Nu er jeg så blevet i tvivl om det er nødvendigt med den lave hastighed, da det er lettere at lave en sump hvor vandet "Bare" passerer igennem alle kamre med fuld hastighed, i stedet for at bruge en opdeling af nedfaldsvandet til 2 kamre der så mødes i retur, som jeg bruger pt...
Jeg har ca. 2400L/H igennem sumpen, men kun de ca 300L/H køre igennem mit refugium med få LS og en del Macroalger...
Mit problem er at der ligger sig meget skidt og møg i refugiumet og det havde måske været bedre at skummer havde taget noget af det først...
Skummeren kan jo alligevel ikke rense vandet 100% første gang det løber igennem sumpen, så jeg regner med at der er rigeligt nærring tilbage til refugium, samt NO3 og PO4 optates alligevel ikke af skummeren og kan vel osse sagtens optages af algerne selv om vandet passerer hurtigt forbi dem...
Det skal med i betragtningen at jeg gerne vil have pods der kommer direkte fra refugiumet og til retur, da skummeren ikke skal kunne tage dem...
Så er den lave hastighed ligemeget eller ?

Jeg forventer at en sump så kan blive: Skummer -> Bobblefælde-> Refugium -> Retur