Lorte Alge !!!!!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Lorte Alge !!!!!!

Indlæg af Gambi »

Hej SF

Jeg står med det her problem, at jeg har en alge jeg ikke kan komme af med. Den har faktisk været der fra jeg startede akvariet op i Feb. :( jeg kører med osmose anlæg og ppm var på 0 da jeg startede op og ppm er på 8 nu, så jeg ved godt at det er ved at være tid til at skifte filtre på det.

mine værdier er

No2 0 målt med Salifert
no3 0 målt med Salifert
Po4 0 målt med Rowa
Ca 430 målt med Salifert
KH svinger mellem 10,2 og 10,5 målt med Salifert
Mg 1380 målt med salifert
pH 8,3 målt med Hanna
Temp 26,3 målt med Hanna
Salt 1,026 flydevægt

jeg har ikke haft nogle høje udslag i NO2, NO3 men havde et lille boost af PO4 i 14 dage men Po4 var kun oppe på 0,015 og forsvandt hurtigt igen. :y

ved snart ikke hvad jeg skal gøre, jeg fjerner manuelt 1-2 gange om ugen alger :devilish: men selv om jeg har slukket alle pumper også retur, så nå jeg fjerner algen, så ryger der et mikro stk. af og når jeg så starter pumperne igen, så svæver det rundt og sætter sig et nyt sted på stensætningen, hele min stensætning er snart fyldt med den lorte alge. Jeg overvejer faktisk at tømme hele bajlen og skrubbe mine sten og keramik. og have mine koraler og fisk i pleje. købe nyt osmose anlæg og starte forfra, men det er måske os lidt drastisk hvis i har nogle gode forslag til hvordan jeg kommer den alge til livs.

her er et billed af algen.
Vedhæftede filer
foto_1024x768.jpg
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Lorte Alge !!!!!!

Indlæg af Jerslev »

den kender jeg og har haft den i snart 5 år, og måske har jeg en løsning på vej.
prøv at se på tråd nr:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=50941

er det ikke den samme??? Din har godt nok en lidt anden farve, men jo - det er det samme vatagtige pis. Og mine værdier er også i orden
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

Det er helt sikkert den samme alge :)

var en søhare så vejen frem eller hvad ?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Jerslev »

Nej den tager intet.
Du skal en anden vej tror jeg.
1: Jeg er begyndt at skifte mere vand - har 250 liter plus sump på 80 liter - vand ialt nok 225 liter.
Skifter 30 liter om ugen - Osmosevand med nye silikatfiltre
2: Renser skummerkoppen 3-4 gange ugentligt selvom der kun står 2 xcm vand i den. Indersiden af koppen bliver alligevel helt belagt med et bruligt lag = mindre effektiv afskumning
3: Og det er her, jeg tror, der er noget at hente: Jeg tager et powerhead og renser alle sten meget omhyggeligt ved at blæse powerheadet på sten, i alle huller overalt - pas på dine koraller - de skal sidde fast eller fjern dem
Det giver et forfærdeligt svineri, men efter en lille halv time er vandet klart igen.
Processen gentages hver anden dag.

Jeg tror, at algerne lever af alt muligt snask, der lægger sig på og i hullerne på stenene. for de sidder ikke rigtigt fast på stenene.
Efter disse tiltag synes jeg, at jeg kan se, at algerne forsvinder, men det tager tid - mine alger er ikke vatagtige mere og bliver mere brunlige, og så dukker der hvide (røde pletter = kalkalger op hist og pist) = algerne forsvinder. Lige nu ligger de som et 2-3 mmm lag oven på de angrebne sten. Andre steder er akvariet helt frit for dem - måakw pga cirkulationen!!!

dette her har jeg kørt i 2-3 uger nu, og jeg er pt lettere optimistisk. Det er nu også bedre at kunne afhjælpe frem for at starte forfra, for hvad nu, hvis de kommer igen?? Der er simpelt hen bundet for mange penge i skidtet, så jeg kæmper og håber :h :pray: - skriv endelig tilbage hvad du tror og hvordan det går
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
jimmi
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Det ligner den jeg havde i mit tidligere akvarie. Det endte med jeg tog alt op, gjorde stenene rene under ferskvand,og mørklagde akvariet i 14 dage bagefter.

Alt levende blev flyttet til et midlertidigt akvarie. Det gjorde det af med dem ved mig - men det er også et drastisk tiltag.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Jerslev »

Jimmi: hvad gjrde du med koraller med videre - skulle du ikke til at starte en helt ny algefase med spikes i NO2 og NO3 ??? Og hvordan fik du liv istenene igen??? Podede du? eller hvad?
jimmi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af jimmi »

Korallerne blev i akvariet, de klarede de 14 dage uden lys. Når jeg tænker mig bedre om så var det vist alligevel friskblandet saltvand jeg gjorde dem ren i.

Jeg skulle ikke igennem en ny algefase, dvs jeg tror de 14 dage uden lys fik klaret det meste. Men den genstridige alge forsvandt.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Nej den tager intet.
Du skal en anden vej tror jeg.
1: Jeg er begyndt at skifte mere vand - har 250 liter plus sump på 80 liter - vand ialt nok 225 liter.
Skifter 30 liter om ugen - Osmosevand med nye silikatfiltre
2: Renser skummerkoppen 3-4 gange ugentligt selvom der kun står 2 xcm vand i den. Indersiden af koppen bliver alligevel helt belagt med et bruligt lag = mindre effektiv afskumning
3: Og det er her, jeg tror, der er noget at hente: Jeg tager et powerhead og renser alle sten meget omhyggeligt ved at blæse powerheadet på sten, i alle huller overalt - pas på dine koraller - de skal sidde fast eller fjern dem
Det giver et forfærdeligt svineri, men efter en lille halv time er vandet klart igen.
Processen gentages hver anden dag.

Jeg tror, at algerne lever af alt muligt snask, der lægger sig på og i hullerne på stenene. for de sidder ikke rigtigt fast på stenene.
Efter disse tiltag synes jeg, at jeg kan se, at algerne forsvinder, men det tager tid - mine alger er ikke vatagtige mere og bliver mere brunlige, og så dukker der hvide (røde pletter = kalkalger op hist og pist) = algerne forsvinder. Lige nu ligger de som et 2-3 mmm lag oven på de angrebne sten. Andre steder er akvariet helt frit for dem - måakw pga cirkulationen!!!

dette her har jeg kørt i 2-3 uger nu, og jeg er pt lettere optimistisk. Det er nu også bedre at kunne afhjælpe frem for at starte forfra, for hvad nu, hvis de kommer igen?? Der er simpelt hen bundet for mange penge i skidtet, så jeg kæmper og håber :h :pray: - skriv endelig tilbage hvad du tror og hvordan det går

Du skriver intet om værdierne??

Klart at jo mere vand der skiftes jo mindre næring er der i vandet, sammenholdt med at du blæser en del af det detius som ligger i akvariet og lækker næring væk og i sumpen/skummeren
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

jeg går ud fra at han har nogle lunde samme værdier som mig, da han os skriver at hans værdier er i orden. og jeg vil da mene at mine værdier er ok :)

bortset fra at jeg har en ppm på 8 på mit osmose anlæg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Gambi skrev:jeg går ud fra at han har nogle lunde samme værdier som mig, da han os skriver at hans værdier er i orden. og jeg vil da mene at mine værdier er ok :)

bortset fra at jeg har en ppm på 8 på mit osmose anlæg

Hvordan pokker kan du udlede at hans værdier er iordnen ud fra det han skriver??
Hvis vi alle skulle mene at alle med alge problem, har udemærkede værdier, hvorfor tror du så at alle spørger efter det, og at det som regel viser sig at der er alt for meget no3 og po4
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

Det kan jeg heller ikke, men da jeg har

No2 0
No3 0
Po4 0

så gik jeg ud fra at det har han også da han skrev at hans værdier også var ok :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg må støtte Carsten her.....

Selvomjeres værdier tilsyneladende er i orden, så tvivler jeg.

Po4 på rent 0 ?
No3 på rent 0 ?

Hvad måler i med ?

Jeg tror ikke på po4 målingen er korrekt, og jeg tvivler på nitraten.

Derudover, så lever algen af typisk disse 2 ting,og i kan ha lave værdier som er fine, men kun fordi at algerne optager det.

Algerne er et tegn på for meget næring ? Stol på det.Næring er først og fremmest N og P, men amino og jern kan gi sjove alger.

Held og lykke med at få det ordnet - altid træls med visse algetyper, føler med jer

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af Monica&Jacob »

hejsa. ville lige byde ind her også

Jeg kæmper også lidt med denne alge, Kører med bio-pellets til No3 samt Rowa til at hjælpe med at holde Po4 tæt på 0.
dog har jeg en lille smugle po4 ( målt med Hanna ) men så tæt på 0 som den skal være.

Jeg må selv sige, at jeg er ved og tro den gro pga sillicat eller ligende. mit osmose-anlæg er ved og være lidt ældre dato, så kunne nemt forstille mig mit sillicat filter er opbrugt og derfor ikke tager det mere. skal have et nyt og lave en test på det, men synes algerne (lige netop denne art ) er begyndt at gro kraftigere. især i mit lille fragmenttank, hvor flowet er lidt langsomere.
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

jeg måler P04 med rowa og NO3 med salifert

jeg foder kun 1 gang om dagen, er holdt op med aminosyre for 1½ mdr. siden, tilsætter kun KH, Mg, Ca og K fra Decocean

skifter mit fosfatfjerner medie i reaktoren hver 14 dag. mit RO vand har dog en ppm på 8, men jeg synes ikke der har været et boom af algen, den vokser bare stille og roligt nye steder, fordi at min hugo den napper i dem og der ryger små stykker af og svæver rundt og sætter sig nye steder, eller når jeg fjerner den manuelt, og der ryger et stykke af.
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

jeg har faktisk selv haft sillicat i tankerne, men jeg har ikke noget testsæt til at teste sillicat med. og mit osmose anlæg er som sagt os ved at være af ældre dato
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af Monica&Jacob »

har desværre heller ik et testsæt der til. måske der lige skulle hentes et. så kunne man da fimde ud af det
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Gambi,

Dine værdier lyder fine,og havde du een enkelt sjælden alge, så ville jeg være enig.
Men når jeg kigger på dit billede, så er dine sten totalt fyldt med forskellige arter.

Det kunne tyde på gamle ls som lækker po4, OD af amino(algerne kan leve fint i månedvis af en OD) eller metalspændebånd som er i eller tæt på vandet.

Jeg ville fjerne meget mere manuelt og kombinere med masser af CUC

Silikat giver ikke denne type alge, og ppm på 8 fra osmoseanlæg er heller ikke problemet.

Held og lykke :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
jimmi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af jimmi »

Bare til info, så prøv at skimme disse:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... light=alge

og derefter denne:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12697

Ligner de ikke dem? Røvsyg alge at have i sit akvarie - læser man mellem linjerne i den anden tråd kan man nok også se at jeg var pænt desperat.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

pederrevnørd skrev:Hejsa Gambi,

Dine værdier lyder fine,og havde du een enkelt sjælden alge, så ville jeg være enig.
Men når jeg kigger på dit billede, så er dine sten totalt fyldt med forskellige arter.

Det kunne tyde på gamle ls som lækker po4, OD af amino(algerne kan leve fint i månedvis af en OD) eller metalspændebånd som er i eller tæt på vandet.

Silikat giver ikke denne type alge, og ppm på 8 fra osmoseanlæg er heller ikke problemet.

Mvh
Peder

jeg har intet metal i nærheden af baljen, hvordan lækker en gamle ls PO4, og hvad er CUC ?

undskyld de dumme spørgsmål :(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Gambi skrev:
pederrevnørd skrev:Hejsa Gambi,

Mvh
Peder

jeg har intet metal i nærheden af baljen, hvordan lækker en gamle ls PO4, og hvad er CUC ?

undskyld de dumme spørgsmål :(
Hvis en levende sten har ligget i et akvarie som har været fyldt med slam som også er sivet ind i alle de bitte små porer som er i stenene, så vil stenene når de kommer over i et akvarie uden fosfat lække det til vandet. hvor lang tid den process tager kan ingen svare på.
CUC= Clean Up Crew
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen,

Godt med metallet.

Gamle levende sten, som er købt brugt fra et gammelt "indkørt" akvarie kan være noget rigtigt skidt.

Hvis baljen de har været i har haft po4, så er der en ophobning af dette. Hvis de så kommer i vand med lavere po4 værdi i det omgivende vand, så lækker de po4!, og det kan tage mange måneder at komme i bund. Så man skal kigge sig meget grundigt for ved køb af brugt ls(personlig mening)

Hvis du kigger på RC, så er der mange der som "koger" deres ls inden de kommer dem i deres nye baljen for at undgå denne nærmest konstante kilde til po4, og triste alger.

Når jeg skriver koger, mener jeg ikke kogende vand,men en kraftig lanthanum kuri seperat beholder i 2 uger,indtil al po4 er trukket ud.

CUC er min fejl, menes Clean UP Crew, dvs masser af dværgeremitter og endnu flere snegle.

Mvh
Peder
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

kender nogen som faktiskt høytrykkspylet en masse gammel LS i forkant for å "blåse ud" diverse ulumskheder med godt resultat,før de startet opp nakjene sine.
Personligt købte jeg med mig en god del "død" ls fra København når jig var nede lidt tidligere og laget noget nye formationer i baljen her med de,da jig af en eller anden inskytelse følte trangen for en liten fornyelse i baljen her.
Det her gået her nu i ett par mnd, tid,og haver ikke merket meget til økninger af No3 eller Ph denne tid. :happy:
(tok kun den ene side af baljen!),og kører med ett matrix filter i sumpen,så mulgt det har hjulpet på?)

Tok alt dette i samenheng med en real fornyelse af koral sortimentet i baljen min,og lempet ud 5 store flamingokasser med diverse LPS/SPS,for å give mer plass til Acropora,og det haver gået helt fint enn så lenge her. :happy:
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

Ah det gav lidt mere mening :)

så må jeg ud og have mig nogle eremitter dem har jeg slet ingen af, men snegle dem har jeg 7 store af og over 200 mindre snegle fra 1-10 mm.

Lanthanum er det et fosfatfjerner ?

nu kommer jeg da lige i tanke om at mine sten og keramik lå tørlagt i en 2-3 uger og blev skyllet godt i både ferskvand og saltvand inden de kom i baljen, kan det have noget at sige ?
Gambi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Gambi »

Knut-Arne Berg skrev:kender nogen som faktiskt høytrykkspylet en masse gammel LS i forkant for å "blåse ud" diverse ulumskheder med godt resultat,før de startet opp nakjene sine.
Personligt købte jeg med mig en god del "død" ls fra København når jig var nede lidt tidligere og laget noget nye formationer i baljen her med de,da jig af en eller anden inskytelse følte trangen for en liten fornyelse i baljen her.
Det her gået her nu i ett par mnd, tid,og haver ikke merket meget til økninger af No3 eller Ph denne tid. :happy:
(tok kun den ene side af baljen!),og kører med ett matrix filter i sumpen,så mulgt det har hjulpet på?)

Tok alt dette i samenheng med en real fornyelse af koral sortimentet i baljen min,og lempet ud 5 store flamingokasser med diverse LPS/SPS,for å give mer plass til Acropora,og det haver gået helt fint enn så lenge her. :happy:

det lyder faktisk os som en meget god idé at give dem med en højtrykspuler, og jeg går faktisk os men en lille idé om at lave om på min stensætning, vil gerne have mere plads på bunden til LPS og have noget mere søjle agtigt noget til sps. og når jeg læser at du har gjort det, så giver det mig lidt blod på tanden :y
Jerslev
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Jerslev »

Carsten: Det er da utroligt,som man øjensynligt kan komme galt afsted med et ellers konstruktivt indlø, som skulle hjælpe en medakvarist
jeg skriver intet om værdier, fordi trådholderen i sit første indlæg melder ud med passende værdier; hvorfor så bruge mere tid på det?

Clean up Crew tager ikke den slags alger, der her er tale om - mine rører ihvertfald ikke den type alger, så det er ikke løsningen her.

Jeg kører med fosfatfilter, der skiftes hver 4 uge - derfor er der intet fosfat i mit akvarie - muligvis optager algerne den fosfat, der måtte være, eller som stenene frigiver, og så optages det af algerne i takt med frigivelsen -men det er jo blot et spørgsmål om tid, så er stenene tømte - algerne er heller ikke silikatbegrundede - bruger harpiks filtre på osmoseanlægget, og TDS -skifter harpiks jævnligt, og TDS måleren viser altid 0

Algerne optager formodentlig N03 - derfor er det ikke måleligt - mine koraller (også stenkorallerne herunder Acropora vokser fornuftigt), men det er rigtigt, at der formodentlig er ophobet meget fosfat i stenene via detritus - har glemt i et par år, at det er nødvendigt med lejlighedsvist (ugentlig) spuling (rengøring) af stenene - derfor tror jeg, at problemet ligger der.

Mit indlæg var blot beregnet som en hjælp til en lige så fortvivlet akvarist, som jeg har været - og så forventer jeg ikke at få den form for respons, som et eller to indleg i tråden giver.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"