Ilt sten i display tank ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Ilt sten i display tank ?
Hej derude
Jeg sad og overvejede om det var en fordel og kører med en stor ilt sten i en hoved tank. Ved godt ilt bobler er skadelige for koraller men i mit tilfælde har jeg ikke nogen, kun fisk. Det jeg tænker er om ikke det kunne være en stor hjælp til og bringe affalds stoffer til overfladen, for bedre og kunne afskumme ens vand. Cirkulations pumper gør jo meget men ilt bobler har da en langt større opdrift ? men kan de gøre nogen skade over for de levende sten eller anemoner ?
Håber nogen har lidt input
Mvh Thue
Jeg sad og overvejede om det var en fordel og kører med en stor ilt sten i en hoved tank. Ved godt ilt bobler er skadelige for koraller men i mit tilfælde har jeg ikke nogen, kun fisk. Det jeg tænker er om ikke det kunne være en stor hjælp til og bringe affalds stoffer til overfladen, for bedre og kunne afskumme ens vand. Cirkulations pumper gør jo meget men ilt bobler har da en langt større opdrift ? men kan de gøre nogen skade over for de levende sten eller anemoner ?
Håber nogen har lidt input
Mvh Thue
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Ilt sten i display tank ?
Jeg tror meget hurtigt du ville blive træt af det, for nok er jeg enig med dig i at affaldsstoffer kommer til overfladen, men der vil være millioner af små mikrobobler i hele akvariet og tror ikke det ser særligt kønt ud.
Ift. stenene osv. så lever de jo fint i naturen i "break-zone" hvor bølgerne bryder ind over revet, så har svært ved at se, de ikke skulle kunne holde til det.
Ift. stenene osv. så lever de jo fint i naturen i "break-zone" hvor bølgerne bryder ind over revet, så har svært ved at se, de ikke skulle kunne holde til det.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nej det kan godt være det bliver træls og se på alle de mickro bobler men tror ikke der kommer så mange da luft boblerne fra ilt stenen jo er væsentlig større end fra feks skummer
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Enig, men tror stadig der vil være en del småbobler..Thue skrev:Nej det kan godt være det bliver træls og se på alle de mickro bobler men tror ikke der kommer så mange da luft boblerne fra ilt stenen jo er væsentlig større end fra feks skummer
Men prøv det da af og se hvordan det går - resultatet kommer vel rimelig hurtigt

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ja der er sku ikke andet end prøve, så må jeg se hvordan det kommer til og se ud. Tror ihvert fald kun det kan hjælpe på eksport af affaldsstoffer 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du overvejet at, en ilt sten måske kan sætte så meget gang i overfladen, at proteinen som samler sig i overfladen, blot hvirvles mere rundt en nødvendigt.
En luftsten giver ikke mere cirkulation i vandet end en pumpe.
En luftsten giver ikke mere cirkulation i vandet end en pumpe.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
luft stenen er på tænkt kun som værende opdrifts middel, skal ikke erstatte cirkulations pumpe. Tænker at det må hive godt med affaldsstoffer med op til over fladen hvor cirkulations pumperne presser det over i overløbet
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Og så vil det jo sprøjte helt vildt med salt, når boblerne bryder overfladen!
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)