Jeres mening om doserings maskiner?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Jeres mening om doserings maskiner?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg har været ude at se på nogle doserings maskiner, til mit fremtidige akvarie.
Mit issue er såmænd ikke hvad man skal vælge af de forskellige modeller, men om det i det hele taget er en god idé at bruge automatisk dosering af fx. CA og MG i længden.

I flaskerne / beholderne bundfalder stofferne jo og skal normalt omrystes hver gang inden brug. Det bliver de jo ikke med automatisk dosering. Så er jeg bekymret for, om doseringen bliver regelmæssig, når det bare står der og bundfalder.

Hvad er jeres erfaring med den slags?

Jeg er selv blevet rådgivet til at dosere manuelt, netop for at undgå det problem med bundfald. Jeg er bare lidt splittet, så håber at jer med mere erfaring vil dele jeres viden :GO

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Jeres mening om doserings maskiner?

Indlæg af Nicki Henriksen »

jeg ville på ingen måde undervære min doserings computer.

min suger fra bunden af dunkene, og jeg ryster kun dunkene inden de kommer på plads i skabet.

jeg kan ikke se der skulle skade.

IMO

MVH Nicki
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad er det som skulle bundfælde??
Jeg har godt nok ikke selv brugt doserings pumper før, men selv doseret, og synes da ikke at have oplevet at væskerne bundfælder.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Når jeg ser på en stor dunk som ikke er rystet, så ser det helt klart og lyst ud for oven og grumset i bunden.

Jeg er ikke ekspert, så jeg ved ikke hvad de stoffer hedder, men en forhandler fortalte mig om det forleden. Jeg tænker også at det for nemhedens skyld er bedst med doserings maskine. Han sagde bare at jeg skal være opmærksom på at nogle af stofferne bundfalder. Hvordan og hvorledes det hænger sammen (rent kemisk), det skal jeg ikke lege klog på (for jeg aner det ikke).

Det er netop derfor jeg oprettede tråden her, for at få nogle meninger på det :wink:

Vi er vidst alle sammen enige om, at automatisk dosering er det nemmeste. Det er der ingen grund til at sætte tvivl om.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at det skyldes at der er blandet ting sammen som ikke skulle være blandet sammen.
Det er blandt andet derfor at man med Balling bruger flere dunke. f.eks så må Ca og Kh ikke blandes i akvariet samtidigt fordi det derved skulle kunne udfælde, at det så er mere teori end praksis er så en hel anden ting
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Du ryster måske aldrig dine dunke med CA og MG?

Hvad mht. sporestoffer til sten koralerne ryster i det? :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Du ryster måske aldrig dine dunke med CA og MG?

Hvad mht. sporestoffer til sten koralerne ryster i det? :)
Lige pt. ryster jeg intet, og tidligere kørte jeg konstant med kalkreaktor, så der var ikke noget Ca at ryste.
Mg skal da heller ikke rystes. Hvis der er bundfald i Mg dunke, så er blandingen mættet, og der bør kommes mere vand i.

Sporeelementer, brugte jeg som koncentrat og det skulle ikke rystes.

det eneste som jeg ved skal rystes er koral foder
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Det er i mine øjne rigtig godt med en doseringsmaskine. Den er med til at sørge for meget stabile vandværdier, noget korallerne elsker. De væsker jeg har brugt indtil videre (red sea reef foundation) har der ikke været bundfald i. De er helt klare. Tror ligesom Carsten at det må være blandet forkert, eller hvis det er et færdigt produkt vil jeg se efter et andet mærke. Eller blande selv.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg bruger mærket "Aqualight". Det er vidst tysk. Det står i hvert fald på tysk på flasken.
Jeg får dem i 1000 ml dunke.

Jeg bruger det samme til sporestoffer til stenkoralerne.
Min forhandler sagde at det er meget koncentreret. På flasken står der 6 ml. pr 100 liter vand om ugen (sporeelementer til min koraler).

Grunden til at jeg fortrækker en doserings maskine, er netop for at kunne tilføre en lille dosis hver dag, frem for at gøre det i store doser ugentlig. Selvfølgelig også for nemhedens skyld.

På flasken står der faktisk "Shake well before use" (stadig sporeelementer jeg snakker om)

I dosere måske både sporeelementer, CA og MG til jeres systemer?
Hvilke mærker bruger i så? :wink:
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Som sagt bruger jeg RedSeas produkter. Ca, KH og Mg er helt klare og skal ikke rystes. Hvilket jeg også tror er normalt for alm Balling. Det er disse tre (Ca, KH og Mg) de fleste kører på doseringsmaskine.

Mange får sporeelementer ind med vandskifte. Hvis man gør dette regelmæssigt så er det for de fleste nok. Jeg har ikke erfaring med at tilsætte sporeelementer, da jeg før jeg tørlagde mit akvarie, ikke havde så mange koraller.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ville nødigt undvære min doserings maskine. Kører balling (uden noget bundfald :) ), og her bliver sporstoffer opløst i Ca og Kh blandingerne.
Brugte Redsea til at starte med, men måtte indse at balling var mange gange billigere og akurat lige så simpel i brug. For mindre end jeg kunne købe 2 flasker hver af mg, ca, og Kh, kan jeg nu blande mindst 30L af hvert koncentrat!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg brugte de spore elementer fra Aquafair som han sælger som koncentrat. Er det ER koncenteret 1 dråbe pr. 50 liter vand om dagen.
Og der var heller ikke noget bundfald i. Selvom der står på dunken at det skal rystes, er der ingen som siger at der er dannet bundfald. Har du så set om der er bundfald inden du ryster dunken.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg tænkte såmænd bare, at når der står på flasken den skal rystes, at der nok var en grund til det :)

Jeg har ikke forstand på de kemiske stoffer, derfor at jeg spørger. Min egen flaske er hvid og jeg kan ikke se på bunden af den.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har også tidligere brugt balling fra det mærke du nævner og jeg havde også bundfald. Har blandet igennem flere år. Det er Ca og Mg som gav bundfald ved mig. Men nu bruger jeg det fra Decocean, men det er jo for langt væk fra dig ;-) Men de blandinger jeg lavede virkede som de skulle jeg dosserede bare manuelt, og havde rigtig fin vækst i monti og akro og alt muligt :-) Hvis du kan leve med at skulle tilsætte manuelt så er det fint nok, men det dur nok ikke med en dosseringsmaskinen, da koncentrationen af det øverste i flasken nok ikke er så stor som det nederste, men man ikke ryster flaskerne dagligt ?
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Hej Peter.

Du kan også "spare" dosseringspumpen.

Lidt afhængig af størrelsen på dit akvarie, kan du også vælge at bruge Red Sea Reef Foundation som pulver. Det kan tilsættes ugentligt eller dagligt, alt efter hvad du foretrækker, og hvor sarte koraller du har. Jeg er selv lige begyndt på det, og det er super nemt. Jeg har dog ikke fået min mg helt på plads endnu, da udgangspunktet for den var lidt lav. Ét pulver som indeholder det hele, og bare tilsættes i sumpen. Nemt og bekvemt, synes jeg.

Skal siges at jeg jo ikke har langtidserfaring med det, og ikke har prøvet andet.

Læs evt. denne tråd

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... foundation

:)
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"