kunne godt lige bruge lidt hjælp ang. salinitet.....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

kunne godt lige bruge lidt hjælp ang. salinitet.....

Indlæg af MoG »

Jeg har lige opdaget at min salt ligger på 1.024 i stedet for de normale 1.026. Jeg blander ellers normalt mit vandskifte på ca. 22liter, så saliniteten ligger på 1.027 så det kompenserer for det vand der forsvinder når der skiftes vat, ordnes filtersvamp og tømmes skummerkop (når der skummes te! :biggrin: ) Nogle undrer sig måske over at det kan lyde af meget saltvand der forsvinder, men vrider aldrig hverken vat eller svamp, da jeg ikke ser nogen grund til at vride al møget ud i vandet) :wink:

Jeg har nu 22 liter vand stående, hvor jeg har blandet det op, så den rammer lige godt 1.032 ? er det helt i skoven eller vil det passe meget godt med de 300 reelle liter vand i mit system, når de mixes med akvarievandet på 1.024? er det for voldsomt på en gang at skifte de 22liter på én gang med den høje salinitet, eller skal jeg skifte ca. 5 liter over de næste 4 dage..?

Hvad siger folket....?? :wink:
Morten
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: kunne godt lige bruge lidt hjælp ang. salinitet.....

Indlæg af Schwensen »

Når jeg hæver saltindholdet i akvariet, så efterfylder jeg med saltvand istedet for ferskvand. På den måde hæves saliniteten stille og roligt i takt med der fordampes vand.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

Er det ikke bare at smide lidt salt i overløbet også teste dagen efter og se om den skal have lidt til
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

For at svare på dit spørgsmål Morten, vil de 22L på 1,032 hæve den samlede SG til ca. 1,025.
SG 1,024 ~ ca. 35,5 g/L. 278L x 35,5g = 9869g salt
SG 1,032 ~ ca. 37 g/L. 22L x 37g = 1034g salt
9869g + 1034g = 10903g. 10903g / 300L = 36,34g/L ~ ca. 1,0248

(kan godt være der er smartere måder at regne det ud på)

Hvor meget man kan hæve ad gangen ved jeg faktisk ikke, men selv ville jeg under alle omstændigheder hæve det langsomt over laaaang tid. Tror faktisk mange fisk er mere sarte overfor svingninger i salt end i næsten alt andet. Der er jo heller intet der jager, dyrene kan fint trives ved 1,024.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg takker !

Men hvad ville der smarteste så være..?

1) smide osmolatoren over i den 25 liters dunk med 1.032 nyblandet saltvand, så osmolatoren langsomt sørger for udskiftningen/påfyldningen
Eller
2) tappe 5 liter af hverdag og fylde 5 liter nyt på med 1.032 over 4 dage?
Eller
3) skifte 5 liter vand og påfylde 1.032 vand 2 gange om ugen de Næste 2 uger?
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Tror ikke det gør så meget forskel. Hvad du synes er nemmest.

Selv ville jeg bare hælde et par liter i sumpen om dagen. Det ville så hæve min vandstand i returkammeret i sumpen en anelse, og osmolatoren ville derfor påfylde tilvarende mindre.
Måske også fordi jeg næppe ville få megen ros for at lade en 25L dunk stå til pynt i stuen :biggrin:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Okay .. Jamen jeg hælder bare lidt i hver dag, så jeg er på den sikre side! :wink:

Kan godt se at der står flere steder at man skal hæve saliniteten laaaangsomt... Men kan fisk og koraller virkelig mærke et hop fra 1.024 til 1.025..? Kunne forstå hvis man lavede et hop fra eks. 1.023-1.024 til 1.026-1.027...? Når man henter fisk og koraller både hos forhandler og private, er der jo også forskel! Og i denne her situation drejer det sig om en stigning på 0.001 ?

Jeg lytter naturligvis og tager rådene til mig! :y er blot nysgerrig efter at høre, om nogen har erfaringer med problemer ved at hæve saliniteten så lidt, på én gang...? :wink:
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ingen der kan komme med erfaringer, i forbindelse med ovenstående indlæg og spørgsmål? :wink: Med eks. Konsekvenserne af og hæve saliniteten med 0.001 på én gang?

Vil godt understrege at jeg blot er nysgerrig efter at høre, hvad der reelt sker ved et hop i den størrelsesorden... :wink:
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Eftersom vi tilvender nye fisk helt nede fra 1.018 fra en forhandler og op til 1.025 eller mere over kun 1-2 timer, så kan du vist roligt hæve fra 1.024 til 1.025 ved at hælde den mænge salt i sumpen eller overløbet som du har beregnet der skal til... - Det tager jo lidt tid før end det er helt opløst alligevel, så det er vel kun et hop hvis du skifter vand hurtigt i stedet for at lade saltet opløses...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg kan heller ikke forestille mig den store risiko ved at hæve fra 1.024 - 1,025.

Men jeg tror ikke det er sundt at opløse salt direkte i akvariet eller sumpen. Saltet er noget skrapt noget, og tror ikke det vil være godt hvis noget af det ramte koraller i processen. Hellere lave en portion vand klar til et vandskifte, hvor saltindholdet er så meget højere som det er nødvendigt for at hæve saltindholdet i akvariet til det ønskede.

Eller som Poul foreslår, top op med et par liter saltvand et par gange om dagen, og vent på at vand fordamper fra akvariet. På den måde hæves saliniteten i takt med det vand der fordamper.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Gør som Poul foreslår. Ikke noget med at hælde saltet direkte i, da det er meget skrapt!
Dine rejer er også sarte for pludselig ændring i salinitet :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg har skam allerede lavet vandet.. (torsdag aften) med en Salinitet på 1.032. Jeg tilsætter bare et par liter i sumpen.

Det var udelukkende kun for at høre, om folk har oplevet der reelt sker noget, ved at hæve Saliniteten så lidt på én gang! Jeg tænkte (inden jeg postede spørgsmålet på forummet) at man sagtens kunne lave et vandskifte på de 22 liter vand på en gang, uden det betød noget! Men så er det jo godt at man lige undersøgte det alligevel! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Jeg tror bestemt heller ikke der ligefrem skulle være en risiko ved at hæve vægtfylden 1,024 -1,025 i et hug. Alligevel ville jeg ikke gøre det, alene fordi jeg ikke kan få øje på et eneste fornuftigt argument for at gøre det.
Uden at vide det, forestiller jeg mig det vil udsætte dyrene for nogenlunde samme ubehag som jeg selv føler søndag morgen efter en meget festlig lørdag aften: Dehydreret, med en tunge som bunden af et fuglebur, og med osmosereguleringen på overarbejde.
Der er dog i al fald 2 betydende forskelle: Dels har jeg jo et frit valg (omend jeg træffer samme valg hver gang - formentlig med forventning om forskelligt udfald :-)) og dels får jeg da i det mindste den fornøjelige del med :wink: .

Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
12
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af Elliott »

He, he :GO
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

at smide det i overløb sker der ikke en dyt ved det gjord jeg i de år jeg hade akv uden nogen problemer. man skal jo nok bare ikke smide 2kilo i men for at smide en kaffe kop i ville jeg ikke være bange for,
og når mit nye akv er klart og mangler salt ryger det i overløbet
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

hvis du har en stor sump, så skal det jo også igennem meget vand, før at det når tilbage til tanken.
Da skal det da nok være nogenlunde optaget i vandet.

Det mest optimale er selvfølgelig at blande det, lade det stå i 12-24 timer og så komme det i sumpen. Det ville jeg selv gøre!
- Poul er jo allerede kommet med alle "guldkorn" hehe ;)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jamen jeg takker for hjælpen Poul og alle andre! :biggrin:

Det endte med at jeg fortyndede blandingen så den ramte mellem 1.028- og 1.029 og så lavede jeg mit komplette vandskifte, som oprindelig planlagt.! :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"