Den første protein-afskummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Den første protein-afskummer

Indlæg af Miwes »

Hej med jer (nørded indlæg)

Kom til at tænke tilbage på min første oplevelse med saltvandsakvarier (har for meget vente tid og kigger gamle fotos af mine akvarier) og ikke fordi jeg skal trætte med den gamle snak omkring bundfilter og døde koralskeletter, men dengang var der min første oplevelse med afskumning af proteinstoffer i saltvand.

Det var egentlig lidt af et tilfælde, for en varm sommer blev jeg bekymret omkring at der var nok ilt i vandet og uden at vide bedre, så fik jeg fremstillet et højt pvc-rør på et plastværksted og der blev sat et låg på røret og indvendig lavet nogle rør så ikke boblerne kom med ud i akvariet. Der gik ikke lang tid før der kom brun skum ud ved låget og jeg satte en lille slange i låget og det brune stads løb så over i en lille plastik skål der blev tømt hver dag.

Uden som sagt at vide det, var dette den første skummer jeg stiftede bekendskab med, hvor det senere er blevet almindelig kendt, hvad en afskummer er, så var det dengang ikke noget man hørte om i de private hjem med saltvandsakvarier.

Det har så fået mig til at tænke på...hvornår er den første skummer så egentlig lavet til brug i saltvandsakvarier.

Jeg fandt dette på nettet

http://reefbuilders.com/2011/12/08/hist ... -skimmers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har nogen af jer herinde kendskab til tidligere forsøg med en protein afskummer ?

Vh. Michael
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions: 35
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den første protein-afskummer

Indlæg af S1m0n »

Du sku da bar lige ha lavet en prototype og taget patent på skidtet:D
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
14

Indlæg af Miwes »

S1m0n skrev:Du sku da bar lige ha lavet en prototype og taget patent på skidtet:D
Du har da ret og havde jeg kigget lidt bedre i krystalkuglen, så kunne det måske være blevet til noget. :rolleyes:

Vh. Michael
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Michael skriv endeligt en historie om hvordan man gjorde før i tiden og hvis du har billeder Så læg den endeligt op!

Tror vi er mange der syntes det er spændende at læse om hvad man gjorde førhen! Også hvordan akvarierne så ud
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
14

Indlæg af Miwes »

Jeg vil da gerne tage jer på et lille historisk vingesus tilbage til de "gode" gamle dage.

Dengang var der også gang i selvbyggeriet og man var ret godt kørende med disse hjemmelavede akvarier, mod de mere kendte aluminiums udgaver, der ikke havde det godt sammen med saltvand.

Mit første var et 325 liters i brun eloxeret aluminium bygget ved Eldorado. Skabet var de kendte alu-profiler man kunne slå sammen og mit bord var lidt ekstra udstyret, men plader som kunne monteres, så det blev til et lille skab.

Teknikken bestod af et bundfilter og jeg havde to grønne sicce powerheads monteret på bundfilterets stigrør og der var anbragt et 4 til 6 cm bundlag af en blanding af små koralstykker og skaller. For at skjule dekorationen var der indkøbt nogle store kildekalk blokke, hvor man kunne bore nogle huller til akryl stænger, som så kunne sættet op i et dødt koralskelet og monteres på de store kildekalk-blokke. Det var hvad man kunne kalde hvidt i hvidt og man var godt nok stolt og glæden ved dette snehvide landskab, gav budskabet "nu er jeg saltvandsakvarist", men det var jo et rædselskabinet, set med nutidens øjne.

Da der ikke var levende sten og korallerne havde ligget i klorvand i flere uger for efterfølgende at blive gennemskyllet indtil klor-lugten, var forsvundet, så var det hele meget sterilt og rådet var at fylde lidt jord fra haven op i et syltetøjsglas og ryste det godt sammen med vand, når så det havde bundfældet sig, hældte man det klare vand op i saltvandet og det var dermed blevet podet. Jeg ved godt det lyder helt sindsygt, men der er mere.

Nu var der så en ventetid på flere uger, hvor man så det hvide blive belagt med først brunalger og siden skiftede det til grønalger, hvilket var de gode sundheds-tegn. Man forsøgte at tage korallerne af og skylle dem fri for alger og dengang som nu, var det et must at holde sig kirug-fisk til at æde algerne. Det hele blev så lidt mere farvefuld, hvis man købte et skelet fra en rør-orgelkoral eller der fandtes også blå koralskeletter.

Vi målte selvfølgelig for nitrit og ph-værdierne blev også tjekket med en rulle special papir, hvor man kunne se ph udfra en farve skala.

Mine første fisk var klovnfisk og senere kom der en Nasso og en netkajser til og lidt gylter. Det hele var meget langt fra hvad man ser i dag og man kunne tro at vores samvittighed lå på et meget lille sted, med et rev af den slags, men det var helt normalt at køre et saltvandsakvarium på denne måde. Det er der da heldigvis blevet vendt op og ned på siden og i dag er det efter min mening utroligt hvad man kan holde af levende organismer i hvad man må betegne som lidt af en vandpyt, når man betragter størrelsen på de flotte rev der bliver vist frem herinde, altså holdt op mod de mange milioner liter vand ude i det rigtige rev....det er og bliver imponerende, hvor stort et fremskridt der er sket siden min første start.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor det bevæger sig hen i fremtiden, for går vi 30 år frem, hvad er der så af ny teknik holdt op mod det vi ser lige nu. Mit bud vil ligge på teknik der bruger meget mindre energi, som vi ser det med LED. Tænk bare på hvad der er brugt af strøm gennem tiden på de HQI-lamper vi har haft over vores akvarier. En andet område bliver monitorering af vores akvarier, hvor meget bedre sensorer vil styre vores doseringer og pumper meget mere nøjagtig. Jeg ved ikke helt hvordan det vil gå med filterteknikkerne, men vi må se og selvfølgelig nyde vores dejlige hobby.

Vh. Michael
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Fantastisk!

Har du billeder så del endeligt !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Ja det kunne være lidt skægt, hvis nogle af de "gamle rotter" gad at lægge lidt billeder op af deres akvarier! Kan godt være det måske ikke er noget smukt syn i forhold til Idag... Men læg da et par billeder op, hvis i har nogen!:-). Der er jo en del herinde der har haft saltvand i 25-35 år.. Så der må da være nogen der har et billede eller to!:-)
Morten
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

min første skummer var en 1½ liter colaflaske hvor bunden var skåret af og stukket ned i akvariet med en luftsten påmonteret kun lidt af hals og gevind stak oven ud og der havde jeg sat et elektriker rør ned i og bøjet over kanten og ned til gulvet i en marmelade spand ;) dryppede fint med sort slam har desværre ingen billede
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg mener at der var en nordmand som skrev saltvandsartilker i Akvariet tilbage i slutningen af 80-erne (Alf Stalsberg måske?). Så vidt jeg husker brugte han en Tunze proteinafskummer...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg var også med dengang og kan nikke genkendende til flere af tingene.
Bundfilter og så den med jorden fra bedet.
Nu boede jeg i Høje Gladsaxe som barn og her var det råd jeg fik, at jeg lige skulle gå lidt ind i bedet og tage jorden "så der ikke er for mange børn og hunde der har pisset på det".
Og så hvidt. Nøj, hvor var det hvidt. Den bund jeg havde dengang - den ville jeg gerne have idag, men altså kun farven.
Men jeg kan også nu her genkalde mig den "status" man fik ved bare at have saltvand - også selvom det egentlig ikke så ret godt ud.
Det var nu noget særligt når man stod der som en teenagedreng og var "kloge Åge" på en masse akvariespørgsmål, blot fordi "han har saltvand og det er 1.000 gange sværere end det her".
Jeg vidste faktisk ikke ret meget om noget. Faktum var, at jeg bare af min mor fået lov til at lave et saltvandsakvarie.

Jeg havde forøvrigt også nogle gule koralskelletter. Man farvede simpelthen korallerne. Det var ikke så naturtro, men det gav da lidt afbræk i det hvide.
Det eneste jeg kan huske jeg havde var, to pincetfisk og så var der vist også nogle Jomfrufisk.
Jeg havde grolux og varmhvide rør over og så var der også en Eheim spandpumpe på, så vidt jeg husker.

Jeg har forøvrigt stadig en to tre stk. af mine store koraller fra dengang. De er flotte og der er passet godt på dem, men det er af nostalgiske grunde de ikke er røget ud.
Billeder har jeg ingen af. Det var jo før der var noget der hed computere og digitale billeder. For de unge i dag må det forøvrigt være mærkeligt at forestille sig.
Men jeg kan da lægge et par billeder ind af de koraller hvis nogen vil se dem. Men det er jo bare koralskelletter, bare lidt større. I forhold til det vi ser idag er de vel 5 - 10 gange større, medmindre vi taler om de helt store koraller.

Men jeg tror at jeg har nogle af de gamle akvariebøger. Her kunne jeg godt prøve at finde nogle pudsigheder frem og lægge dem op herinde.
Så vidt jeg husker er det lidt sjov læsning.

Erik

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg husker også godt den tid.
Arbejdede inde i Planteimporten, og der fik jeg lyst til at forsøge mig med saltvand.
Der blev slæbt faxekalk hjem, store massive blokke og noget knust faxekalk som bundlag. Korallerne var ikke svære at passe, de skulle blot en tur i klorin for at blive rene. Og siden hen når der kom for mange alger på dem, så fik de en omgang mere. Farven var fin hvid med noget rødt i spidserne, idag ville jeg have sagt at det var en Pocilipora. Flotte røde orgelkoraller, af en hel anden struktur end dem iv ser idag. Fine blå Heliopora koraller til at afslutte paletten.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"