hej heinde.
jeg er helt ny herinde på dette forum.
jeg er ved at bygge mig et nyt 900 liter akvarium. det bliver i rustfast stål. jeg har et "standard 900 liter" kørende nu med ferskvand.
det kører med en 250 liter filtersump. men problemet er at det er blevet utæt. så nu laver jeg selv mit nye akv.
på det akv. jeg har kørende lige nu er der ingen overløbskasse. overløbsrørne står bare lige op i akvariet, og det har givet mig nogle problemer igennem tiden. så nu har jeg tænkt på at lave mit nye akv. med overløbskasse, med "kan for oven. har så læst at det kan give noget larm på den måde. har så læst videre at nogle har løst dette problem med en såkaldt durso standpipe, eller ligende.
og nu til mit egentlige spørgsmål: er der ikke nogle herinde der bor på sjælland, som har lavet det som jeg beskriver, som også har lykkedes med at få det lydløst, og som jeg kan komme og se på det IRL.
jeg har nu læst temmelig meget omkring dette, og er nu blevet rigtig nysgerrrig på at se det i virkeligheden, med egne øjne.
hvis jeg ender med at lave det på denne måde, så er mit nye akv. jo også fremtidssikret i forhold til hvis jeg skulle få den "dumme" ide at lave det til saltvand fremover.
mvh martin ipsen - fr.sund.
hjælp til durso ell. ligende
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: hjælp til durso ell. ligende
Det er slet ikke så svært som det kunne lyde. Det som oftest larmer er vandet fald fra overløbs kammen, og ned i overløbet.
Den larm kan reduceret til stort set 0, ved at lime noget net på indersiden af overløbet. Nettet er noget som havedamsfolket bruger til at lægge under pvc dugen. Groft sagt er det en plastgrydesvamp som er trukket meget fra hinanden.
Vandstanden i overløbet, hæver man så meget at vandet kun skal risle ca. 1-1½ cm gennem nettet.
Formoder ikke at du er i tvivl om selve Dursoen.
Jeg kan desværre ikke tilbyde dig at komme og kigge hos mig, da akvariet ikke er ankommet endnu.
Den larm kan reduceret til stort set 0, ved at lime noget net på indersiden af overløbet. Nettet er noget som havedamsfolket bruger til at lægge under pvc dugen. Groft sagt er det en plastgrydesvamp som er trukket meget fra hinanden.
Vandstanden i overløbet, hæver man så meget at vandet kun skal risle ca. 1-1½ cm gennem nettet.
Formoder ikke at du er i tvivl om selve Dursoen.
Jeg kan desværre ikke tilbyde dig at komme og kigge hos mig, da akvariet ikke er ankommet endnu.
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2012
det med vandets fald fra overløbskammen tænkte jeg at man/jeg måske kunne løse med en grov svamp/japanmåtte.
hvis jeg ligger svampen inde bag kammen, så vil det måske kunne løse det problem. men kan også godt se det med nettet.
det med selve duso'en: jeg har set flere steder at dursoen sidder på sikkerhedsrøret.
min tanke er at der er bedre at sætte dursoen på hovedrøret, så det bliver 100% lydløst. og ikke noget på sikkerhedsrøret, så man kan høre hvis der sker noget. og så lade hanen være helt åben på både hovedrør OG sikkerhedsrør.
eller er mine tanker omkring det helt forkert???????
hvis jeg ligger svampen inde bag kammen, så vil det måske kunne løse det problem. men kan også godt se det med nettet.
det med selve duso'en: jeg har set flere steder at dursoen sidder på sikkerhedsrøret.
min tanke er at der er bedre at sætte dursoen på hovedrøret, så det bliver 100% lydløst. og ikke noget på sikkerhedsrøret, så man kan høre hvis der sker noget. og så lade hanen være helt åben på både hovedrør OG sikkerhedsrør.
eller er mine tanker omkring det helt forkert???????
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jeg har ingen durso på, og har heller ikke net eller andet. Jeg har et fald på ca. 10-12 cm i overløbskassen og det er fuldstændig lydløst. Først hvis faldet kommer op på over 20-25 cm kan jeg høre en ganske svag rislen. Vandet løber ligeså stille ned ad glasset i overløbet, endda selv om min retur er lidt stor (3500L/t). Jeg tror - ved det ikke- at to ting spiller ind:
1) at min overløbskasse er relativ bred og dyb og har kam på 3 sider, så der er en pæn totallængde af kam
2) at akvariet står 100% i vater, så der løber vand over kanten i hele kammens længde
Hvis du vil bruge durso, skal den på sikkerhedsrøret
1) at min overløbskasse er relativ bred og dyb og har kam på 3 sider, så der er en pæn totallængde af kam
2) at akvariet står 100% i vater, så der løber vand over kanten i hele kammens længde
Hvis du vil bruge durso, skal den på sikkerhedsrøret
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
I de år jeg har brugt Durso princippet har jeg haft en på begge rør, mest fordi jeg havde bøjningerne.
Har aldrig forstået, hvorfor man ofrer penge på rørbøjninger på noget som aldrig bør bruges, men ikke på det rør som der løber vand igenne, hverdag døgnet rundt.
Jeg har heller ikke haft haner på til at justere vandmængden gennem overløbet. men altid justeret flowet ved at justere på returpumpen.
Har aldrig forstået, hvorfor man ofrer penge på rørbøjninger på noget som aldrig bør bruges, men ikke på det rør som der løber vand igenne, hverdag døgnet rundt.
Jeg har heller ikke haft haner på til at justere vandmængden gennem overløbet. men altid justeret flowet ved at justere på returpumpen.
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3600 Frederikssund
det med at have et hovedrør uden noget på er det som jeg vil væk fra.
jeg kan sagtens følge ideen i det, men det fungerer ikke i praksis når man som jeg kører ferskvand, med mange planter i.
problemet består i at der hele tiden er et lille blad eller noget der kommer ned i hovedrøret og stopper til nede ved hanen.
jeg har indtil nu haft droslet på hanen på hovedrøret. hvis hanen er fuldt åben så ved i sikkert selv hvor meget det larmer. og tænkte så på durso-prinsippet.
havde så tænkt at bruge durso på hovedrøret, med fuldt åben hane. og håbe på at det er svaret på mine problemer.
så jeg vil meget gerne komme og se hos en/nogle der bruger durso eller ligende, på hovedrøret, for at se hvordan det virker i virkeligheden.
mvh ipsen
jeg kan sagtens følge ideen i det, men det fungerer ikke i praksis når man som jeg kører ferskvand, med mange planter i.
problemet består i at der hele tiden er et lille blad eller noget der kommer ned i hovedrøret og stopper til nede ved hanen.
jeg har indtil nu haft droslet på hanen på hovedrøret. hvis hanen er fuldt åben så ved i sikkert selv hvor meget det larmer. og tænkte så på durso-prinsippet.
havde så tænkt at bruge durso på hovedrøret, med fuldt åben hane. og håbe på at det er svaret på mine problemer.
så jeg vil meget gerne komme og se hos en/nogle der bruger durso eller ligende, på hovedrøret, for at se hvordan det virker i virkeligheden.
mvh ipsen