Sump "finurligheder" Do´s and dont´s

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Sump "finurligheder" Do´s and dont´s

Indlæg af Bergenser »

Hejsa

Jeg er ved at planlægge inddelingen af min sump og jeg savner lidt feedback på nogen af de tanker jeg går med. Systemet er 162liter + 80 liter sump.
Først en dååårlig illustration af min plan.
Sumpdesign.png
Spørgsmål nummer 1
De blå pile indikere hvilke mål jeg er i tvivl om. Jeg har i tankerne at købe en tunze 9410 skummer til systemet med tiden, Specs. er L250 x W180 x H415mm, vandstand = 140 to 240 mm. Jeg er jo selvfølgelig interesseret i at have så meget vandvolumen som muligt, så hvad gør jeg her, laver jeg første glas i boblefælden 25cm, hvilket i dette sumpsystem derved diktere generel vandstand på 25cm. Eller skal man vælge endnu højere?

Spørgsmål nummer 2
Bredden, også indikeret med blå pile, er jeg også i tvivl om, umiddelbart tænker jeg at jeg skal have over 25cm eftersom skummer længde er dette. Men er dette smart, jeg har på nuværende tidpunkt ikke overvejet diverse reaktorer, men det kunne jo være det blev interessant med tiden, derved skyder jeg jo mig selv i foden hvis jeg kun laver bredden 25cm? Problemet er her, at det selvfølgelig går ud over refugium pladsen.

Spørgsmål nummer 3
Jeg har tænkt at smide en DSB i refugiummet, derfor har jeg lavet et kammer til returpumpen for at undgå sand og sikre at alger og microbobler ikke returneres til display... er dette en god løsning, eller er der noget jeg har overset?

Spørgsmål nummer 4
Jeg har lavet en passage i boblefældens 2. glas, med det tænker jeg, at vandets vandring er længst når pumpen er placeret som den er. Men ved eftertanke er det måske en dårlig ide, vandets hastighed må man gå ud fra forøges og DSB vil gerne have en langsomt flow har jeg vist læst. Nogen farer ved dette?
Og et tillægsspørgsmål i samme boldgade, hvis nu DSB fylder så meget at den overstiger passagen i boblefælden, så bliver DSB et slags sandfilter... er det totalt no go, eller har det fordelagtige egenskaber?

Spørgsmål nummer 5
Hoved sumpen består af glas, men kan skillerum laves i akryl og limes med silikone, eller SKAL dette også være glas... fordele, ulemper?

Hvis der er andre ting jeg har overset må i meget gerne bidrage :beer:

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Sump "finurligheder" Do´s and dont´s

Indlæg af Kasper j. »

Det lille rum du har til returpumpen bliver lynhurtigt tømt og så løber der selvf. vand over fra dit refugium. Men jeg tror at det vil give microbobler da vandet hurtigt løber derned. Måske skulle du droppe dit refugium og køre med vodka og sukker. Hvis du køber en dosseringsmaskine og kører balling kan du blandet vodka op i din Mg opløsning.

Personligt synes jeg at VSV er mest hensigtsmæssigt til et mindre akvarium og refugium er bedre til de store akvarier.

Mit råd er, køb en bedre skummer, kør VSV og balling.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Tror desværre også dit refugium er for lille til at have nogen indflydelse - det oplevede jeg og mit var lidt i stil med dit
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

ARGH.... det siger i bare ikke til mig! :devilish:
Den udfordring er jeg simpelthen nød til at tage op, jeg VIL afprøve det!
Om ikke andet, kan rummet altid laves til reaktorrum.

Skummerrummet har jeg valgt at lave 30cm højt, 27cm bredt og 33cm dybt. Så må jeg stille skummeren på nogle ægcrates hvis det er.
Refugiet bliver 25cm højt, 20cm dybt og 18cm bredt.

Jeg har valgt at droppe akrylpladerne til inddelingen, fik læst mig frem til at hæftningen på glas kan gi nogle problemer.

Mvh Bergenser
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ja, helt sikkert. Brug glas ;)

Det lille returpumpe kammer behøver ikke give luftbobler, det kommer ihvertfald helt an på hvor højt du sætter osmolator kontakten :wink:

Man kan sagtens få et godt refugium op at køre, selvom det er småt. Mit 80L akvarium bliver forsynet med pods fra mit 12L refugium, og her lever både LSD fisk og gylte som konger. Jeg bruger heller ikke noget til at holde nitrat nede, bortset fra caulerpaen.

På din tegning ligner det at vandet fra skummeren først skal over et overløb, og så under næste stykke glas i boblefælden. Det er bedre omvendt så proteinfilmen bliver hvor den er ved skummeren.
Skimmer man overfladen i skummerkammer, så får man masser snask i sidste kammer i sumpen...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

PederP skrev:Ja, helt sikkert. Brug glas ;)

Det lille returpumpe kammer behøver ikke give luftbobler, det kommer ihvertfald helt an på hvor højt du sætter osmolator kontakten :wink:

Man kan sagtens få et godt refugium op at køre, selvom det er småt. Mit 80L akvarium bliver forsynet med pods fra mit 12L refugium, og her lever både LSD fisk og gylte som konger. Jeg bruger heller ikke noget til at holde nitrat nede, bortset fra caulerpaen.

På din tegning ligner det at vandet fra skummeren først skal over et overløb, og så under næste stykke glas i boblefælden. Det er bedre omvendt så proteinfilmen bliver hvor den er ved skummeren.
Skimmer man overfladen i skummerkammer, så får man masser snask i sidste kammer i sumpen...
Se, Peder det var jo det jeg gerne ville hører!
God pointe med overløbet fra skummeren, det bytter jeg lige om :beer:
Ellers tror jeg efterhånden at rummene er på plads.
sumpdesign.jpg
Mvh Bergenser
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"