Jeg er jo blevet en "sucker" for koraller i Chalicegruppen. Korallerne er relativt bekostelige når de dukker op i de rigtig fede farver og så vokser de temmelig langsomt. Jeg har derfor besluttet mig for løbende, at fragmentere koraller når jeg finder nogle der er egnede, for på den måde at få spredt dem lidt i lokalområdet.
Jeg fandt i dag en noget "hærget" koral. Jeg kunne få den til en fornuftig penge og besluttede derfor at gå i krig med fragmenteringen af den.
Her er derfor en lille guide til hvordan man kan fragmentere. Jeg har skrevet en tekst ved hvert billede der forklarer lidt om hvad der foregår. Men det siger næsten sig selv

- Her har jeg lige lagt alle de ting frem jeg skal bruge til fragmenteringen.

- Som man kan se er korallen ikke på toppen. Men der er absolut potentiale for nogle gode fragmentstykker.

- Jeg skær med dremlen på bagsiden af korallen. Jeg har valgt ikke at skære hele vejen igennem for at undgå at smadre det bløde væv alt for meget da snittet bliver enormt varmt. Jeg bruger istedet en lille bidtang til knække stykket af. Det fungerer helt fint.

- Tre fine fragmenter. Jeg har prioriteret at have flere end et øje på hver fragment.

- Limet på fragmentsten med blød, hurtigtørrende koralklæber.

- I akvariet med dem. De blev meget pæne ;)
Fragmenterne er placeret i et område med ikke alt for meget vandbevægelse samt lav belysning. I løbet af en uges tid burde vævet være helet op og fragmenterne kan placeres på sin rette plads i akvariet.
Håber i hopper med på ideen. Det er nemt og skaber basis for at få byttet sig til nyt og spændene
Mvh
Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod