller. Det er jo ikke en optimal tilstand for en koral, at blive hevet ud af vandet, puttet ned i en pose og så sat ned i noget andet vand.
En Millepora står feks ikke med alle polypper ude, når den udsættes for en flytning. Alle polypper trækkes ind og den ligner en rødbrun gren. Når tilstanden er acceptabel igen, lukker den op igen og polypperne kommer frem.
Det passer vel også meget godt med, at koraller ikke vokser under 24 grader. De koncentrerer ressourserne om de vigtigste funktioner - og det regnes vækst i situationen ikke som, forståligt nok.
Det er det samme hos mennesker. Ved længere tids sygdom/sengeleje, vokser sådan noget som hår og negle heller ikke i samme tempo, som normalt. Har selv prøvet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"