Jeg ved godt der er et utal at tråde om Phosfat, men lige mit spørgsmål, skal jeg lede lidt for at finde svar på, så tænker det er hurtigere, at oprette en ny tråd:)
Jeg har lige målt min Phosfat med Hanna og den var på 0,06 ppm. (Ikke godt, tror jeg)
Min Nitrat siger 1,2 med Salifert, hvilket er udmærket.
Nu er spørgsmålet. Skal Phosfaten være på 0.00 ppm, eller må den gerne være lidt mere? I så fald, hvad er grænseværdien for den øvre grænse?
Hvis jeg skal have Phosfaten ned, hvilket jeg sikkert skal, skal jeg så hæve nitraten yderligere indtil Phosfaten er nede? Og hvor meget skal den i så fald hæves med?
Jeg kører med aktivt kulfilter, hver dag til oplysning:)
Er der andre metoder til at få Phosfaten ned på?
Phosfat
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
Phosfat
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Phosfat
Aktivt kul hjælper ikke på fosfaten.
Den optimale po4 værdi er under 0,03, så lidt længere ned skal du.
Bruger du Rowaphos/deltec Crown? ellers er det nyeste middel Lanthiumklorid.
Den optimale po4 værdi er under 0,03, så lidt længere ned skal du.
Bruger du Rowaphos/deltec Crown? ellers er det nyeste middel Lanthiumklorid.
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
Tak Carsten:)
Ja, jeg tænkte nok jeg ikke kunne have så høj en Phosfat, så den skal længere ned..
Jeg bruger ingen af de produkter du nævner, og kender ikke noget til det. Det eneste jeg ved, er at man kan få Phosfaten ned, ved at forhøje nitraten, men det er jo heller ikke smart i længden, da man så skal have nitraten ned igen bagefter..noget med enten pest eller kolera;)
Så jeg vil gerne have mere info om de to produkter du nævner. Hvordan indvirker de på phosfaten, og hvordan doseres de?
Ja, jeg tænkte nok jeg ikke kunne have så høj en Phosfat, så den skal længere ned..
Jeg bruger ingen af de produkter du nævner, og kender ikke noget til det. Det eneste jeg ved, er at man kan få Phosfaten ned, ved at forhøje nitraten, men det er jo heller ikke smart i længden, da man så skal have nitraten ned igen bagefter..noget med enten pest eller kolera;)
Så jeg vil gerne have mere info om de to produkter du nævner. Hvordan indvirker de på phosfaten, og hvordan doseres de?
Mvh
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er letteste hvis du lige laver en søgning på emnerne her på forummet.
men rowaphos og lanthium klorid virker som sådan begge på samme måde. De binder fosfaten.
Rowaphos er det mest almindelige og bruges optimalt i en reaktor hvor det står og danser.
Lanthiumen opløses i vand og tilsættes i få ml af gangen. Nogle tilsætter det lige hvor skummeren får sit vand fra andre kommer dråberne ned direkte i skummeren.
Hvad der er bedste ved jeg ikke. Har ingen praktisk erfaring med det endnu. Men ved dog at det er MEGET effektivt.
Har noget på lager hvis det har interesse.
men rowaphos og lanthium klorid virker som sådan begge på samme måde. De binder fosfaten.
Rowaphos er det mest almindelige og bruges optimalt i en reaktor hvor det står og danser.
Lanthiumen opløses i vand og tilsættes i få ml af gangen. Nogle tilsætter det lige hvor skummeren får sit vand fra andre kommer dråberne ned direkte i skummeren.
Hvad der er bedste ved jeg ikke. Har ingen praktisk erfaring med det endnu. Men ved dog at det er MEGET effektivt.
Har noget på lager hvis det har interesse.