Jeg har søgt på forum, men har ikke kunnet finde svar på alle spørgsmål.. Faldt i øvrigt over en interessant tråd, hvor brugen af uv blev debatteret !
1) Hvor/hvordan sættes et uv anlæg til? Hvor og hvordan skal det kobles på i sumpen? Har ikke kunnet se det nogen steder..
2) er ovennævnte uv et ok køb? Virker meget billigt.. Er der alt hvad der skal bruges med? Aner ingenting om de anlæg overhovedet! Og synes som sagt ikke jeg kan finde noget brugbart .. Om selve brugen !
Jeg har søgt på forum, men har ikke kunnet finde svar på alle spørgsmål.. Faldt i øvrigt over en interessant tråd, hvor brugen af uv blev debatteret !
1) Hvor/hvordan sættes et uv anlæg til? Hvor og hvordan skal det kobles på i sumpen? Har ikke kunnet se det nogen steder..
2) er ovennævnte uv et ok køb? Virker meget billigt.. Er der alt hvad der skal bruges med? Aner ingenting om de anlæg overhovedet! Og synes som sagt ikke jeg kan finde noget brugbart .. Om selve brugen !
Ja, det var sgu da billigt. Skal også ha sat UV på mit næste setup, så den der bliver overvejet
Har ikke brugt det før, men regner med at lave en bypass på røret fra returpumpen med en: http://koiimport.dk/group.asp?group=799 Så kan det bruges til behandling når/hvis der bliver behov..
Senest rettet af PederP man 29. okt 2012 07:22, rettet i alt 1 gang.
Det er ikke vandtæt ville jeg mene så det skal op og hænge - men ja - en pumpe ned i skummerkammer der smider vandet op igennem indsugningen og så en slange på den anden ende ned igen. Og så lige en hane på til at justere flow med mindre din pumpe kan justeret i flow - job done
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Jeg ville dog hvis det var mig ændre i din retur-føring, og lade returen trække det også. Det er alligevel både en pumpe og lidt ekstra strøm sparet for 15-20min VVS-arbejde
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
TroJanRds skrev:uven skal hvis bare kopples på dit retur løb ned i sumpen
Jeg har ikke selv UV filter koblet på akvariet, men skal have det gjort inden længe.
Er det ikke således, at vandgennemstrømningen skal være forholdsvis langsom, så det ikke ville være en god ide at koble det på returløbet med mindre man gør det parrallelt med via en shuntventil?
TroJanRds skrev:uven skal hvis bare kopples på dit retur løb ned i sumpen
Jeg har ikke selv UV filter koblet på akvariet, men skal have det gjort inden længe.
Er det ikke således, at vandgennemstrømningen skal være forholdsvis langsom, så det ikke ville være en god ide at koble det på returløbet med mindre man gør det parrallelt med via en shuntventil?
Jo snildt - mit 36 w kørte jeg cirka 200 liter igennem i timen så vidt jeg husker
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Jeg ville dog hvis det var mig ændre i din retur-føring, og lade returen trække det også. Det er alligevel både en pumpe og lidt ekstra strøm sparet for 15-20min VVS-arbejde
Jeg har flere ekstra pumper liggende.. Bla. En lille newjet 1200liter som kan skrues ned til 4-500l så vidt jeg husker.. Ville helst undgå det med returen, da det bliver ret bøvlet..
Hvis det er for og hjælpe med og holde parasitter nede i fremtiden, så vil jeg nok nærmere anbefale dig og finde et bedre uv filter. Problemet med det du linker til er at det er for småt til og nedbryde parasitter.Tænker på watt mængden. T8 skal være mindst 55 watt og t5 skal være 39 watt. Det på virker også at uv filteret bliver længere og bestrålingens tiden bliver længere.
Kig hellere efter enten et deltec eller tmc uv filter
Hvor du kobler det på er jo mere eller mindre lige gyldigt, mange vælger på retur for så ved man at det vand der kommer op i akvariet er renset. Retur bliver lidt sværer for der skal helst ikke ophobe luft inde i filteret.
Og hvis du laver det i sumpen med en ekstra pumpe så ved du ikke hvor meget den fjerner i det vand der kommer op i akvariet. Ellers skal du lave det oppe i akvariet med en eksta pumpe så det bliver vandet fra hoved tanken der hele tiden bliver behandlet
Thue... Ja det er hovedsageligt pga. parasitter. Jeg må nok tilstå at jeg tager chancen og prøver med dette uvfilter... til så få penge kan det lige så godt prøves inden der bliver smidt 1500-2000kr efter et deltec eller lign. Vil hellere ærgre mig over at have brugt 150-200kr og så købe et deltec bagefter, end at ærgre mig over at vide at jeg har brugt 1500-2000kr på noget, hvor jeg kunne have nøjes med at bruge 200kr på et kinøjserfilter!